Hvad skal jeg bruge???

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
NLA
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 75
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:05
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 160
Brændsel: 8mm pt. fra stampemøllen
Årligt forbrug: Håber på 5-6 ton
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Hvad skal jeg bruge???

Indlæg af NLA »

Hej alle, er ved at kigge efter pillefyr ,der skal installeres til sommer. Jeg tror det ender med en scotte 16kw, eller woody 16kw evt.med comfortkedlen . Jeg kan se at hedestoker.dk annoncerer,med en pakke indeholdende bl.a. ekspansionsbeholder, shuntventil,trækstabilisator m.m. Er der andet jeg bør investere i?? Hvad er nice/need to have??? på forhånd tak.
Scotte 16kw v.6.16(tror jeg) på OPOP 418,180l rustfri VVB til 160kvm i 1,5 plan fra 1877 middel isolering.

NLA
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 75
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:05
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 160
Brændsel: 8mm pt. fra stampemøllen
Årligt forbrug: Håber på 5-6 ton
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Re: Hvad skal jeg bruge???

Indlæg af NLA »

Nå ja ,og hvis du bor i Slagelse eller omegn, og synes du trænger til at installere et sådan pillefyr, hører jeg gerne fra dig. :D
Scotte 16kw v.6.16(tror jeg) på OPOP 418,180l rustfri VVB til 160kvm i 1,5 plan fra 1877 middel isolering.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad skal jeg bruge???

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg har købt alt, hvad styringen kan slæbe (undtagen en solmåler til Solstop)...regner med det betaler sig ind.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad skal jeg bruge???

Indlæg af Ole S. »

Hej
Vil du ha Scotte køres der lige nu et rigtig godt tilbud, incl interface og opstartsbesøg 23.000kr
http://www.scotte.dk/product.asp?product=38
Har du lidt flere penge, får du en lidt bedre virkningsgrad med den nye Woody, igen incl interface så kan du styre alt fra computeren.
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2952
Der kan jo tilkøbes mængder af udstyr til den nye 6.xx styring.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
NLA
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 75
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:05
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 160
Brændsel: 8mm pt. fra stampemøllen
Årligt forbrug: Håber på 5-6 ton
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Re: Hvad skal jeg bruge???

Indlæg af NLA »

Tak for det ,men i besvarer ikke rigtigt mit???
Ole s. jeg ved allerede at valget står mellem scotten og woody (står i mit indlæg) :D
Frank: er klar over ,der findes en bunke udstyr til disse fyr,men hvor meget er "legetøj" :D
Scotte 16kw v.6.16(tror jeg) på OPOP 418,180l rustfri VVB til 160kvm i 1,5 plan fra 1877 middel isolering.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Hvad skal jeg bruge???

Indlæg af leo-pol »

NLA skrev:Er der andet jeg bør investere i?? Hvad er nice/need to have??? på forhånd tak.

hey der.... tja.. nu er det så ikke lige tilbehør til fyret men nødvendigt hvis du selv skal stå for rørne......
jeg er igang med den helt store omgang og jeg har efterhånden et mer nært forhold til mit rørgevinds sæt, en til fruen i huset for tiden...
det må jeg nok sande at det er fanne dejligt at have lige ved hånden...
jeg hade et "billigt" sæt som jeg hade fået af min farbror`s svigerfar der var gået bordt...
okay det var jo så lidt brugt.... men det var ikke meget jeg nået at skære så var den gal med skrallen.... og så... og så... og så...
mine knor på højre hånd endte med at være helt smaderede pga den skralle til snitbakkerne...
så sådanne et billigt sæt kan klart ikke anbefales hvis men regner med at have det i lidt længer tid...
men jeg lånte/arvede et gammelt proff sæt af min svigerfar... og det virker bare....

så hvis du selv skal igang med rør så indvister i et "bedere" sæt eller lån et ordentligt sæt....

man får ikke samlet ret meget uden....

mvh leo-pol
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad skal jeg bruge???

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Definitionen på legetøj er vel ikke let.

En definition på legetøj kunne vel være, at det ikke kan betale sig over fyrets levtid i form af sparede piller. En anden kunne være, at det gør ikke det manuelle vedligehold mindre. Eller at legetøjet ikke gør det lettere at overvåge anlægget...

Som det ser ud i dag, så kunne man vel sige at et flowmeter ikke giver meget andet end indsigt i anlægget.

Men en dag kommer der måske et interface, chip-version eller styring, hvor flowmetret bliver en nødvendig del af en optimal justering af anlægget. Også vil det være ærgerligt at skulle til at lave en større omlægning af rørføringen...med mindre man selvfølgelig har et meget kærligt forhold til gevindskæresæt :)

På den anden side koster en flowmåler bare 360 kr...

Besvar