Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny pille(mis)bruger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Kaptajn Krogh
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 feb 2011 14:29
Mit fyr: Scotte 10kw, Opop Blackstar 20
Areal: 165
Brændsel: Barlinek eco pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: Ca. 11kg
Årligt forbrug: ???

Ny pille(mis)bruger

Indlæg af Kaptajn Krogh » 06 feb 2011 17:17

Hej alle sammen

Vi har nu taget skridtet og bestilt et Scotte 10kw pillefyr. Det skal erstatte et ældre oliefyr fra 2003(ca. er ikke sikker). Vi glæder os meget til at få det leveret og ikke mindst monteret.
Det var igennem dette forum jeg besluttede mig for at det skulle være et Scotte. Jeg har læst en del rundt herinde og kunne se at det nok godt kunne betale sig at give lidt ekstra og få et godt fyr fra starten. Kiggede meget vvs-ekspertens billige modeller og kunne se at de var ret nye på det danske marked og derfor ikke var så kendte= ikke rigtigt nogen som kendte til kvaliteten.
Vi er som skrevet helt nye med pillefyr og besluttede os derfor, for vi ikke var erfarne nok til at lege "test-piloter", med et ukendt fyr.
Vi har bestilt her gennem siden hos dv-center.dk, som var flinke og hjælpesomme og gav en fin rabat icon_cheesygrin.gif

Jeg har også næsten beluttet mig for at jeg skal kører med Barlinek eco-pellet. Igen ud fra devisen om at det virker til at være at godt gennemtestet produkt. Igen det skal virke og det betaler jeg gerne lidt ekstra for her i starten. Så kan jeg lege lidt senere når jeg får lidt erfaring 8)

Et par spørgmål - Placering ? Vi regner med at det skal stå i vores bryggers(masser af plads) hvor oliefyret står nu. Så vi "bare" kan bruge alle de eksistrende rør o.s.v Hvad siger i her ? Larm ? Skidt ? hvor meget sviner sådan en fætter ?

I min iver efter at få det bestilt glemte jeg at høre, hvad skal jeg bruge til montering ? Selve monteringen klares af proff vvs'er(en nabo som kommer og hjælper).

vh
Krogh


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ny pille(mis)bruger

Indlæg af pille bruger » 06 feb 2011 18:18

Hvis naboen er vvs`s har han helt sikkert det der skal bruges når i flytter rørene.
Placering i bryggers er sikkert helt fint.
Det støver lidt når der fyldes piller på.
Men der er en vigtig ting du skal have tjek på før du går i gang.
Du skal være sikker på at installationen opfylder kravene (også brandkrav).
Her er det en rigtig god ide at få fejer ud og give gode råd, inden der er noget der skal laves om. :great:
Det er jo ham der skal ud og godkende opstillingen bagefter.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ny pille(mis)bruger

Indlæg af snubbi » 06 feb 2011 18:23

de kan godt støve lidt nå du fylder piller på det larmer ikke ret meget nærmest klikke lidt nå piller falder fra sneglen ned i brænden og en summen fra blæseren :great:

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ny pille(mis)bruger

Indlæg af Frank_Rasmussen » 06 feb 2011 18:24

Velkommen til!

Jeg synes, at det sviner en del med pillestøv og sod, og synes ikke at det kan sammenlignes med 'renheden' fra et oliefyr.

Det vil selvfølgelig hjælpe på pillestøvet, hvis du har mulighed for at stille magasinet udenfor f.eks. under et halvtag.

PS: Husk at bestille en trækstabilisator...og hen shuntventil af en slags...

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Ny pille(mis)bruger

Indlæg af Dunas » 06 feb 2011 19:55

Tillykke med dit nye anlæg, et godt valg :great: . Men husk nu som pillerbruger skriver:

Træpillefyr/biobrændsel installationen skal opfylder kravene (også brandkrav), ved motering.
Din skorstensfejer skal godkende installation. Du har selv pligt til, at tage kontakt til skorstensfejer mht. skift til træpillefyr. Dit forsikringsselvskab skal også informeres, da de som regel sender en taksator ud for godkendelse, så frem du har husforsikring.

