Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til valg af brænder osv

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Pillefinger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 jan 2012 20:45

Hjælp til valg af brænder osv

Indlæg af Pillefinger » 22 jan 2012 21:50

Hej alle

Har med stor interesse brugt det meste af weekenden på at læse alle de spændende indlæg her, indtil det til sidst slog mig at jeg da hellere måtte registrere mig.

Jeg står i den situation at jeg overvejer at skifte til træpiller igen (i stedet for olie). Og med igen mener jeg at jeg er fraflyttet et hus med pillebrænder. Nu har jeg så en hel række spørgsmål jeg ikke helt kan hitte rede i.

Hvad er forskellen på Scotte og Woody. Jeg VED jeg har set det her et sted men nu kan jeg ikke finde det. Hvis jeg kigger på scotte.dk linker de til billigvvs.dk som forhandler, men det er da Woody de sælger? Er der ingen forskel bortset fra prisen?

Jeg har en HS Tarm kombikedel med en oliebrænder (fra ca 1984 da huset blev bygget, har ikke brugt det til fastbrændsel). Jeg regner med at beholde kedlen og så bare smække en pillebrænder på. Det er vel ok?

Er en 10kW brænder nok? Har 112kvm stueetage + 112kvm kælder hvor ca halvdelen er opvarmet og bliver brugt som beboelse.

Kom frem af busken og fortæl mig hvorfor jeg skal købe en Scotte. Sidst jeg fyrede med piller var med PellX for ca 10 år siden, og det kørte jo bare perfekt.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hjælp til valg af brænder osv

Indlæg af pille bruger » 22 jan 2012 22:09

Forskellen på Scotte og Woody er chippen i styringen.
Woody kan mere.
Om du må sætte det på en gammel kedel ved din skorstens fejer.
Det er ham der skal godkende fyr og fyrrum.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Pillefinger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 jan 2012 20:45

Hjælp til valg af brænder osv

Indlæg af Pillefinger » 22 jan 2012 22:12

pille bruger » 22 Jan 2012, 22:09 skrev:Forskellen på Scotte og Woody er chippen i styringen.
Woody kan mere.
Om du må sætte det på en gammel kedel ved din skorstens fejer.
Det er ham der skal godkende fyr og fyrrum.
Jamen så er jeg da først forvirret... Scotte er jo dyrere end Woody?

Ville det forøvrigt være helt ude i hampen at montere en pille brænder i den side af kedlen der til fastbrændsel? Så kunne jeg jo evt undgå at huset bliver koldt ved driftstop.

Pillefinger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 jan 2012 20:45

Hjælp til valg af brænder osv

Indlæg af Pillefinger » 23 jan 2012 23:22

Hmmm...

Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Hjælp til valg af brænder osv

Indlæg af Bjarke J » 23 jan 2012 23:35

Der er vist nogle lidt bidske regler for hvilke brændere der må sidde på hvilke kedler, så tjek med din skorstensfejer (eller lignende) inden du går ud og køber noget.

Mht. pris på scotte og woody, så plejer woody'en være en kende dyrere (noget der ligner et par tusind eller tre). Kan det være du har set et tilbud eller noget?

Om 10 Kw er nok. Pas! Prøv at sammenligne dit olieforbrug med tabellen på denne side: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/produk ... lefyr.html. Og så er der nogle regler for hvor mange liter olie e m3 brænde svarer til, men dem kan jeg ikke lige på stående fod.

Hvorfor du skal købe en scotte:
Det er billigt og ganske driftsikkert. Fucker det op er reservedelene billige og du kan selv skifte det meste. Til gengæld er der så noget arbejde ved det. Rensning og tømning af askeskuffe. Og så selvfølgelig indstilling af forbrændingen der godt kan sluge en del tid. Men det er mest fordi det er sjovt at optimere det, og få trukket mest muligt ud af pillerne.

Man kan også vælge at købe en selvrensende og askekomprimerende BioWin til ca. det tredobbelte. Så har man en komfort der lugter lidt af oliefyr, men der skal sikkert også en fagmand ud når der skal skiftes dele eller andet. Og så går der også en del længere før besparelsen kan mærkes i budgettet (hvis du ligesom mig skal ud og låne til det).


