Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MG+ eller Multi Heat fra Baxi

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Bornfire
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 okt 2011 10:15

MG+ eller Multi Heat fra Baxi

Indlæg af Bornfire » 12 okt 2011 10:31

Hej kære eksperter. Man må sige, når man læser diverse forums igennem at der tilsammen er mange års erfaring at byde på.
Vi står for at skulle købe et pillefyr til vores kælder. SKal naturligvis varme resten af huset op, et snart godt isoleret 2 plans hus på 237m2 og kælder på godt 80m2. Fyre med brændeovne og tændeoliefyrret når håndsæben på badeværelset krystalisere. Så har ingen ide om hvor meget varme vi har brug for. Ligger i stor byggeprojekt. Er nu nået til fyret. Men regner med en max 15kw model.
Havde egentlig sat mig på en Multi Heat indtil jeg ringede til Baxi for lige at få de sidste detaljer på plads med tilvalg, montering osv.
Da jeg ikke har landbrug er det nok tvivlsom om jeg for brugt Multi funktionen. (korn/flis) men bare rart at den kan. :)
Prisen med tilvalg osv, ja der bliver anskaffelses prisen stort set det samme. Så min tvivl går på pausefyringen kontra MG+ der har start stop funktin med autotænding.
Hvad er jeres erfaringer? Ved at vælge multi, der er lidt stor at få i kælderen, har man så bare guf?
Eller er man bedre stillet med den nye model der som største forskel kan starte og stoppe på eget initertiv? Sidstenævnte model, har nogle af jer erfaring med den?
Håber, og ser frem til jeres ekspertise


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

MG+ eller Multi Heat fra Baxi

Indlæg af Bigfoot » 12 okt 2011 12:06

start stop, eller pausefyring.... godt spørgsmål. Hvad er bedst? :roll:
Jeg holder jo på, at jo mindre tingeltangel der kan bygges ind, jo bedre, og det med autotænd, tændstifter, flammeindikatorer og pis og papir, det går som regel i stykker juleaften, eller værre tider...
Pausefyring, ja det er blot en stak gløder der bliver pustet lidt til i ny og næ...
Der er også dem som sværger til gadgets, elektronik, og alt mulig andet. Så de mener jo at autotænd er vejen frem, for det kan slet ikke svare sig økonomisk med det pausefyring (så meget sluger det altså heller ikke... en enkelt sneglekøring hvert 10. minut, vorherrebevares da)

Ja en multiheat er sku tung, jeg havde en 65T kran til at løfte mit ind icon_cheesygrin.gif (havde ikke mindre i vennekredsen, og det var jo så nemt)
Men man kan jo skrue magasinet af, så bliver den noget nemmere at slæbe på.

Forskellen, sådan som jeg ser det, er hvad de to anlæg kan fyre med.
Du nævner selv at multiheat'en, kan multitaske, altså både korn, pilleflis og alt det der. Og det kan den anden ikke.
Så har du gjort dig bestemmende for at det skal være piller, jamen så er vi egentlig tilbage i starten igen, med autotænd eller pausefyring som afgør det.
For det kan de begge, altså fyre med piller.

MG+'eren sidder jeg lige og læser om nu her, og sådan som jeg læser det, så kan den også klare korn f.eks. De omtaler da brændsler ud over træpiller, men de uddyber ikke rigtigt hvad de mener.

Må man spørge til prisforskellen? For den kan jo også afgøre det?
For MG'eren virker meget som en "luksus" kedel, med automatisk rengøring og alt det der, det har det med at koste en del penge oveni.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Bornfire
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 okt 2011 10:15

MG+ eller Multi Heat fra Baxi

Indlæg af Bornfire » 12 okt 2011 16:43

Bigfoot. tak for dit hurtige indlæg. Denne dag er gået med yderligere reseach. En MG+ kræver en skorsten eller en forring af rustfri stål. Så med mindre der er nogle der virkelig kan argumentere for MG+ er jeg tilbage på heat'en. Prisforskellen var der ikke den store af. hvis jeg skulle have al luksus med til Heat'en blev det lidt over 60.000,- selve fyret omkring de 38.000,- for MG+ der koster fyret omkring 50.000,- og hertil en silo til 5.000,- stålforing til 12.000,- og så lidt ekstra luksus, askerens osv. så de er næsten ens om muligt er MG+ den dyreste. Men hvor meget ekstra har i eksperter til jeres Multi Heat? Skriver dette spørgsmål i nyt inlæg.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

MG+ eller Multi Heat fra Baxi

Indlæg af From » 12 okt 2011 21:39

Skal der stå Baxi på dyret ? Hvis du ikke regner med at skulle bruge muligheden for at brænde flis/korn/olivensten så var det da bedre (og billigere) at købe en pillebrænder. Nu ved jeg ikke hvordan du har tænkt dig at få brændslet ned til fyret, men hvis det er af en indvendig kældertrappe, så er det nok også noget rarere med brændsel der kommer i poser .....


Besvar