Er vandet 60 eller 70 grader?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut »

Landbo skrev: Hvad er det for en shuntventil du har monteret på kedlen, en instillig eller fast. Det er slet ikke urelevant vi ved det ? Også hvilken temperatur den levere returvandet med ?
Jamen det er vel "både og". Det er en "regulator" med en føler i en "dyklomme", men samtidig har jeg sat et termometer på returløb, så det jeg i princippet gør, er at se helt bort fra, at min regulator har en føler (som jf. producenten vil give fx. 40 grader når den står på 3). Jeg kikker på termometeret og skruer på regulatoren indtil jeg har et returløb på ca. 45 (som sagt siger manualen 40 grader som minimum). Lasermåling viser at den UDVENDIGE temp, på røret i min Shunt passer meget godt med 40 grader.
Landbo skrev:Forskellen i prisen for at køre med en fremløbstemperatur på 60 eller 70 grader er forsvindende lille, forudsat dine rør er ordenteligt isoleret. Jeg kører selv med 70 grader på fremløbet og 60 på returen til kedlen.
Det er jeg også godt lidt med på, men da der kan være en variation fra 50 til 70 grader, mener jeg ikke systemet er "godt nok".

Har nu talt med to andre, som har samme system. De er begge enige i, at den viste temperatur på styringen er for lav og den viste temperatur på selve kedel er for høj i forhold til reel vandtemperatur.

Jeg har målt fremløb, med laser, så tæt på kedel som muligt. Den viste 60 grader, som styringen viste. Nu vil alle sige: "der kan du se, din styring er ok", men NEJ, for den viste temp er jo stadig UDVENDIG. Så selv med issolering etc. vil det aldrig være den reelle temperatur på vandet i fremløb.

EKSEMPEL:

Jeg målte (igen med laser) direkte på 3/4" rør og efterfølgende på et T-stykke (som jo er noget tykkere). Her var der en forskel på 9 grader. Dette må klart være bevis på, at metallet (UDVENDIG) aldrig har samme temperatur som selve vandet inde i rørene.

Hvis producenten havde været "dygtig" havde han taget højde for dette og:

1. Sat et termometer i selve kedel, som virker korrekt.

2. Lavet styringen således den tager højde for, at der måles udvendig på et rør og ikke indvendig i vandet og hermed lave en "formel", som ville tage højde for dette, således at når forbruger målte ville systemet ligge "x-antal" grader til, således forbrugeren ville få, den reelle vandtemperatur.

Som det er nu er det noget tilfældigt "hø".

INGEN TVIVL om at styringen viser den temperatur føleren måler, men da det ikke er den korrekte vandtemperatur, kan man jo ikke vide præcis hvad temperaturen er. Jeg har sat styring til 53 grader i håb om, det passer med ca. 60 grader (laser viser så også en måling på 53 grader UDVENDIG). Om der så reelt er 7 graders forskel på en udvendig metal måling og så en indvendig vand måling kan jeg jo ikke vide.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Ole S. »

Hej

Jeg vil vove den påstand at der højest er et par graders forskel fra vand til udvendig rør. Ikke fordi jeg har noget at ha det i.

Nu for at køre den helt ud på overdrevet, men ved du om din lasermåler måler korrekt??
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut »

Ole S. skrev: Nu for at køre den helt ud på overdrevet, men ved du om din lasermåler måler korrekt??
Det er sådan en professionel en, jeg har lånt så det gætter jeg på. Samtidig viser den nøjagtig det samme som styringen, når jeg måler på det udvendige fremløb, lige ved siden af det sted, hvor føleren fra styrringen sidder.

Ja et par grader er et bud, men jeg tror dog vi nok er oppe i mindst 5 grader. Jeg har som sagt sænket styringens temp fra 60 til 53. Hvis vi så siger ca. 5 grader, er jeg reelt på 58.
16Kw Scotte med 6.35 styring
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

De PT1000-temperaturføler, som jeg har købt har en fejltolerance på +/- 0,30 grad (plus et minimalt bidrag afhængig af temp.). Det er sikkert noget tilsvarende for andre PT1000-føler, som bliver brugt i NBE-sammenhæng.