Hvis du er i tvivl mht. regler til installation af træpillefyr, så tag kontakt til din lokale skorstensfejer, de er altid behjælplige. Faktisk har man også pligt til at ændre sin BBR under varmeinstallation, men det er hvis ikke så vænsentlig.

Hvis ikke du følger reglerne for installation af træpillefyr, kan du risikere, at skorstensfejer ikke godkender og du skal lave det hele om, efter hans anvisning :(.


Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Ny pille(mis)bruger

Indlæg af Birch-Nielsen » 06 feb 2011 21:22

Hmm...jeg ville nu vægre mig ved at skulle rense BlackStar kedel i bryggerset, og bibeholde evt. "optjent kredit" (W.A.F) Hvad siger overkommandoen i førerbunkeren? Håndteres vasketøjet her? Det kan ikke undgås at det sviner (en del faktisk i min optik) når man skal have gjort sin kedel ORDENTLIG ren hver 10-14 dag. Og hvad hjælper en ren kedel mod fruen der ligner et tordenvejr :evil: ? Det vil som Frank siger selvsagt hjælpe på pillestøv at flytte siloen udenfor under et evt. halvtag, men så vil jeg tro man får problemer med fugtoptagelse i pillerne når RH nærmer sig de 100? Hvad er "masser af plads"? Har du mulighed for at "pakke" anlægget ind i et brandsikkert rum og herved opdele bryggerset, var det at foretrække.

Mvh Folke

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Ny pille(mis)bruger

Indlæg af Scotte Kim » 06 feb 2011 21:36

Stokerkontrol og alle følere synes jeg er vigtigt for at kunne trimme det til god økonomi. Specielt flowmåler synes jeg er vigtig for at følge forbruget i huset.

Jeg har samme løsning i min garage. Der er aske på gulvet, meget støv fra pillerne og generelt ikke "rent" som i mit bryggers. Jeg vil til enhver tid foretrække det andre steder. Speceitl rengøring sviner en hel del med mikroskopisk askestøv som ligger sig overalt !

Invester i en GOD askesuger og vær opmærksom på at bruge den korrekt så den ikke futter af (bogstavlig talt!)

Pillefyr er = arbejde ift olie men LANGT bedre økonomi :)

JA WAF bliver helt sikkert et problem ! Opdeling er en god ide.

Jeg har udendørs hjemmebygget silo under husets tag. Der er plads til 4 tons HELT UDEN fugtproblemer

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Ny pille(mis)bruger

Indlæg af Birch-Nielsen » 06 feb 2011 22:56

Hva' Søren, Kim, pausefyrer du?? :shock: icon_cheesygrin.gif

Mvh Folke

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Ny pille(mis)bruger

Indlæg af Dunas » 07 feb 2011 15:20

Jeg har selve kedel og brænde stående i mit brygges, kedlen og brænder bliver renset ca. hver 14 dag. Synes ikke jeg har problemer med, at det sviner. Har selvfølglig en støvsuger lige ved hånden, når dette bliver renset. Man bliver jo også bedre og bedre til det. Min træpille silo står så uden i garagen, har så lavet hul igennem væggen til brygges hvor sneglen er placeret.
Er rigtig glad for, at jeg ikke har træpillesiloen i brygges af 2 årsager, 1: det støver meget ved påfyldning 2: Skorstensfejer og Taksator fra forsikring, ser helst, at siloen/træpiller står i et anden rum end kedel og brænder.

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny pille(mis)bruger

Indlæg af Jordsmeden » 07 feb 2011 17:08

Hej

Jeg har mit fyr stående i udhus og vil som de fleste ikke bryde mig om at have det i bryggerset. Med hensyn til støj syntes jeg også det larmer mere end et oliefyr, specielt den "sagte" klingen af piller der falder ned i røret. Den lyd mener jeg kan høres nem ti de tilstødende lokaler, og er svær at fjerne/isolere sig ud af da den jo opstår på indersiden af et rustfrit rør.
Jeg vil klart anbefale at du placere fyret i et rum for sig selv. :-)


Besvar