Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er vandet 60 eller 70 grader?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Falck » 28 sep 2009 20:00

J.P. skrev: Tror nu ikke du har ret i dette, jeg har været ude flere steder, hvor kunden har monteretet termometer direkte på kedlens fremløb, og det har aldrig passet med styringen, altid vist ca 8 grader mere end styringen.

Problemet er helt sikkert kedel føler, som er et for billigt produkt
Uden at have læst hele tråden igennem, så vil der altid være en forskæld. Temp på kedlen måles på stålet der hvor flammen den er (på forsiden i højre side 10 cm nede), og under den transporttid der er fra metallet over i vandet og videre ud til en føler som sidder i den aller bagerste del af kedlen, som regel i et dykrør som kun lige stritter ind i vandbanen, så vil der være en forskæld, og 10 grader er fuldt ud akseptabel.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Muele » 29 sep 2009 11:36

Jeg synes ikke at det er acceptabelt at termometret på kedlen viser næsten 40 grader når der er 25 grader i fyrrummet (målt på flere uafhængige termometre) og fyret helt sikkert er kølet helt ned.
Uanset hvor det måler, så viser det alt for meget og det er for ringe.
Solvarmestyringen, som måler i akku-tanken og fyrets styring er rimeligt enige om temperaturen, så jeg ved godt hvad jeg stoler på.
Og temperaturen tæt på brænderen er jeg iøvrigt ikke interesseret i. Det interessante er selvfølgelig hvor varmt vand fyret leverer. Så kedlens termometer-føler må siges at være forkert placeret, så.
Pyt. Jeg bruger det kun til at danne mig et indtryk af om fyret kører og hvor længe siden det er at det har kørt.

Besvar