Jeg er derfor ikke i tvivl om, hvilken måler jeg stoler på..

Jeg er enig i, at betragtninger om 'udvendige' og 'indvendige' temperaturer på jernrøret er for langt ude.
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Landbo »

Hej Stokernut.

Ja og jo. Hvis et jernrør er godt isoleret 30-40 cm på hver side af målepunktet, vil rørets yderside have ca samme temperatur som vandet der løber deri dog forudsat temperaturen er konstant. Dvs. når du måler ydersiden af røret (til styringen) vil en temperaturændring af vandet først blive registreret med en vis forsinkelse og her snakker vi i minutter.

Men, du kan montere en lang dyklomme (10 cm) i en af de 1/2" stumper proppede rør der stikker ud til hver sin side af fremløbsstudsen på kedlen. Og så skal du selvf. stikke føleren i bund på dykrøret. Det er det nærmeste du kan komme et dykrør i en tee på afgangen og praktisk taget lige så godt. Bare ærgeligt, du så skal til at tømme anlæget.

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Stokerservice »

Hvis føleren fra styringen er monteret rigtig, kan du rolig regne med styringen
opop føler kan du justere så den passer med styringen, du kan vippe glasset af med en lille skruetrækker, og trække viseren ud og montere den igen så den passer
de andre skive thermometer kan justeres med en skruetrækker på den tap man stikker ind i føler lommen, er der ingen spor til en skruetrækker kan man med en vandpumpetang justere på den messing fætter der sidder i enden
og vupti alle viser passer sammen
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Frank_Rasmussen skrev:...Det er sikkert noget tilsvarende for andre PT1000-føler, som bliver brugt i NBE-sammenhæng.
Ups, PT1000-føleren er til røgtemperaturen. Den går op til 400 grader.. siger igen noget om den utrolige nøjagtighed af disse følere...
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut »

Meget vel, men som sagt kender jeg to andre, som hårdnakket påstår at styringen viser for meget og de derfor har sat den til 52-53 grader, hvilken i følge de rent mange ekstra termometre de har og laser målinger, skulle svare til en vandtemperatur på ca. 60 grader. Hvis det er korrekt at styringen viser ca. 7 grader for lidt vil det også passe med, at termometeret på selve kedlen ikke viser mindst 10 grader for meget, men kun ca. 5. Altså vi ender med at de to termometres visninger egentlig bare skal lægges samme og divideres med 2 og det gennemsnit man så ender op med, er ganske vejledende.
16Kw Scotte med 6.35 styring
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af jni »

Syntes det er en meget teoetisk diskution.
Hvis det er så vigtigt at få en 100 % korrekt visning, hvofor monteres der så ikke i en dyklomme ?
Derudover er lasertermometre ikke særligt nøjagtige, idet de måler den varmeståling der ryger tilbage, og den er afhængig af overfladen på matrialet der måles på. f.eks målte jeg på en maskine, ved måling mellem sort og blankt matriale var visningen -32 og -18 c
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut »

jni skrev:Syntes det er en meget teoetisk diskution.

Både og- Du må da indrømme det ikke er ligegyldigt om man lukker 50 grader vand ud i systemet eller 70 grader.
jni skrev:Hvis det er så vigtigt at få en 100 % korrekt visning, hvofor monteres der så ikke i en dyklomme ?
Det vil ikke ændre så meget. En dyklomme er også omgivet af metal. Det er muligt det vil give en bedre måling, men aldrig den nøjagtige.
jni skrev:Derudover er lasertermometre ikke særligt nøjagtige, idet de måler den varmeståling der ryger tilbage, og den er afhængig af overfladen på matrialet der måles på. f.eks målte jeg på en maskine, ved måling mellem sort og blankt matriale var visningen -32 og -18 c
Det er jeg så ikke enig i (med mindre min styring er defekt). Mine lasermåling lige ved siden af føleren fra styringen viste det samme som føleren fra styringen (og de målte jo samme sted, altså udvendig metal).

Men mit point (eller irritation) er vel at styringen viser et og fyrets eget termometer noget andet og en difference på 10 grader er altså alt for meget. Det burde producenten have taget højde for.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Besvar