Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 07 aug 2011 22:00

Hej Nielsen,

Det er helt ok :)

Jeg tror ikke vi som forbrugere vil mærke et prisfald indenfor el, hvis el kommer billigere til landet vil jeg skyde på politikerne benytter lejligheden til at øge afgiften en anelse så prisen enten forbliver status quo eller stiger en anelse. Så du kan sagtens ha ret i at prisen kan falde, men jeg tror bare ikke vi mærker det.

Men jeg ved det jo heller ikke :)


Landlyst:

Jeg skal have resten af huset på plads i kommende uge så jeg skulle gerne få energi beregningerne der. Så vil du mene vi kan dimensionere fyret korrekt ud fra dette? Håber ikke lokalplanen kan spænde ben for det, der står at der er gasforsyning i kvarteret, men det betyder vel næppe man er bundet til den type opvarmning. Så er det da nitten, specielt når/hvis russerne skal til at levere gassen.

Tak,

Mvh
Søren


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Landlyst » 07 aug 2011 22:23

Ja det burde man kunne.... Men tjek lige op på om der er gas pligt.... For så er jordvarme måske alligevel at fortrække...

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 08 aug 2011 19:43

Hej igen,

Jeg snakkede med entreprenøren, han sagde der var nogle forholdsvis strenge krav mht opvarmning og energi beregning, og han var ikke sikker på man kunne få en stoker godkendt - er det ikke fordi han helgarderer en smule, for kan da se nogle af pillefyrene har energi klasse A og har en virkningsgrad tæt på de allernyeste gasfyr? Synes Scotte har op mod 93%?

Så sagde han at muren skulle være dobbeltmuret (nok pga isolering) hvis man ville ha fyrrum i garagen og at isoleringen skulle være høj - men jeg får jo fuld isolering i garagen og hvis muren skal være dobbeltmuret så må den jo være det. Så mon ikke det kan lade sig gøre nu man kan bygge det som det skal være fra starten af? Har møde med entreprenøren onsdag så må vi se hvad de siger.

Entreprenøren laver vist sjældent andet end jordvarme, gas og af og til et oliefyr.. (oliefyr! :-O )

Nogen af jer der kender nogen der har bygget nyt hus og fået godkendt pillefyr som opvarmning?

Mvh
Søren

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af TaagMan » 08 aug 2011 19:47

Der skal ikke være dobbeltmur, men den skal da være i et materiale der ikke er brandbart, men det kan du jo ringe og høre din fejer om. Det er ham der er brandmyndighed.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af MichaelK » 09 aug 2011 17:10

Selvfølgelig kan man få en stoker godkendt til nybyggeri. Har da aldrig hørt noget andet!

Stoker/pillefyr skal være godkendt i klasse EN303-5. Det er i øvrigt ulovligt at sælge andet,
end anlæg godkendt efter den norm. Når anlæget ellers dimensioneres efter husets varme-
behov, er der ikke noget at komme efter.

Havde vi talt gasfyr og oliefyr, så er kun kondenserende kedler tilladt i nyinstallationer. Dette
krav gælder ikke stoker/pillerfyr (Jf. ovenstående).

Brandkravene er skitseret i Brandteknisk Vejledning nr.32 (BTV32). Din skorstensfejer er den,
der syner og godkender anlæg og fyrrum. Det er derfor en rigtig god idè, at få ham med på
råd, allerede i planlægningsfasen. Derved undgå mange ærgelser, og får det godkendt i første
hug.

Så giv Du bare entreprenøren et los bag i, og bed ham tegne som Du vil have det.





Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af TaagMan » 09 aug 2011 17:29

Det er meget hyppigt at der er en klausul på skødet til grunden, om hvilken opvarmningsform man benytter... ofte er det enten gas eller jordvarme... Hvis der ikke er nogen klausuler, ja så er der ingen forhindringer.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 09 aug 2011 20:06

Hej Michael og Martin,

Jeg tror entreprenøren havde forstået at garagen skulle være uden isolering og uden varme, og så går det vist galt med energi kravene hvis fyret står i minusgrader i en kold garage. Garagen bliver jo isoleret efter samme standard som resten af huset.

