Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rengøring af SCOTTE 30KW

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
FYNBOEN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 dec 2006 14:54
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: FYN

Rengøring af SCOTTE 30KW

Indlæg af FYNBOEN » 19 mar 2007 13:03

Jeg er den heldige ejer af et SCOTTE 30 kw stokersæt, jeg er helt grøn i den her verden, har lige et par "dumme spørgsmål".

Jeg har med hjælp fra NBE fået den nedtroslet til 40 procent ydelse, og rettet indstillingerne til.

Mit ene problem er at rengøringen af kedlen, der sætter sig meget hurtigt et tykt lag aske over alt i kedlen, der kommer hvid aske ud ved toplågen, og undersiden af det røde låg er helt sort.
Er der noget man kan gører for at undgå den bliver sodet så hurtigt til ?, hvis ikke nogle gode tip til rengøring, så man undgår alt i nærheden af kedlen bliver kulsort incl. mig selv.
Hvor meget i de bagerste kamre skal afmonteres ved rengøring.

Mit andet problem er et i løbet af 2-3 dage danner der sig en herd inde i brænderen den bliver skubbet ud på et tidspunkt så kommer der en ny, det forsætter så efter en uge ligger der 3-4 stor sten hårde klumper på risten.
I de første par dage er asken meget fin og den rigtige farve, efter 3-4 dage kommer der en masse sorte piller.

Mit pilleforbrug er lidt stort 50 til 75 kg pr dag ved opvarming af 160 kvm isoleret hus ved ude tempratur 0 til 5 grader.



Jeg har trækstabilisator, lav røgtemperatur, ingen synlig røg fra skortsten, anlægget kører konstant har ikke oplevet det er stoppet pga. fejl. bruger piller fra SAB Foderstof.

Mvh.
Fynboen.

Det blev lidt rodet håber, håber i forstår meningen.


petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af petaas » 20 mar 2007 10:23

Hejsa

Nu skriver du sodet til ? er kedelvægge også sort sodet når du renser den ?

Det med klumper i herd kan være hvis du har meget smuld i dine piller eller hvis du kører med en for mager indfyring ( for lidt piller )

Men da du skriver soder vil jeg skyde på at du har meget smuld i dine piller. Hvis dette er tilfælde så vil jeg anbefale dig at lave en rapsoliedispenser på sneglen. ( Byggevejledning kan findes andetsteds herinde )

Har du prøøvet at justere forbrænding ud fra røgmetoden ?
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

FYNBOEN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 dec 2006 14:54
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: FYN

Indlæg af FYNBOEN » 20 mar 2007 15:03

Ja der sidder et tykt sort støvagtigt lag overalt, i alle kamre.

Jeg har forsøgt røgmetoden, når kedlen er ny rengjort, kører den perfekt umiddelbart.

Mvh.
FYNBOEN

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af petaas » 20 mar 2007 17:05

Hvor tit rengør du den ?

Prøv at kør en kort periode med justering ud fra pillerpr6 minut skema og se om dette forbedre aflejeringerne. brug skorstenstræk = 0 eller 1

Det virker som om du på en eller anden måde kører med for fed blanding.

Er der meget smuld i dine piller ?
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

FYNBOEN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 dec 2006 14:54
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: FYN

Indlæg af FYNBOEN » 21 mar 2007 10:25

Jeg kan ikke se noget smuld når jeg fylder sækkene op i siloen, i snegle røret kan jeg se at der er smuld.

Jeg rengøre den 2 gange om ugen, det er nødvendigt.

Jeg vil prøve at justere efter piller pr minut skemaet, evt lave en kontrol vejning, tak for hjælpen.

Mvh.
Fynboen.


Besvar