F fejl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Glarmesteren
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 apr 2010 15:46
Mit fyr: scotte 16 kvh
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: sydsjælland

F fejl

Indlæg af Glarmesteren »

Har fået instaleret scotte fyr her i oct 09 , og det har bare kørt som en drøm lige siden. icon_cheesygrin.gif :great:

Men her de sidste 14 dage ,har jeg oplevet at det er gået ud midt på dagen,(med F1 fejl i displey) selvom der er masser af piller i siloen. Der liger ydermere piller på risten der ikke er antænt. Risten ligger som den skal.
Har dog fået det igang igen efter 3-4 opstarts forsøg.

Er der nogle der ved hvad det skyldes, eller hvad der er galt med scotten???? og hvad betyder E 999 i displayet???? :(

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: F fejl

Indlæg af paw »

Glarmesteren
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 apr 2010 15:46
Mit fyr: scotte 16 kvh
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: sydsjælland

Re: F fejl

Indlæg af Glarmesteren »

Den har jeg kigget på forleden dag, men blev ikke meget klogere. Ved ikke hvilken eltænding jeg har... Men den kan jo godt starte med eltænding efter flere forsøg. Og den føles varm efter mislykket forsøg
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: F fejl

Indlæg af paw »

Jamen, så må du jo pille den ud, og se hvad slags det er og indstille styring efter tænderen
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: F fejl

Indlæg af Falck »

Hvis du checker at din eltænder effekt er sat til 100% og eltænder tiden er omkring 12 minutter, så starter den sikkert (hvis det er det) Der er ikke ret mange eltændere i omløb der ikke skal køre 100%
Kik evt på min hjemmeside under fejlfinding, der har jeg lavet en større afhandling om F1 fejl. Måske noget du kan bruge...
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: F fejl

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Samtidig med Falcks forslag, så kan du måske også sætte 'Eltænding blæs' lidt ned, så bliver eltænderen ikke kølet så meget af blæseren.

Men sæt ikke 'Eltændning blæs' for lang ned, for så bliver eltænderen så varm, at det afkorter dens levetid.

Nogle skriver, at pillerne helst skal give svag røg efter 2-3 minutter og forsætte med at afgive røg mens blæseren stiger i hastighed, indtil der kommer ild efter 8-9 minutter. (Selv kører jeg vist med en langsommere optændning....hvilket måske også slider lidt på eltænderen)...
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: F fejl

Indlæg af Falck »

Frank: det er faktisk derfor at man sætter tiden til at være 12-14 min. Så starter blæseren langsommere op og derved opnås samme resultat, men ellers rigtigt opserveret :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: F fejl

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Ja, der er mere end en ting man kan at stille på...Da blæseren starter på 'Blæser lavlast' og stiger jævnt til 'Blæser Eltændning' under optændsningtiden, så har 'Blæser lavlast' også indflydelse.

Det har vist også betydning hvad 'Skorstenstræk' er sat til i styringen. Hvis 'Skorstenstrækket' er sat højt, så vil blæseren vel starte forstigtig ud, da styringen prøver at kompensere for et højt naturligt træk gennem bålet..

Hvis man har en røgstemperaturmåler, skulle en indstillingsmetode være at sætte røg.temp.føleren fast på eltænderen (mens den sidder i holder i brænderen), også få 'eltænder'-temperaturen til at være ca. 250 grader under det meste af optændningstiden.

NBE skulle vist arbejde på at indbygge denne metode i styringen. På eksisterende brændere vil det måske betyde udskiftning af skaktføleren (en KTY-type-temp.måler) til en kombineret skakt- og eltændnings-temperaturmåler (= PT-1000-temperaturmåler, ligesom røgtemp-måleren).

Besvar