Mine naboer har henholdsvis jordvarme og gas, og jeg tror ikke der er speciel klausul - her er hvad lokalplanen siger, er der en af jer der kan tyde det? Det er alt der står mht varme.

"El-, vand- og varmeforsyning

Der er mulighed for kollektiv varmeforsyning.
Der kan endvidere udlægges jordvarmeslanger
i området.
Hvis der opføres lavenergihuse efter reglerne i
Bygningsreglement 2008, er kommunen forpligtet
til at meddele dispensation fra tilslutningspligten.
Lokalplanområdet er omfattet af Vejle kommunes
vandforsyningsplan og skal forsynes med vand fra
almen vandværk."

Så jeg tror ikke umiddelbart der er nogen begrænsninger?

Mvh
Søren

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af TaagMan » 09 aug 2011 20:37

Jeg forstår ikke en dyt af hvad de skriver der, så fisk.

Anywho, der er vist noget med, at i det nye bygningsreglement, skal varmeenheden, og tabet af energi derfra, og transport til hus, regnes med i den samlede klimabelastning... dvs. alt tab fra rør, fyr osv, skal gå med i det samlede regnestykke, men det ved din entreprenør nok mere om.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Landlyst » 09 aug 2011 20:55

Der er mulighed for kollektiv varmeforsyning.
Der kan endvidere udlægges jordvarmeslanger
i området.
Hvis der opføres lavenergihuse efter reglerne i
Bygningsreglement 2008, er kommunen forpligtet
til at meddele dispensation fra tilslutningspligten.
Det betyder at der er fjernvarme i området og dette er der tilslutningspligt til... Med mindre man vælger jordvarme.... Men man kan vælge andet hvis man bygger lavenergi....

Eller

Der er fjernvarmepligt med mindre man bygger lavenergihus.... Så er det jordvarme....


Det er det jeg mener der står.... Tror nok mest på den sidste.... :roll: Men det bliver du nød til at spørge kommunen om.....

trogdrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19 jun 2011 11:23
Mit fyr: Passat C2 svvingarm 400L
Areal: 100
Brændsel: rapsafrens, rapspiller, fritureolie
Fremviser gerne i postnummer: 9320
Dagligt forbrug: ca. 3m3 pr. 14 dage
Geografisk sted: Hjallerup
Kontakt:

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af trogdrup » 09 aug 2011 23:43

Hej Søren

Det har været spændende og læse dine problemstillinger.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge jordvarme, men det har jo noget og gøre med religon og komfort. :-)

Du skal have lavet en energiberegning for at se hvor stort et anlæg du skal have. Det gælder både for jordvarme og fyr. Det der med over/under 170m2 holder ikke. Du skal også være opmærksom på den temperatur du ønsker i huset, det er ikke lige meget om du ønsker 18grader eller 24grader.

Jeg tror at mange af dem der har fået en dårlig oplevelse med jordvarme er dem der ikke bor i et nyt hus. Jordvarme kommer heltklart til sin ret i et nythus med gulvvarme.

Solceller og vindmøller er en seperat beregning i mine øjne om de kan forrente sig eller ej, uanfægtet af hvor meget strøm dit jordvarme bruger, det er dog en fordel med et stort forbrug. Hvis du vil have vindmølle i have så snak lige med komunnen, det er hvis ikke nemt i et villakvarter.

Hvis du vælger fyr skal der være en brændmur mellem garagen og boligen, men det skal der nu alligevel hvis du vil have bilen ind i garagen :-). Du kan nøjes med to lag gips, det er bare muren der tror det kun kan laves i to lag sten :-)

Med hensyn til tilslutningspligten læser jeg det som at der ER tilslutningspligt til fjernvarme/gas og der kun kan fraviges dette hvis du bygger lavenergi 1 eller2 (kan ikke huske om 2 er udgået), så må du lave jordvarme.

Og til sidst husk at få lavet sådan at dit hus opfylder BR10 ikke kun BR08 som kommunen henviser til. Og du skal være efter håndværkerne så at dit hus bliver så tæt som muligt, det betyder noget på varme regningen, nu har du jo været så fornuftig at få varmegenvinding.

Steen
elektrikker + blowerdoor test.
Intet kommer af sig selv - undtagen lommeuld.


Besvar