Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valget mellem to Stoker! Søger klarhed

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
RuneHolst
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 apr 2011 20:39

Valget mellem to Stoker! Søger klarhed

Indlæg af RuneHolst » 22 aug 2011 17:59

Hej
Lidt forhistorie. Siden april har vi nu undersøgt hvilket type pillefyr vi vil vælge, og vi kan vel nu betragte os selv som mere oplyste, men føler os stadig ikke kloge på emnet pillefyr. Vores valg forvirres til stadighed af totalt divergerende udmeldinger fra forskellige vvs-ere, og jeg mener totalt divergerende! Det gør det vanskeligt. Vi var ude at se et fyr som ejeren var begejstret for, en KSM, og kort efter advarer en skorstensfejer kraftigt mod dette, da han har haft> et med mange problemer.
Blot et eksempel blandt mange, efterhånden, historier om for og imod diverse fyr. Vi ved der kan være gode og dårlige oplevelser fra forskellige ejere, med samme fyr, og samtidigt at der kan være mange forskellige årsager til> dette, ikke mindst den enkeltes forstand på løbende drift af fyret, indstillinger og vedligeholdelse. Så det er en spændende udfordring, at finde fornuft i hvilket fyr vi gør bedst i at vælge til netop vores sted.

Vi betaler gerne for det fyr som vi får mest glæde af, og ikke skal bruge meget tid på t holde øje med.
Vi ønsker os begrænset behov for opsyn med fyret, en god størrelse askeskuffe, iltstyring og automatisk eller halvautomatisk rensning af røgrørene.

Vi kigger meget til en passat c1 eller bioheat, og på en Benekov R15, men> har ikke været ude at se dem i drift.>>
Nå! Hvad jeg spørger til er om i har en holdning til de to nævnte modeller,> ellr om i hælder til noget tredje.>> Lang historie vi ønsker ende på snart. Håber at blive endnu klogere med jeres hjælp.

Mvh Rune Holst. Vallø, Stevns

Husdata: Et landsted med 130m2, moderat til begrænset isolering, en god brændeovn og to voksne og en lille. Tidligere olieforbug på 2.500-3.000 l/årl.

Ps, er der nogen af jer der har et af de nævnte stoker, så vil vi meget gerne besøge jer og se på det, da det er noget der anbefales meget her på forum.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Valget mellem to Stoker! Søger klarhed

Indlæg af Ollii » 22 aug 2011 19:18

For at gøre din forvirring total burde du også ud fra dine ønsker. Og tage et kig på biolyt/biowin/bioteck.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med resten.

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Valget mellem to Stoker! Søger klarhed

Indlæg af Flunk » 22 aug 2011 20:06

Jeg har en R15 du gerne må se.
Men det er nok lidt langt hjemmefra?
Jeg vil mene at hvis du skal have et anlæg der er meget selvkørende, skal du nok op i en af de lidt dyrere løsninger som f.eks BioWin som Ollii også foreslår.
Så vidt jeg ved er både Passat, Bioheat og R15 ikke anlæg for folk der vil have meget lidt vedligepold/pasning.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Valget mellem to Stoker! Søger klarhed

Indlæg af MichaelK » 22 aug 2011 21:53

Hej Rune


Du sku' tage et kig her: http://www.windhager.dk Kig specielt på den der hedder
VarioWin. Når Du så har kigget lidt på den, så tager Du kontakt til Multismeden (som
nævnt med småt, nederst på Windhager siden).

Jeg ved Preben vil give dig den mest kompetente og bedste betjening hvad angår
de anlæg han importerer, sælger, og installere. Windhagers produkter er virkelig
kvalitet, desværre er de en smule dyre. Men tro mig, de er pengene værd :great:



mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

levi

Valget mellem to Stoker! Søger klarhed

Indlæg af levi » 22 aug 2011 21:55

Jeg ville også helt klart kigge på VarioWin fremfor passat kedlerne, - Passat er slet ikke i samme klasse som VarioWin.

Ellers er der f.eks Scotte som ligger i en mere prisbevidst klasse :great:


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Valget mellem to Stoker! Søger klarhed

Indlæg af Flemming DJ » 23 aug 2011 11:59

Men, Scotten passer jo ikke heeelt sig selv... Skal vel renses en-to gange om måneden og tømmes for aske måske to gange/md.

Måske ville det hjælpe, hvis vi hørte mere om, hvor ofte Rune (eller konen :wink:) har lyst til at tømme den fhv. store(?) askeskuffe og rense fyr - en gang om ugen, måneden eller sæsonen?

Det er jo rimeligt afgørende. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Valget mellem to Stoker! Søger klarhed

Indlæg af triumph » 23 aug 2011 16:40

hvis i kun vil fyre med træpiller, ville jeg ikke kigge på nogen af dem i har valgt.
så ville jeg vælge en model der kan tænde og slukke selv, det giver meget højere komfort/mindre tilsyn i overgangsperioder.
R15 kan også tænde selv, men personligt syntes jeg at man kan få noget der er ligeså godt, og kun koster det halve. Hvis man ve log mærket kun vil fyre med træpiller

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Valget mellem to Stoker! Søger klarhed

Indlæg af coctail » 29 aug 2011 21:50

Bioheat er netop for folk som, der ikke gider/har lyst til at rende ude ved deres stokerfyr hele tiden, og den er både selvrensende (du skal kun kigge til den hvert halve år ca.) og eltænder..

Du kan evt. kontakte passat energi, og få lov til at se et anlæg i drift, samt snakke med ejeren.

Passat's C-serie er der lidt mere vedligehold ved (den er ikke selvrensende) og den har ikke eltænder.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


Besvar