Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
deer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 dec 2010 21:03

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af deer » 27 nov 2011 15:25

Hej

Tiden for etårs medlemsskab nærmer sig - et år hvor jeg har læst og fulgt med på mange spændende tråde. Nu snerper det sammen for at jeg skal beslutte mig for en fremtidssikret løsning. Jeg savner et overblik, fordi der er så mange faktorer der spiller ind, også faktorer som ingen af os kender.
Derfor mit første indlæg!

Som rigtig mange andre vil jeg gerne have høj driftsikkerhed, fleksibilitet i valg af brændsel, minimalt arbejde, stor ydelse og fornuftig pris.

Historie og stam oplysninger:

Nedlagt landbrug, ca. 250 m2 stuehus af blandet isoleringsgrad, solfanger til varmtvand, 10 tdr.land, en del pil i læhegn, mulighed for at handle mig til korn og brænde, presset hverdag med lidt tid - men det kan jo ændre sig, så gerne derfor gerne fleksible muligheder eks. fastbrændsel. Der er en brændeovn i stuen.
P.t fyrer jeg med bioolie med en Kroll brænder, det har været ok, men prisen er nu på niveau med fyringsolie, kvaliteten svingende, hvis jeg i det hele taget kan få fat i bioolie og der er en del bøvl med at fyret går ud/dyssen stopper/olien bliver stiv når det er koldt osv. I starten var det rigtig dejligt nemt og billigt.
Nu er det træls - specielt fordi jeg indimellem har overnatninger hjemmefra og resten af familien ikke har mulighed for at skrue/pille ved fyret.

Tidligere havde jeg en løsstoker sat til en gammel dobbeltkammer HS Tarm - stoker slugte alt - flis, piller , nødder, korn osv - men jeg tør ikke tænke på virkningsgraden....og brandsikkerheden.
HS-tarm kedlen røg ud, stokeren har jeg stadig stående i laden, og jævnfør nye regler kan jeg vel ikke sætte den op igen - og selvom at jeg har haft den i mange år og derfor ikke er ny monteret, skal jeg have en kedel til den og den er sikkert forældet - det var en smed der selv havde skruet den sammen, tror han kaldte den en harboe stoker.

Nu siger min kloge kone at vi måske skulle tænke os godt om - langsigtet og investere i et anlæg der ikke skal skiftes om 5 år - selvom de andre løsninger har tjent sig ind i forhold til en oliepris er det bøvlet at skulle bruge energi på at udskifte osv.

De seneste dages udmeldinger fra interesse organisationer og den politiske verden - siger mig at en ren pilleløsning, meget nemt kunne være økonomisk kortsigtet pga. mulige afgifter eller som det er sket med bioolien større efterspørgsel også fra varmeværker, transport sektor etc. med forsynings usikkerhed og prisstigninger.

Og så til sagen: hvad pokker er smartest.
Jeg er meget åben for gode ideer/forslag, jeg ved at et nyt anlæg sikkert vil køre rigtig meget på piller eller olieskalder pga. af min tid (dovenskab), men som sagt der kommer en tid hvor jeg har mere tid (korn,flis,fast).
Jeg vil have et anlæg med stor driftsikkerhed, sommerkørsel sammen med solfanger VVP, selvtænding, nem/automatisk rensning og mulighed for flere brændselstyper - evt. en fastbrændsels mulighed.
- og så har jeg tænkt mig at beholde biooliefyret - som backup og alternativ. Jeg får måske aldrig lov til at sætte et op igen!
Har på det seneste kigget meget på Benekov eller KL2Combi og er gået lidt væk fra en ren pilleløsning med en Scotte.
Lad mig høre hvad I anbefaler


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Tom_AT » 27 nov 2011 15:30

Jeg har en kammerat med en KL2. Den har han døjet rigtigt meget med at få til at køre rigtigt godt. Og der næsten ingen support fra VVS-eksperten. Så den vil jeg helt sikkert fraråde dig at købe.

