Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte jordvarme med pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Erik2 » 12 jan 2012 17:42

Hvilke temperaturer står der i rapporten fra Vølund?

5 graders forskel er standard i kølebranchen (du køler jo jorden), så den del er i orden.
Er der manometre på "freon"siden af varmepumpen?

Temperatur ind/ud på varmesiden siger ikke nok uden at man også kender vandflowet. Effekten er jo temperaturforskel gange vandflow.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 12 jan 2012 20:32

Her er hvad der står i rapporten fra Vølund fra 17-03-1998:

Water outlet temp: 49,7 grader
Water inlet temp: 42,5 grader
Brine ind: 4,8 grader
Brine ud: 2,3 grader
HP line temp: 99,4 grader
T.E.V bulb temp: 4,1 grader
Power consumption: 2,86 kW
Heat output: 8,09 kW
COP: 2,83
Evap. pressure: 4,61 bar
Cond. pressure: 22,03 bar
Cons. energy: 2,41 kW
Energy output: 6,84 kW

Jeg har ikke manometre på "freon"-siden af varmepumpen tror jeg? Jeg har kun manometer på trykket i jordslangerne og trykket på radiatoranlægget, og de viser det de skal iflg. brugervejledningen til anlægget.

Flemming målte i dag fremløbstemp på radiatorvand til ca. 40 grader og tilbageløb på ca. 35 grader.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Erik2 » 12 jan 2012 21:05

Ud fra oplysningerne om Heat output og de varme temperaturer kan man regne flowet ud ved testen.

Men vi har da fundet problemet: Ved en meget højere jordslangetemperatur +5 grader yder varmepumpen 8 kW og bruger 2,83 kW

8 kW rækker som en skrædder i helvede i dit kæmpe, uisolerede hus. Du brugte 128 kWh på et døgn, men varmepumpen kan kun bruge 67,5 kWh, med mindre der er et elvarmelegeme i den, eller du bruger ekstremt meget strøm et andet sted i huset.

Jeg ville slukke for varmepumpen til en gang i det sene forår når du kan hente 5 grader vand ind, for den kører ringe nu.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af MichaelK » 12 jan 2012 21:54

martin_b » 11 Jan 2012, 23:51 skrev: Wow, det lyder godt nok billigt. Jeg kan se at dit hus er 300 m2, men varmer du HELE huset op, og til hvilken rumtemperatur? Og hvordan er det isoleret? Har du anden varmekilde i sommermånederne?

......

Mvh. Martin

Der er ikke varme på alle 300 kvm.. Det drejer sig om ca. 180 kvm med varme på. Disse
180 kvm. er opvarmen til ca 21 grader, men der bliver kørt med natsænkning. Huset er,
hvad jeg vil kalde, ringe isoleret. Ingen isolering under tag, men dog hulmursisoleret med
120 mm. flamingogranulat. Dertil superlavenergivinduer i hele huset. kældervæggene er
isolerede med 120 mm. flamingoplader, og dræn lagt i lecanødder.

Væggene er næsten 50 cm tykke, og kan derfor akkumulere en del varme, især på varme
sommerdage. Derfor har jeg ingen anden varmekilde i sommerhalvåret. Pillefyret køre kun
varmtvandsproduktion (VVB), fra maj til om med august måned. I sommermånederne kan
jeg holde min 110 liter VVB til 55 grader døgnet rundt, for ca. 2,5 kg piller/døgn.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 12 jan 2012 22:29

Erik2 » 12 Jan 2012, 21:05 skrev:Ud fra oplysningerne om Heat output og de varme temperaturer kan man regne flowet ud ved testen.

Men vi har da fundet problemet: Ved en meget højere jordslangetemperatur +5 grader yder varmepumpen 8 kW og bruger 2,83 kW

8 kW rækker som en skrædder i helvede i dit kæmpe, uisolerede hus. Du brugte 128 kWh på et døgn, men varmepumpen kan kun bruge 67,5 kWh, med mindre der er et elvarmelegeme i den, eller du bruger ekstremt meget strøm et andet sted i huset.

