Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diagram

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
pia1966
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 dec 2010 10:12

Diagram

Indlæg af pia1966 » 30 jan 2011 21:11

Jeg har tænkt at købe et Scotte pillefyr. Jeg har vedhæftet min nuværende opstilling med fastbrændselfyr og oliefyr. Jeg vil beholde oliefyret og udskifte fastbrændselfyret med pillefyret. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan diagrammet så skal se ud?
Vedhæftede filer
Fyrrum.pdf
(178.78 KiB) Downloadet 125 gange


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Diagram

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jan 2011 21:33

Velkommen til!

Hvis du ikke skal kører pillefyret og oliefyret samtidigt, så kan det vel laves med masse kuglehaner, der koble den ene eller den anden enhed fra eller til.

Da pillefyret er meget billigere end oliefyret i drift, er der vel ingen grund til at lade dem begge kører samtidigt...eller hvordan?

levi

Re: Diagram

Indlæg af levi » 30 jan 2011 22:02

Det her er den nemme måde, - og så hvis det er en scotte kan du bruge trykekspansion istedet for som vist på tegningen åben ekspansion.
diagram4.pdf
(43.85 KiB) Downloadet 122 gange
Nu ved jeg ikke hvad det er for en oliekedel, - men jeg vil sige at er den over 15 år gammel, - så ville jeg personligt ikke beholde den :)

pia1966
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 dec 2010 10:12

Re: Diagram

Indlæg af pia1966 » 30 jan 2011 22:33

Til Frank:

Det er bare som sikkerhed hvis pillefyret sætter ud, eller jeg løber tør for brændsel. Så oliefyret skal ikke køre mere end højst nødvendigt.
Hvordan med fyring til gulvvarme i badeværelse og varmt vand om sommeren? Er det da bedst at køre på oliefyret eller er pillefyr ligeså gode til det nu?

levi

Re: Diagram

Indlæg af levi » 30 jan 2011 22:36

pia1966 » 30 Jan 2011, 22:33 skrev:Til Frank:

Det er bare som sikkerhed hvis pillefyret sætter ud, eller jeg løber tør for brændsel. Så oliefyret skal ikke køre mere end højst nødvendigt.
Hvordan med fyring til gulvvarme i badeværelse og varmt vand om sommeren? Er det da bedst at køre på oliefyret eller er pillefyr ligeså gode til det nu?
En scotte kan snildt klare sommerkørsel, - der er urfunktion i styringen så fyret selv kan tænde og slukke ud fra de tider du sætter den til.

F.eks om aftenen, - og/eller 1 time før i går i bad etc.


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Diagram

Indlæg af Frank_Rasmussen » 31 jan 2011 20:26

pia1966 » 30 Jan 2011, 22:33 skrev:Det er bare som sikkerhed hvis pillefyret sætter ud, eller jeg løber tør for brændsel. Så oliefyret skal ikke køre mere end højst nødvendigt.
1 liter fyringsolie koster vel ca. 10 kr i dag og svarer nogenlunde til energimængden i 2 kg træpiller. 2 kg træpiller koster ca. 4 kr.

Hvis man investerer for ca. 200 kr i reservedele til sin Scotte/Woody, så skal man vist være meget uheldig, hvis der kommer driftnedbrud, som man ikke selv kan reparere i løbet af 15 minutter.

Forrentningen af den fyringsolien i olietanken er nul....

Med andre ord sælg/hiv det gamle oliefyr ud. Det er alt for dyrt i brændsel og tager kun plads op, og pillerfyret er lige så driftsikkert.


Besvar