Hvor bor du i landet? Det kunne jo være en fordel for dig at komme lidt ud til folk og se på nogle fyr måske.

deer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 dec 2010 21:03

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af deer » 27 nov 2011 16:40

Tak for svar, bor på nordfalster og er dagligt på vestlolland. Har set nogle forskellige anlæg, men er ikke blevet overbevist af noget endnu.
Har dog ikke set et Benekov endnu og er i tvivl om hvilken model det i givet fald skulle være.
KL stokeren kiggede jeg på fordi der er mulighed for fastbrændsel - men jeg synes ikke dens virkningsgrad er overbevisende.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af EKP » 27 nov 2011 17:35

Jeg tror i dit tilfælde jeg ville anbefale en stoker. Du har allerede solfangere og det gør udslaget for mig. Energipolitikken er MEGET svær at spå om. Det samme gælder kornpriser, pillepriser, halmpriser, osv....det eneste der er ret let at forudsige er olieprisen :-)

Normalt ville jeg anbefale et pillefyr som en scotte men som du skriver er den ikke specielt fleksibel med brændsel selvom komforten er i top. Med dit ønske om at det skal være let ville jeg ikke anbefale en fastbrændsel selvom jeg selv har dette. Det kræver en del arbejde i skov, ved kløver og fyr for at opnå den store besparrelse der selvfølgelig er potentiale for. Få en stoker hvor du kan flise pil, læhegn osv. Dette vil være din "langtidsforsikring" ifht. billigt brændsel. På kort sigt kan du bruge træpiller og hvad der ellers er billige. Om sommeren har du din solfanger. Jeg ville ikke være i tvivl om valget af stoker i dit tilfælde.

Hvilken model det skal være og hvad der spiller med en solfanger skal jeg ikke gøre mig klog på :-)

V.h. Emil

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Thomas83 » 27 nov 2011 19:12

Her er også en mulighed http://www.stokergaarden.dk/
DB stokeren kan fyrre med det hele.
Har en kammerat hvis far har sådan en og han er vældig tilfreds :great:
Last edited by 2 on Thomas83; edited 27 times in total
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Bigfoot » 27 nov 2011 19:21

hmm.... der er nogle ting vi lige skal rode lidt i....
for fleksibilitet i en stoker, og samtidig komfort omkring automatisk rensning og alt det, kan næsten ikke klares sammen.

Havde du sagt til mig, at du gerne ville køre med blandet stokerføde, af alskens størrelser og herkomst, og samtidig have muligheden for at smide en pind i, så havde jeg sagt Twinheat M20i.
Men jeg tror faktisk ikke at du nogensinde ville komme til at bruge fastbrændselsdelen overhovedet. Men derimod måske køre på flis, eller når dovenskaben slår ind, så korn og piller.
Jeg tror ikke det er en langsigtet arbejdsplan for dig, at ville rode i det pileflis der. Der er meget arbejde i at snitte det ned, og hakke det til flis. På sigt, ja så gider man sku ikke, for allerede nu, da efterlyser du komfort og fleksibilitet.

Hvad med en Twinheat CPi12? Den har omrører, iltstyring og alt det smarte der. Den kan både klare korn, flis, gulvopfejninger, piller, og hvad man nu ellers smider i hovedet på den. Dog skal flisen vist ikke være alt for grov, for så skal du op i en M20i istedet.

Baxi er selvfølgelig også en mulighed, dog er størrelsen af dit hus der et problem, da du ikke kan få omrører i en multiheat 1.5 (døjer selv med det mangel for tiden), og så ville flis være problematisk, og kræve en del tilsyn. Det er selvfølgelig en kærkommen mulighed for at slippe for både gulvvask, rengøring af badeværelser, eller når konen bare trænger sig på icon_cheesygrin.gif
ej spøg til side... Baxien er ganske nem at gå til også. Jeg bruger ikke meget tid på rengøring, og det er nemt til. Næsten alt kan klares fra en havestol i fyrrummet.

Men du har ret, du bør nok ikke vælge en ensrettet linie i dit kommende anlæg. For som du selv er inde på, så aner vi jo ikke hvordan pillepriserne ser ud i morgen, og med det som der er i udsigt lige nu, så kan det da godt nok blive træls. Og dog... de skyder jo noget omkring sig med diverse tåbelige forslag, bare se Mr. Flerkoneri, han blev jo også stemt ind, og hvad bidrager den skovl lige med???