Jeg ville slukke for varmepumpen til en gang i det sene forår når du kan hente 5 grader vand ind, for den kører ringe nu.
Nu har jeg jo to kompressorer, og testen var kun på den ene pumpe. Intet el-varmelegeme og måler separat for jordvarmeanlægget.

Men er det du siger, at det der skal til, er mere slange, jf. din kommentar om at vente til foråret, eller hvordan skal jeg forstå det?

I øvrigt, så troede jeg at det var FORSKELLEN mellem brine ind og ud, der gjorde udslaget, og ikke temperaturen, men det er måske forkert?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Erik2 » 12 jan 2012 22:44

Det er forskellen, men det var underforstået. Har hver kompressor sin slange?, ellers går det helt galt når begge kører.. Tallene stammer måske fra en prøvestand og ikke dit konkrete anlæg?
Man kan aldrig have for meget slange, og i øjeblikket ville en "ispind" være bedre end jorden, her er der 3 grader udenfor..

Hvis du skal forlænge slangen, så læg den langs med fjernvarmerørene, det er der mening i.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af MichaelK » 12 jan 2012 22:53

Erik2 » 12 Jan 2012, 22:44 skrev:
....

Hvis du skal forlænge slangen, så læg den langs med fjernvarmerørene, det er der mening i.

Hmmm, den er da vist ikke helt lovlig :evil: Afstandskravet til andre ledningsinstallationer er min 1 meter :wink:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 12 jan 2012 22:57

Ja, sikke et varmetab der vil komme til kunderne på Danmarks dyreste fjernvarmeværk, hvis jeg kølede deres rør ned med mit jordvarmeanlæg, hehe :)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Erik2 » 13 jan 2012 07:25

martin_b » 12 Jan 2012, 22:57 skrev:Ja, sikke et varmetab der vil komme til kunderne på Danmarks dyreste fjernvarmeværk, hvis jeg kølede deres rør ned med mit jordvarmeanlæg, hehe :)
Det er sikkert derfor det er så dyrt - der er andre der har fundet fidusen.

Og Svend Auken sidder i miljøhimlen mens de fjernvarmeramte må leve i det jordiske regningshelvede.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 26 jan 2012 23:14

Nå, nu har jeg haft en lidt mere grundig varmepumpemand ude at se på mit hus og anlæg. Han foreslår også et 22 kW anlæg og 6-800 meter slange yderligere. Men eftersom jeg skal have den høje fremløbstemperatur på 55-60 grader vil han, modsat det første tilbudsgiver på nyt anlæg, egentlig ærligt talt hellere anbefale mig et stoker-anlæg, i hvert fald indtil jeg får lavet gulvvarme i hele stueetagen og måske endda får isoleret indefra med 150 mm flamingo på vægge. Iflg. hans beregninger vil det koste mig ca. 40-45.000,- kr. årligt med et 22 kW anlæg, og han vil endda ikke garantere mig, at jeg kan have den ønskede stuetemperatur.

Med andre ord er jeg igen vendt tilbage til mit oprindelige udgangspunkt om at pensionere mit gamle jordvarmeanlæg og investere i et pillefyr. Dette skal så placeres i garagen, hvor der vil være nem adgang til pilleopbevaring og rengøring og servicering af anlægget. Så dropper jeg at placere det i kælderen under køkkenet hvor jordvarmeanlægget nu står, og kan så i årene fremover lige så stille få lavet gulvvarme og efterisoleret - og holde varmen mens jeg arbejder. Et ny VP vil ikke kunne forrentes, men tværtimod medføre en merudgift til strøm på 10.000,- kr. årligt plus afbetalingen på et dyrt lån.

Iflg. hans beregninger vil jeg kunne opvarme min hus til ønsket temperatur på 22-23 grader for ca. 27.000,- kr. årligt med f.eks. en Scotte 30 kW.

Så det er den vej jeg nu vil gå tror jeg. Kom gerne med kommentarer.

Mvh. Martin
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Besvar