Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
levi

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af levi » 13 jun 2011 00:53

elmeskov » 12 Jun 2011, 20:23 skrev:til jens f

biowin og skotte/woody kedler er lige så forskellige som fiat og mercedes.
køber man et billigere produkt som woody/skotte må man påregne at skulle arbejde lidt mere med hensyn til rensning og vedligeholdelse, og er man indstillet på det er det jo et glimrende produkt til prisen.

biowin pillefyr er et dyrere produkt, men også langt bedre kvalitets mæssigt,og pris og kvalitet hænger for det meste sammen.
windhager danmark har samarbejdspartnere rundt om i danmark og disse samarbejdspartnere har alle fået et kursus i installation
og indkøring af kedlen, og ved alle førstegangs installationer kommer windhager danmark ud og kontrolere og godkender installationen
og giver både kunden og installatøren informationer i hvordan de skal betjene anlægget.
da du kommer fra det sydfynske synes jeg du skal prøve at kontakte
refsvindinge smede de har for ca 3 uger siden monteret et anlæg

denne meddelelse skal forståes som at jeg virkelig synes du skal se både et skotte og et biowin anlæg så du kan sammelligne, og forhåbentlig
TRÆFFE den rigtige beslutning første gang.

mvh
Jeg er ikke enig.

Jeg har set biowin og hvad de nu ellers kaldes, - det er fine fyr absolut.

Korrekt en scotte/woody kræver mere rengøring end en biowin (Ca. 15 minutter om ugen) - men derudover syntes jeg faktisk ikke at kunne komme med ret meget andet at fremhæve ?

Fordelen ved en scotte/Woody i mine øjne er at man SELV kan servicere det, - og det gør jo at ikke nok med det er billigere i indkøb, - så er det også LANGT billigere i vedligeholdelse!

Historien gentager sig, - førhen ville vvs-folk kun sælge baxi, - det var Mercedes, - nu er det så biowin der pludselig er Mercedes, - det der er sammenfaldende ved begge produkter er at 99 procent af disse anlæg udelukkende sælges af vvs-mænd, - som efterfølgende står for den dyre service :evil:

At købe et produkt hvor forbrugeren selv kan service og vedligeholde anlægget, - giver ikke penge i servicekassen til vvs-manden, - hvilket nok er den primære årsag til at de anbefaler anlæg DE skal servicere :cry:


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af MichaelK » 13 jun 2011 02:23

Nu ved jeg ikke, hvor ofte andre får serviceret deres fyr? Jeg har haft min
BioWin siden 2007, og har ikke haft brug for service endnu. Hvor er det så
lige sælger tjener pengene? Det er da ikke hos mig!


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af Fer » 13 jun 2011 08:29

MichaelK » 13 Jun 2011, 02:23 skrev:Nu ved jeg ikke, hvor ofte andre får serviceret deres fyr? Jeg har haft min
BioWin siden 2007, og har ikke haft brug for service endnu. Hvor er det så
lige sælger tjener pengene? Det er da ikke hos mig!


Mvh.
De har jo tjent pengene :)

men jeg er enig... mit Biotech buldre også bare derudaf...
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af Bigfoot » 13 jun 2011 09:49

Man skal passe på at man ikke bare ser på service og vedligeholdelse alene.... For begge dele har sin fordele og sine ulemper, og så er det sku ligegyldigt hvad fyret hedder.

pris og kvalitet følges ad, det er en ganske anerkendt talemåde, og ligegyldigt hvordan man tolker den, så kommer det nok til at passe alligevel.

Mange vælger scotteløsningen i dag, da prisen er på et niveau, hvor de fleste kan trække pengene via en budgetkonto eller kassekredit. De andre installationer, koster noget mere.

Men hvad får man for prisen? Jeg købte baxien, den nu afgåede mercedes (som jeg kan læse mig til hos Levi), ergo må det jo være en Ssangyong :shock: :evil: (det håber jeg fandme ikke)
Men til gengæld, så nu hvor fyret er indstillet, skal jeg blot lige fylde piller på hver 15. dag i denne tid.... rengøring er 10 min pr måned.
Biowin fyret har jeg ikke noget kendskab til, men jeg har da fuldt lidt med her, og det virker til at de har samme arbejdsgang som mig, hvorimod enkelte vist endda har automatisk rengøring på fyret. :great:

Naboen her, har en scotte.... han er godt nok træt af den. For han kan slet ikke få nogen økonomi i sin fyring på den, hvorfor ved jeg ikke, jeg har ikke prøvet at gå nærmere ind på det. Men han har haft folk fra NBE til at justere fyret og det hele, og stadig ligger hans forbrug voldsomt højt.
(dette er kun videregivet i en samtale over hækken, og derfor har jeg ikke de nærmere detaljer i det)
Jeg har joket lidt med det før, og også overfor ham... men hvad er brændværdien i de tændsatser der, for jeg synes godt nok at i brænder en del af dem icon_cheesygrin.gif

Jeg ser et lille problem i scotten.... Hvor mange år har den været på markedet nu? 5 år??? eller hvordan? For holdbarheden er der jo ingen der kender noget til ved dem. Så at sige at den er ligeså godt som de gennemtestede kedler, som har været på markedet i en menneskealder og sådan. Det er vel lidt at skyde i blinde.
Så jeg kan ikke lade være med at se ejere af scottefyr som testkaniner :roll:

Som en sidste indskudt sætning, kan jeg nævne, at kreditforeningerne også er kræsne, hvis man låner pengene til fyret igennem dem, som en del af en renoveringspulje ved huskøb eller sådan. De bryder sig faktisk ikke om at man nævner fyr som scotte.
Vi har totalkredit på sagen her, og vores fyrrum er en del af sådan en pulje. Han sagde direkte at han ikke kunne se hvordan de penge der skulle bruges, kunne fastsættes som en decideret værdiøgning af huset, da han ikke kender til fyret. Havde jeg sagt twinheat, baxi eller sådan, så var hans syn på sagen helt anderledes.
(så han får sig da en overraskelse, når han kommer i august for at tjekke om pengene er brugt korrekt til forbedring af huset, han tror nemlig at vi har installeret en scotte)

som slutbemærkning kan nævnes, at man skal ikke købe et fyr efter tanken om at det er mere økonomisk i drift end andre... Det er blot et spørgsmål om justering.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af Fer » 13 jun 2011 11:01

En anden del af fornøjelsen ved Biowin, hovalyt, biotech etc.. er at man faktisk ikke kender 2 ord... Kedelrens og justering.... Fyld piller på og tøm askeskuffen et par gange om året... thats it..
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af TaagMan » 13 jun 2011 12:14

JensF, hvis du er i tvivl, så har du stukket hovedet i en religions krig. sarcastic.gif

Anywho, jeg installerede et nyt Scotte anlæg i begyndelsen af vinteren. Det har kørt upåklageligt efter lidt indstilling. I vinterperioden fyldte jeg piller på hver 10 dag, og rensede fyret hver anden gang. Som Levi siger tar det 15 minutter at rense. Indkøbet løb op i 23.000 kr for mig, med alt i ekstra udstyr dengang. Jeg installerede og konfigurerede selv fyret. Jeg har brugt ca. 3600-3700kg i træpiller den her fyringssæson. Jeg ville stadig købe det samme i dag.

I sidste ende tror jeg det er et temperaments spørgsmål. Set med mine øjne forstår jeg ikke der er nogen der vil bruge tæt ved 100k for en træpille fyringsanlæg... eller 700k for en Mercedes....
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Kaptajn Krogh
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 feb 2011 14:29
Mit fyr: Scotte 10kw, Opop Blackstar 20
Areal: 165
Brændsel: Barlinek eco pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: Ca. 11kg
Årligt forbrug: ???

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af Kaptajn Krogh » 13 jun 2011 12:45

Religionskrig ??? Ganske sikkert, vi kunne starte ud om biler eller Mac vs. Windows og den samme krig og diskussion ville starte.

Jeg er MEGET grøn i dette "pille-game" og skal så sandelig ikke kloge mig på Biowin, Baxi og hvad de ellers hedder. Jeg købte en Scotte baseret på ren og skær økonomi. Jeg havde simpelthen ikke 50-100 tusind kroner til et nyt anlæg, men viste at en sæson mere med olie, ville ruinere det lille hus her :-/(overdrivelse fremmer forståelsen!).
Jeg har et hus stort set mage til dit, ældre bindingsværk på sy'fyn ;-) Det er godt nok uden for sæsonen, men fyret kan nok godt startes op for en dag hvis du vil forbi og se det ?!
Alt det med indstilling o.s.v som andre beskriver har JEG ingen problemer med og min fyringsøkonomi er vist også ganske udemærket. Jeg kommer direkte fra olie, så ALT er jo bedre end det gamle. Jeg bruger ca.15 kg i døgnet når fyret kører og det er varme til hele huset, gulvvarme i køkken og bad og varmtvands forbrug.
Mit anlæg fungere fint og efter "min" vvs'er var og sætte mit op, har han sat yderligere 5 Scotte anlæg op og anbefaler dem rask væk til venner og bekendte :-)

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af john m » 13 jun 2011 13:38

Bigfoot » 13 Jun 2011, 09:49 skrev:Man skal passe på at man ikke bare ser på service og vedligeholdelse alene.... For begge dele har sin fordele og sine ulemper, og så er det sku ligegyldigt hvad fyret hedder.

pris og kvalitet følges ad, det er en ganske anerkendt talemåde, og ligegyldigt hvordan man tolker den, så kommer det nok til at passe alligevel.

Mange vælger scotteløsningen i dag, da prisen er på et niveau, hvor de fleste kan trække pengene via en budgetkonto eller kassekredit. De andre installationer, koster noget mere.

Men hvad får man for prisen? Jeg købte baxien, den nu afgåede mercedes (som jeg kan læse mig til hos Levi), ergo må det jo være en Ssangyong :shock: :evil: (det håber jeg fandme ikke)
Men til gengæld, så nu hvor fyret er indstillet, skal jeg blot lige fylde piller på hver 15. dag i denne tid.... rengøring er 10 min pr måned.
Biowin fyret har jeg ikke noget kendskab til, men jeg har da fuldt lidt med her, og det virker til at de har samme arbejdsgang som mig, hvorimod enkelte vist endda har automatisk rengøring på fyret. :great:

Naboen her, har en scotte.... han er godt nok træt af den. For han kan slet ikke få nogen økonomi i sin fyring på den, hvorfor ved jeg ikke, jeg har ikke prøvet at gå nærmere ind på det. Men han har haft folk fra NBE til at justere fyret og det hele, og stadig ligger hans forbrug voldsomt højt.
(dette er kun videregivet i en samtale over hækken, og derfor har jeg ikke de nærmere detaljer i det)
Jeg har joket lidt med det før, og også overfor ham... men hvad er brændværdien i de tændsatser der, for jeg synes godt nok at i brænder en del af dem icon_cheesygrin.gif

Jeg ser et lille problem i scotten.... Hvor mange år har den været på markedet nu? 5 år??? eller hvordan? For holdbarheden er der jo ingen der kender noget til ved dem. Så at sige at den er ligeså godt som de gennemtestede kedler, som har været på markedet i en menneskealder og sådan. Det er vel lidt at skyde i blinde.
Så jeg kan ikke lade være med at se ejere af scottefyr som testkaniner :roll:

Som en sidste indskudt sætning, kan jeg nævne, at kreditforeningerne også er kræsne, hvis man låner pengene til fyret igennem dem, som en del af en renoveringspulje ved huskøb eller sådan. De bryder sig faktisk ikke om at man nævner fyr som scotte.
Vi har totalkredit på sagen her, og vores fyrrum er en del af sådan en pulje. Han sagde direkte at han ikke kunne se hvordan de penge der skulle bruges, kunne fastsættes som en decideret værdiøgning af huset, da han ikke kender til fyret. Havde jeg sagt twinheat, baxi eller sådan, så var hans syn på sagen helt anderledes.
(så han får sig da en overraskelse, når han kommer i august for at tjekke om pengene er brugt korrekt til forbedring af huset, han tror nemlig at vi har installeret en scotte)

som slutbemærkning kan nævnes, at man skal ikke købe et fyr efter tanken om at det er mere økonomisk i drift end andre... Det er blot et spørgsmål om justering.
Hej man kan godt fornemme at hvis der såes tvivl om din baxi er du i forsvarsposition,da
jeg ejer en scotte må jeg jo forsvare den lidt.Produktet har trods alt været på markedet i
snart 11år ,ang eltændere holder de ved korrekt justering min. et år til en pris under 100kr.
og fyret kan da også køre pausefyring hvis man er til det.Det med at din nabo ikke har en god fyringsøkonomi
må der jo være en grund til(fejlindstil.-dårlig isoleringsgrad-manglende rens-dårlig montør -osv.)
det er jo klart at et godkendt fyr i dagens danmark uanset hvad det hedder kan køre med en fornuftig
økonomi hvis forudsætningerne for det er til stede.

Mvh John en tilfreds scotte ejer på fjerde år.

ps. ang testkaniner hvis man aldrig turde købe et nyt produkt af den grund,så ville man da aldrig komme videre :roll:
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af Bigfoot » 13 jun 2011 13:56

jeg går skam ikke i forsvarsposition omkring min baxi.... Det var nu skrevet som en joke ovenfor. Jeg er sku godt klar over at jeg har købt en grå ferguson, hvad angår indstillinger og sådan. Men jeg er godt tilfreds, og jeg har varme på.

Som jeg også skrev, omkring min nabo, så er det en snak over hækken. Han har kun haft folk fra NBE (hvem han så end mener med det) til at justere sin scotte....

Jeg skriver heller ikke at folk IKKE skal købe en scotte... læs det nu ordentlig.
Jeg gav bare mit besyv til ting, især det med kreditforeningerne, skal man da være obs på.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af abn » 13 jun 2011 14:14

tjaaah hvis man nu laver regnestykket på 10 år. Og køber et anlæg til 100.000 alt i alt, så er ens varmeudgift oven i pilleforbrug 10.000 om året. Hvis man så tager et anlæg til 30.000 så er det 3.000 om året ud over piller. Min mening med dette regnestykke er at hvis man bruger for mange penge på et anlæg kunne man ligeså godt have været koblet til fjernvarmen eller andet for det bliver sgu noget dyrt i den sidste ende.

Mange anlæg kan sikkert holde længere tid end 10 år, men der sker jo meget på 10 år og det kunne jo være at der var noget andet og mere økonimisk til den tid.
Mvh Anders


Besvar