Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleovn med vandgris og 120l vvb, men igen akku. Bør der være det?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Mt3400
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 nov 2022 09:11

Pilleovn med vandgris og 120l vvb, men igen akku. Bør der være det?

Indlæg af Mt3400 » 20 nov 2022 09:23

Vi er nye på pilleovns siden. Fjernvarmens komfort og bekvemmelighed savnes, men hey, det er jo en herlig hobby, jeg pludselig har fået foræret 😅

Vores 10kw pilleovn (10 til vand, 3 til luft, som ikke bruges) er tilsluttes centralvarmesystem til gulvvarme og radiatorer og en 120l vvb. Den kører absurd mange start/stop for at holde varmen og æder træpiller (trods ~200mm isolering, 170 kvm hus, lav temp). I nat 15kg. Samtidigt har vi svært ved at få nok varmt brugsvand. Alt i alt bare en ret uoverskuelig udfordring. Derfor et par spg:

- kan i anbefale en god varmemester / ekspert, som kan hjælpe med at gennemgå og indstille anlægget inden 2025? Jeg kan simpelthen hverken google mig til, hvordan det er bygget op med 3 pumper, et par termostater der styrer flow, mv. Den tidligere ejer kan ikke spørges og er derudover en inkompetent gds (havde proppet sikkerhedsventilen i ovnen af, som servicemanden var rystet over).

- jeg tror en buffertank kan gøre det enklere at styre. Og gør juleferien mulig, for beholderen rækker pt til et døgn. Det er jo alt for lidt når vi er væk 5 dage.

- jeg overvejer tillige solvarme, men kan det betale sig?

- alternativet er lv varmepumpe og solceller, så vi kan få et bedre energimærke. Men den kvarte million vil jeg gerne spare lidt endnu 🫠


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pilleovn med vandgris og 120l vvb, men igen akku. Bør der være det?

Indlæg af Dunas » 20 nov 2022 09:46

Mt3400 skrev:
20 nov 2022 09:23
Vi er nye på pilleovns siden. Fjernvarmens komfort og bekvemmelighed savnes, men hey, det er jo en herlig hobby, jeg pludselig har fået foræret 😅

Vores 10kw pilleovn (10 til vand, 3 til luft, som ikke bruges) er tilsluttes centralvarmesystem til gulvvarme og radiatorer og en 120l vvb. Den kører absurd mange start/stop for at holde varmen og æder træpiller (trods ~200mm isolering, 170 kvm hus, lav temp). I nat 15kg. Samtidigt har vi svært ved at få nok varmt brugsvand. Alt i alt bare en ret uoverskuelig udfordring. Derfor et par spg:

- kan i anbefale en god varmemester / ekspert, som kan hjælpe med at gennemgå og indstille anlægget inden 2025? Jeg kan simpelthen hverken google mig til, hvordan det er bygget op med 3 pumper, et par termostater der styrer flow, mv. Den tidligere ejer kan ikke spørges og er derudover en inkompetent gds (havde proppet sikkerhedsventilen i ovnen af, som servicemanden var rystet over).

- jeg tror en buffertank kan gøre det enklere at styre. Og gør juleferien mulig, for beholderen rækker pt til et døgn. Det er jo alt for lidt når vi er væk 5 dage.

- jeg overvejer tillige solvarme, men kan det betale sig?

- alternativet er lv varmepumpe og solceller, så vi kan få et bedre energimærke. Men den kvarte million vil jeg gerne spare lidt endnu 🫠
Mht. indstilling af pilleovn og gennemgang af varme anlægget, skal du nok have fat i ham her https://www.nhbioservice.dk/

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Pilleovn med vandgris og 120l vvb, men igen akku. Bør der være det?

Indlæg af Hangaard » 20 nov 2022 13:46

Tænker ikke du får 15kg træpiller til at række 5 dage.
Vores ene søn bor på 110kvm med samme opsætning som dig og det funger ok, dog er hans hus isoleret efter nyere normer og uden at vide det så tror jeg han bruger 8-10kg i døgnet lige pt.
Om solvarme kan betale sig.. jo med de energipriser vi har pt. så kan det vel godt betale sig, men det kommer jo an på om du køber nogle dele let brugt og hvor du køber det henne.
Jeg selv har lige opsat en 1000L akkumulerings tank med solvarme spiral den var knap 4 år gammel (altså som ny) til 4000kr den koster vel knap 20000kr hos en forhandler, solvarmepaneler skaffede jeg til ca. ½ pris af hvad forhandlerne vil have for dem, så jo hvis man selv kan lave det meste og ser sig for så er det en god ide, håber jo selv at mit fyr kan være slukket 90% af tiden fra April/Maj til September/Oktober og det vil give en god besparelse her hos os hvor forbruget ligger på Ca 10kg piller i døgnet i sommertiden.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar