Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

16 kw scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: 16 kw scotte

Indlæg af john m » 03 dec 2009 11:00

God ide :great:

mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: 16 kw scotte

Indlæg af stokernut » 03 dec 2009 13:26

Tak til John og Frank

Jeg prøver at kikke i den skjulte menu og ser hvad værdi der står under B1.

Nu når i er igang med Pc og PID etc. hvad er jeres vurdering så? Altså for os almindelige Scotte brugere, som ikke er helt så fokuseret på Pc delen. Altså er det Nice to have eller Need to have?

Ok så er styringen checket:

B1 står på 0 (Max pausetid) og manualen anbefaler 0 minutter, så der er vel ok.

B2 står på 15 (Luft pause) og manualen anbefaler 15 %, så der er vel ok.

B3 står på 5 (Pause differens) og manualen anbefaler 5 grader, så der er vel ok.

B4 står på 2 (Slukke tid) og manualen anbefaler 2 minutter, så der er vel ok.

Men hvad det har med PID at gøre eller om mit fyr går i pause (det gør det vel ikke da B1 er = 0) ved jeg desværre ikke.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: 16 kw scotte

Indlæg af Frank_Rasmussen » 03 dec 2009 13:44

Det kan vist kun blive en personlig vurdering.

For mit vedkommende er det de bedste 1200 kr, jeg længe har brugt, og jeg har endda en Woody med grafisk visning af mange ting og alle tænkelige menuer. Men der var først, da jeg så graferne og statusskiftene, at jeg begyndte at forstå, hvordan det hele kører.

Hvis jeg havde haft en Boink eller en ikke helt ny Scotte, så ville jeg helt sikkert have købt et Interfase for at have mulighed for at kunne stille på alle knapperne.

PS: Som skrevet, så er der et nyt Interfase på vej, så måske kan det betale sig at vente lidt med indkøb og se den spændende udvikling, når interfase-programmet StokerKontrol igen får konkurrence.

Når B1=0, så vil jeg mene, at de øvrige indstillinger, som du nævner er sat ud af kraft, da fyret aldrig vil gå i pausefyring. Når fyret opnår max. kedeltemperatur (set-punktstemperaturen, typisk 60 grader, plus et tillæg man på mit styring selv kan bestemme typisk 10 grader = ialt typisk 70 grader) så vil jeg tror fyret stopper, og venter på at temperaturen falder til f.eks. 50 grader, før det tænder op igen eltænderen.

Pausefyring er en måsde at undgå eloptændingen på, ved at holde fyret på et minimum.

PID-regulering har ikke meget med pausefyring at gøre.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: 16 kw scotte

Indlæg af thoken » 03 dec 2009 15:18

Frank_Rasmussen skrev:Det kan vist kun blive en personlig vurdering.

For mit vedkommende er det de bedste 1200 kr, jeg længe har brugt, og jeg har endda en Woody med grafisk visning af mange ting og alle tænkelige menuer. Men der var først, da jeg så graferne og statusskiftene, at jeg begyndte at forstå, hvordan det hele kører.

Hvis jeg havde haft en Boink eller en ikke helt ny Scotte, så ville jeg helt sikkert have købt et Interfase for at have mulighed for at kunne stille på alle knapperne.

PS: Som skrevet, så er der et nyt Interfase på vej, så måske kan det betale sig at vente lidt med indkøb og se den spændende udvikling, når interfase-programmet StokerKontrol igen får konkurrence.

Når B1=0, så vil jeg mene, at de øvrige indstillinger, som du nævner er sat ud af kraft, da fyret aldrig vil gå i pausefyring. Når fyret opnår max. kedeltemperatur (set-punktstemperaturen, typisk 60 grader, plus et tillæg man på mit styring selv kan bestemme typisk 10 grader = ialt typisk 70 grader) så vil jeg tror fyret stopper, og venter på at temperaturen falder til f.eks. 50 grader, før det tænder op igen eltænderen.

Pausefyring er en måsde at undgå eloptændingen på, ved at holde fyret på et minimum.

PID-regulering har ikke meget med pausefyring at gøre.

Hej!
Jeg er helt enig. Interface er den eneste måde at overvåge hvad der fx er sket det sidste døgn, da man kan kalde driftskurver frem, og se forbrug osv. Jeg vil ikke undvære det, det er et kanon hjælpeværktøj :great:
Det man kan opnå ved at fintune på sin PID- regulering, er jo netop at fyret tilpasser sig det aktuelle forbrug på en korrekt måde, og ikke drøner op og ned i ydelse( Det svarer lidt til at køre bil, der har du jo også nogle variable fx. hvor hårdt du træder på speederen eller bremsen, forestil dig at det bare var fuld bremse eller fuld speeder-nej det duer ikke vel?).
Og så hjælper det jo også med til at undgå for mange eloptændinger, som slider hårdt på eltænderen. Og for den sags skylds også at undgå pausefyring, som giver en ringe virkningsgrad!(for den regulerer perfekt ned inden brænderen når de 10 grader over set punkt hvor den enten går i pause eller stopper-alt efter om man har fravalgt pausefyring)
Min scotte har ingen eloptændinger på denne årstid, kun når jeg har haft den slukket.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar