Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af Hangaard » 30 jul 2022 11:05

Hej alle,
Jeg skal have lavet nyt fyrrum og har lidt spørgsmål.
Jeg har i forvejen et 60rørs solfanger sæt med NBE V6 styring samt 500L tank med spiral i bunden der ud over har jeg en 500L buffertank uden spiral.

Jeg har bestemt mig for at pillefyret skal være en Easypell 32Kw men kan ikke rigtig blive klog på hvor meget ide der er i at sætte solvarme ind i systemet ? jeg har jo så en buffertank som jo vil koste lidt at holde kørende, fordelen må jo så være at der altid er nok varm vand og at fyret har færre start og køre lidt længere når der kaldes på varme, men solvarme er jo mest effektiv ved lave temperatur og som buffertank er der jo varme i hele tanken så søger lidt råd til hvordan det skal kobles sammen og hvor god en løsning det vil være.

Hvis løsningen er at bruge begge tanke (1000L) hvor mange solfanger skal man så have.

Fyrrummet ligger for sig selv og der er rør ud til 4 bygninger på samlet små 600kvm der er gulvvarme i de 3 og radiator i den ene, VVB priotering er ikke muligt. dog bliver det sådan at radiator kan kobles fra når behovet for varme ikke er der, men det er vel lige meget når varmtvandsbeholderne (4 stk) ikke kan køre separat ud over den ene i huset hvor radiatorne kan slås fra.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af svanggaard » 01 aug 2022 09:37

Umiddelbart mener jeg ikke du skal have buffertank på pillefyret. Det skal nok passe, at for mange start/stop, og drift i lavlast, er ineffektivt. Men du har mange varmeaftagere, så du kan sagtens aftage varmen.

Du kan finde inspiration i mit anlæg - det kører i hvert fald super godt:
varmeanlaegprincip.png
I mit tilfælde har jeg brændefyr + pillefyr. Brændefyret er ikke vist på tegningen, men opvarmer akkutanken. Det svarer til dit system - forskellen er at du opvarmer buffertank med solvarme.

Mit system er bygget op med to selvstændige kredsløb. Pillefyret er koblet til husets kredsløb. Brændefyret er koblet til akkutank og har sit eget kredsløb. Varmen overføres fra akkutank til husets kredsløb via en varmeveksler.

Hvis vi et kort øjeblik ser bort fra tidsstyring fungerer systemet således:
Pumpen "P3" kører når temperaturen i akkutank top "T1" > "T2" (retur fra huset). Flowet gennem varmeveksler begrænses af en termostatventil "V1" som er indstillet til T3=60 grader. Dvs. at akkutanken varmer returvandet fra huset op til maks. 60 grader.

Hvis T3 < 60C starter pillefyret. Motorventilen MV1 skifter position og vandet ledes nu igennem pillefyret. Samtidigt åbnes motorventil MV2. Pillefyret "booster" temperaturen op til 70C. Termostatventilen V2 begrænser flowet fra pillefyret således at fremløb til huset er maks. 60C.

Når akkutanken varmes op slukker pillefyret. MV1 skifter position så det varme vand fra veksleren ikke afkøles af pillefyret. Samtidigt lukkes motorventil MV2.

***

Systemet er optimeret til at udnytte akkutanken så meget som muligt. Så længe akkutanken er varmere end returvandet fra huset, vil akkutanken forvarme vandet til pillefyret. Er akkutanken varm nok til at drive huset, bliver pillefyret koblet helt ud af kredsløbet, så det ikke kommer til at fungere som radiator.

Systemet er desuden koblet op til et par timere. Hele anlægget holder stille et par timer om natten og midt på dagen, mens vi er på arbejde. Tidsstyringen er indstillet således at det ikke går ud over komforten.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af Hangaard » 01 aug 2022 10:25

Hej Svanggaard takker for din hjælp og tid,
Jeg er med på at det normalt er unødvendigt og økonomisk en dårlig ide at køre med akkutank på et pillefyr, forbruget er dog ikke så høj her om sommeren (bruger ca 12kg/døgn lige pt) her varmes der 200kvm hus fra 1974 op, 160kvm hus samt 80kvm gildesal isoleret efter 2012 norm op.
Der er så et hus til på 110kvm som skal ind over anlægget også den er også isoleret efter 2012 norm.
Det nye fyrsystem er jo 10-32Kw og overvejer om jeg skal have solvarme ind over og så er det jo nødvendigt med en akkutank for at kunne aftage varmen tænker jeg.

Jeg har i forvejen et 60 rørs solfanger med NBE's styring V6.006 som har kørt på stuehuset via en 500L akku med 120L VVB indbygget og så spiral i bunden ud over det så har jeg også en 500L Akkutank uden spiral, Jeg har også en større Veksler til at ligge jeg har aldrig haft monteret.
Hvis det er en god ide så ville jeg gå over til plade-solfanger og tænker 4-6 stk. af de her https://www.hedestoker.dk/4052-solfange ... 47-m2.html
Men det er jo også en større udskrivning så der skal jo gerne være en økonomisk ide i det.
Og det kniber lige med at gennemskue det og hvordan det bedst skrues sammen :-)
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af svanggaard » 01 aug 2022 11:36

Akkutanken skal du stadig bruge til solvarme. Hvis VP bliver attraktivt for dig på et senere tidspunkt, kan den evt. tilkobles akkutanken.

