Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte 10KW samarbejde med varmepumpe

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
brian-hkd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Scotte 10KW samarbejde med varmepumpe

Indlæg af brian-hkd » 22 nov 2010 22:36

Hejsa,
Er rimelig ny her på forumet, men tog mig ikke ret lang tid at blive overbevist om at jeg måtte have et pillefyr. Så i morgen er den store dag hvor min Scotte Blackstar 10 KW bliver leveret fra DVcenter.dk som har været rigtig behjælpelige med råd og vejledning.

Købte sidste år en Nibe Figher 410P luft til vand varmepumpe, som jo blev jævnt dyr i drift i vinters, pga. den måtte køre med elpatronen som tilskud hele tiden.

Min plan er at køre med begge systemer samtidig om vinteren og så lade varmepumpen køre om sommeren.
Varmepumpen sørger for godt indeklima ved at udskifte luften i rummene via luftventilene.


Men jeg har et par spørgsmål:

Jeg har vedhæftet en et par billeder af hvordan de beskriver det skal tilsluttes og hvad der skal gøres.
Filen der hedder: Figher 410p.jpg er en tegning hvor de viser at man skal sætte et T-stykke på den trykekspansion der sidder i varmepumpen og så montere retur til pillefyret der og så fremløb fra pillefyr skal ind en seperat indgang i bunden af varmtvandsbeholderen til centralvarmen.

Men hvorfor viser de at der skal en ekstern ekspansionsbeholder på pillefyret, når der er en i varmepumpen ?

Den "variable single termostat" de snakker om, hvor finder jeg sådanne en og hvorfor skal den sidde i et dykrør i mit pillefyr ? Kan selvfølgelig godt se ideen i at den ikke skal starte cirkulationspumpen, hvis temperaturen i pillefyret er lavere end den i varmepumpen, men er det derfor ? Og er det nødvendigt at have, eller kan jeg køre det manuelt ?



I kan evt. hente beskrivelsen fra Nibe her:
http://www.nibeonline.com/pdf/411677-6.pdf
(Et stykke nede står det på Engelsk, hvis man ikke er så meget til Svensk)

Beskrivelsen og installation af selve Nibe Fighter 410p kan ses på Dansk her:
http://www.nibeonline.com/pdf/511348-4.pdf


Og nej det hjælper ikke bare at blande min varmepumpe uden om min gulvvarme og radiatore, pga. den friske luft som blæses ind i rummene, jo også skal opvarmes, så derfor er finten at pillefyret leverer energien til det og ikke varmepumpen.

Håber at der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe en nybegynder på vej.
Vedhæftede filer
Fighter 410p.JPG


brian-hkd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: Scotte 10KW samarbejde med varmepumpe

Indlæg af brian-hkd » 28 nov 2010 22:04

Der er ikke nogle der har nogle bud på mine spørgsmål ?

Min plan var at lade varmepumpen styre en ventil, i stedet for at den styrer cirkulationspumpen. Så jeg vil lade min cirkulations pumpe stå og køre hele tiden, så den leverer til en radiator på badeværelset og når så varmepumpen vil have tilskud, så lade den åbne for en ventil der giver den varmetilskud fra pillefyret, som den så leder ud i gulvvarmekredsen og til radiatorene på 1. sal.

Besvar