For at sige det kort og godt.... DU MÅ IKKE VÆLGE EN KL STOKER!!!! Det vil du fortryde fra dag 1, længere er den ikke. Der er en grund til at det er billigt, og den grund er nem at se, når man har fået den ind i huset.

Gejs og Reka laver også nogle fornuftige løsninger, til netop det behov som du omtaler. Især Gejs og deres kedler, er rigtig gode til flis og den slags.

Men.... du omtaler jo selv det automatiske rengøring og sådan, og så taler vi vel egentlig noget benekov. Jeg har endnu til gode at opleve sådan en drift (Klaus er jo åbenbart en nærigrøv når det kommer til at invitere på en kold bajer icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif )
Men da er der jo mange muligheder i sådan en karl, for at indfri alle dine forventninger til komfort og "nem at gå til" problematikken.
Om sådan en tjekke så lige er i stand til at brænde både flis og andet sager, vil jeg lade forblive åbent, da jeg ikke har erfaring med det. Men jeg mener at have læst et sted, at den kan klare det.

Men det er lidt svært at finde ud af, for som du selv er inde på, så vil du gerne have en stoker som også kan klare sommerdrift sammen med dit solvarme, og det kræver jo vel næsten autotænd, og så er alle udelukket, pånær benekov.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af pll » 27 nov 2011 21:04

KSM kan fås med autotænd, og F modellerne kan fyre med flis.
Autotænd dog kun med træpiller skriver de.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af EKP » 27 nov 2011 21:52

M20i er nok den bedste mulighed hvor man vil kunne fyre med det hele. Den er dog EKSTRA dyr og kræver EKSTRA akkutank for at kunne fyre med træ. Der er kun en ting at sige om træfyring og det er at det kræver arbejde. Du kommer hverken til at fyre med træ i en twinheat eller flis i en hvilken som helst anden stoker så længe at pillepriserne er så lave som de er. Det kan jeg høre på det arbejde og ønske om komfort.

Du kommer til at fyre 90% med piller og så muligvis med korn hvis du gider. Det snakker selv om at ønske en fremtidssikring og så er en flisstoker nok det eneste der kan opfylde dette. Du skal bare huske at tilbagebetalingstiden på en scotte er meget mindre da den er billige og derfor kan du også hurtigere skifte den ud hvis det bliver for dyrt at bruge piller på sigt.

Emil

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af snubbi » 27 nov 2011 22:27

glem det med at have den mulighed for at fyre med pind så er det meget nemmer at flise det ,op i siloen med det så klare stokeren selv
jeg hade gemt mit pinde fyr da jeg fik baxien. Da det had stået i et par år uden at jeg hade brugt det røg det ud ,det brænde jeg hade tilbage røg igennem flis huggeren.
jeg overvejer selv at købe en reka den er alt ædene ,den har en trappe rist det samt den fåes med et rimlig stor silo og skulle der være lidt høj vand % flisen klar den også det
har en kammerat der har haft en i 0ver 20år nu, den er slidt men den køre stadig
jeg fyre med flis i en baxien ,men jeg synes at baxien omøre ikke virke så godt .samt at siloen den er meget høj det er et problem nå man fylder den med flis hveranden dag at skulle løfte det så højt op

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Tom_AT » 27 nov 2011 22:31

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
Men synes jeg læste for nogle dage siden her på forum at en Twinheat M20i ikke er godkendt til brændefyring?

Er dette korrekt?

deer » 27 Nov 2011, 16:40 skrev:Tak for svar, bor på nordfalster og er dagligt på vestlolland. Har set nogle forskellige anlæg, men er ikke blevet overbevist af noget endnu.
Har dog ikke set et Benekov endnu og er i tvivl om hvilken model det i givet fald skulle være.
KL stokeren kiggede jeg på fordi der er mulighed for fastbrændsel - men jeg synes ikke dens virkningsgrad er overbevisende.
Hvad vil du bruge af penge på dette projekt, og installerer du selv?


Besvar