Pillefinger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 jan 2012 20:45

Hjælp til valg af brænder osv

Indlæg af Pillefinger » 24 jan 2012 08:06

Bjarke J » 23 Jan 2012, 23:35 skrev:Der er vist nogle lidt bidske regler for hvilke brændere der må sidde på hvilke kedler, så tjek med din skorstensfejer (eller lignende) inden du går ud og køber noget.
Ringede til ham i går. Han sagde bare "jaja, gør du bare det" og han sagde han var ligeglad med om det blev Woody/Scotte eller PellX eller noget andet. Han sagde dog at rengøringen kunne blive lidt træls i længden, fordi kedlen ikke har låge for oven. Så brænderen skal skrues af hver gang.
Bjarke J » 23 Jan 2012, 23:35 skrev: Mht. pris på scotte og woody, så plejer woody'en være en kende dyrere (noget der ligner et par tusind eller tre). Kan det være du har set et tilbud eller noget?
Har set Woody til 12669 inkl. moms her: http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-S ... 63913.html

Har ikke kunnet finde Scotte til den pris. Måske skulle jeg bare lede lidt længere?
Bjarke J » 23 Jan 2012, 23:35 skrev: Om 10 Kw er nok. Pas! Prøv at sammenligne dit olieforbrug med tabellen på denne side: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/produk ... lefyr.html. Og så er der nogle regler for hvor mange liter olie e m3 brænde svarer til, men dem kan jeg ikke lige på stående fod.
Bruger ca 2500l olie om året, så det skulle vel være fint nok.
Bjarke J » 23 Jan 2012, 23:35 skrev: Hvorfor du skal købe en scotte:
Det er billigt og ganske driftsikkert. Fucker det op er reservedelene billige og du kan selv skifte det meste. Til gengæld er der så noget arbejde ved det. Rensning og tømning af askeskuffe. Og så selvfølgelig indstilling af forbrændingen der godt kan sluge en del tid. Men det er mest fordi det er sjovt at optimere det, og få trukket mest muligt ud af pillerne.

Man kan også vælge at købe en selvrensende og askekomprimerende BioWin til ca. det tredobbelte. Så har man en komfort der lugter lidt af oliefyr, men der skal sikkert også en fagmand ud når der skal skiftes dele eller andet. Og så går der også en del længere før besparelsen kan mærkes i budgettet (hvis du ligesom mig skal ud og låne til det).
Tjah, det lyder jo alt sammen meget godt. Kunne egentlig sagtens forestille mig at det blev løsningen. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at investere i ny kedel når jeg nu er igang. Men så vidt jeg kan se, er det svært at finde én der kan erstatte min nuværende (til fornuftig pris). Kanon pris på Black Star, men så skal jeg jo pludselig også finde penge/plads til en varmtvandsbeholder. Det sidder jo integreret i min nuværende kedel.

Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Hjælp til valg af brænder osv

Indlæg af Bjarke J » 24 jan 2012 09:04

De mekaniske ting i woody og scotte er så vidt jeg ved ens. Der er kun elektronikken til forskel. Så hvis woody er billigst, så køb sådan en.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp til valg af brænder osv

Indlæg af Albert » 24 jan 2012 13:09

Pillefinger skrev:Der er vist nogle lidt bidske regler for hvilke brændere der må sidde på hvilke kedler, så tjek med din skorstensfejer (eller lignende) inden du går
Man kan uden problemer montere en hvilken som helst godkendt brænder på eksisterende kedel,uanset om kedlen er af ældre dato uden godkendelse,men det må ikke gøres omvendt.

Det er en udbredt misforståelse,at brænder og kedel skal være testet sammen.

roedholm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 feb 2012 12:50

Hjælp til valg af brænder osv

Indlæg af roedholm » 25 mar 2012 21:38

Albert » 24 Jan 2012, 13:09 skrev: Man kan uden problemer montere en hvilken som helst godkendt brænder på eksisterende kedel,uanset om kedlen er af ældre dato uden godkendelse,men det må ikke gøres omvendt.

Det er en udbredt misforståelse,at brænder og kedel skal være testet sammen.
"Men det må ikke gøres omvendt" har jeg forstået det korrekt, når jeg læser, at man ikke må installere en ikke godkendt brænder på en godkendt kedel? Jeg troede det var kedlen,der skulle være godkendt.


Besvar