Jeg har ikke akkutank på mit pillefyr - kun på brændekedlen. Minimumsydelsen på mit pillefyr er ca. 1kW, men mit hus aftager ikke så meget varme om sommeren - når først VVB er varmet op. Derfor kører jeg på tidsstyring. Pillefyret (og cirkulationspumper) kører kun i de perioder hvor der er forbrug af varmt vand. Pilleforbruget er P.T. 1-2 kg i døgnet for at holde varme på VVB og badeværelsesgulv. På sigt får jeg nok installeret en NBE-WiFI temperaturmåler i VVB så jeg kan fluekneppe lidt med driftstid. Men jeg kan ikke klage over forbruget P.T.

Måske kunne du sætte maks ydelse på easypell til 10kW her om sommeren og så starte fyret i kort tid et par gange i løbet af dagen (og evt. hælde lidt varme i badeværelsesgulvet). Du har trods alt også 110l vand i easypell som lille buffer.

Akkutank på easypell er et alternativ, men der er en del tab fra tanken (året rundt), så jeg tvivler på at det giver bedre økonomi. Og hvis du kun har et par 100L VVB'er der skal varmes op (her om sommeren) giver det ikke mening at skulle opvarme hele buffertanken på 500L. Her vil du alligevel skulle lave noget tidsstyring for at begrænse driftstiden.

Jeg har 40cm mineraluld omkring min akku (60cm på toppen), men på trods af det kan jeg konstatere, at der tabes en del varme. Samme historie med Metro VVB i stuehuset. Den taber også en del, selvom den er fabriksioleret. Så min konklusion er at buffertanke skal være der hvis de er nødvendige - ellers skal de væk.

Ud over tab fra akkutank har jeg erfaret, at der er rigtig gode grunde til at lade cirkulationspumper stå stille så meget af tiden som muligt. Pumpernes egetforbrug af strøm er til at overse, men der er mere tab i rør mellem stue og udhus, rundt i skunken osv. end man lige regner med. Så sørg for at alle pumper er slukket, når der ikke produceres/aftages varme.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af Hangaard » 01 aug 2022 15:57

Jeg er bare meget i tvivl om solvarmen nogensinde vil tjene sig hjem og om man får nok udnytte af det ?
læste et sted at man med den mængde Kvm (6x2,36 samlet areal ca.14kvm) kan forvente knap 300Kw pr. kvm årligt altså samlet ca 4200Kw - energitabet i solvarmebeholderen som jeg har sat til 100w/time altså ca 876Kw årligt så er der et overskud på 3324Kw her skal så trækkes fra til strøm og vedligehold ?? så er det jo så som så hvad der er tilbage som jeg ser det.

de 3324Kw svare til ca. 47 x 16kg træpiller min dagspris lige pt er 64kr pr. sæk så det svare til 3000kr i årlig besparelse og det er jo ikke så meget, det skal jo også med at solvarmen jo giver mest udbytte når der er mindst brug for varmen så kan man enligt regne med en sådan besparelse hvis ellers mine udregninger holder vand :-)
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af svanggaard » 01 aug 2022 17:23

Den solvarme du har i forvejen skal selvfølgelig genbruges. Strøm og vedligehold kan næppe koste det vilde.

Levetiden på solvarme er lang... så før du får set dig om, er det 10 år x 3000,- i besparelse. Selv med den halve ydelse er det rigtig mange beskattede kroner du sparer over tid. Når det er sagt, kan det sagtens være at det ikke hænger sammen at udvide dit eksisterende solvarmeanlæg.

I øvrigt tror jeg din tal for ydelse er lidt for pessimistiske. Indstrålingen er ca 1000kWh/m2/år. Afhængigt af hvordan du styrer solvarmen, er det ikke urealistisk at hente 50% - dvs. omkring 500kWh/m2.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af Hangaard » 01 aug 2022 19:36

Du har ret i at jeg bør bruge det jeg har, der er dog det problem som jeg har set omtalt i andre tråde at kobber dele indvendig i rørene taber væske over tid og skal skiftes.
I mit pessimistiske regnestykke var vist regne ud fra 50 grader, der er jo stor forskel på ydelsen alt afhængig af fremløbs temperatur til fangerne.

Der er så heller ikke medregnet de udgifter der har været gennem de 12-13år, her er der 2 styringer der har ladet livet nogle rør, automatudlufter og solvarme væske.
Så tænker ikke tallet jeg kom med er for lavt nærmest modsat tænker jeg i mit tilfælde.

Men hvordan kobles den 500L akkutank med veksler bedst til pillefyret så man får mest muligt ud af det ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af svanggaard » 01 aug 2022 21:17

Fremløb fra pillefyr tilsluttes i toppen af akkutank. Pillefyrets retur kobles i bunden af akkutanken. Tilsvarende med frem og retur fra huset/husene.

Spiral i bunden af akkutank kan du eventuelt bruge til solvarmen.

Start/stop af pillefyret skal styres efter temperaturen i akkutanken. Sikkerhedsventil på fyrets fremløb. Ekspansionsbeholder på mindst 8% af den samlede vandvolumen.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af Hangaard » 01 aug 2022 21:48

Min solvarme tank med spiral (15m) har også indbygget en 120L vvb som jo ikke kan bruges i mit fyrrum så med mindre denne kan afmonteres så er det nok veksler på den anden 500L akkutank jeg skal bruge.
Har du en ide til hvordan jeg sikre mig at det ikke kan blive for varmt når der er godt gang i solvarmen, tænker jo også at der er tider i ferieperioden hvor der ikke er så meget forbrug det kan jo blive et problem.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: pillefyr med solvarme / buffertank spørgsmål

Indlæg af svanggaard » 02 aug 2022 08:18

Hvis du starter pumpen mod dine varmeaftagere tror jeg sagtens du kan holde solpanelerne i skak. Der sidder sikkert en udgang på din solvarmestyring du kan bruge.


Besvar