Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af stokernut » 30 jul 2009 12:45

I denne tråd viewtopic.php?f=137&t=5558&p=54262#p54262 har jeg fået utallige gode svar. Tråden har primært været omkring opsætningen af selve fyret, pillebeholder, røgrær og trækstabilisator. Da tråden er blevet meget langt og derfor "lidt" uoverskuelig har jeg valgt at oprette en ny tråd, som forhåbentlig vil give mig lige så stor hjælp med næste fase. Og næste fase er at min VVS mand skal komme og trække rør, sættes shunt op og diverse termometre. Evt. nogle stophaner, så jeg ikke skal tømme hele anlægget etc. Jeg vil gerne vide så meget som jeg kan, inden en VVS mand kommer forbi. Her på dette forum findes der nemlig mange som tilsyneladende ved mere om Scotte-anlæg end den lokale VVS mand. På forhånd tak!

Jeg har forsøgt at lave et par tegninger. Først den mest detaljerede. Her fik jeg så det råd i den tråd jeg henviser til ovenstående, at pumpen skal sættes før shunt etc. og har derfor lavet en mindre detaljere "deltegning".

Håber nogen vil kommentere etc. Der er så mange spørgsmål. Ekselpelvis, hvordan pokker fastgør (og hvor) man det termometer, jeg har købt hos VVS eksperten (beregnet til shunt). Skal det bare tapes uden på et rør eller hvad? Og hvor i forhold til hvad? Mellem frem og retur eller som en "sidegren" tættest på retur? Eller længere fra fyret på selve returen? Det er jo ikke ligegyldigt hvor de ca. 60 grader måles. Og hvor i forhold til dette, sættes den regulator og termostat, som man så kan bruge for at lukke varmt vand, direkte fra fyret, ned i returløb, for at nå op på de 60 grader?

Og hvad med vand? Hvor i systemet skal man trække vandtilførsel til? der skal jo kunne lukkes vand ind i systemet?
Vedhæftede filer
Diagram.JPG
Diagram.JPG (21.92 KiB) Vist 2434 gange
FørShunt.JPG
16Kw Scotte med 6.35 styring


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af stokernut » 30 jul 2009 16:37

Nu tror jeg, at jeg har den. Hvad siger i til dette:
Vedhæftede filer
sådan.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af mejeristen » 30 jul 2009 16:49

lige et opklarende ? er det temperaturen på returen til kedlen, shunten skal "styre". eller er det temperaturen på vandet frem til radiatorerne??
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af jesperrl » 30 jul 2009 16:59

Se vedhæftede diagram
Vedhæftede filer
Diagram_VVB_JRL.doc
(34.5 KiB) Downloadet 235 gange
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af jesperrl » 30 jul 2009 17:06

16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af stokernut » 30 jul 2009 18:12

mejeristen skrev:lige et opklarende ? er det temperaturen på returen til kedlen, shunten skal "styre". eller er det temperaturen på vandet frem til radiatorerne??
Jamen formålet (som jeg har forstået det) er at man risikere rust etc, hvis vandtemp i retur er for lav (altså den del der lige præcis er på vej ind i fyret), så svaret må være at shunten skal tilsikre at der ikke står for koldt vand lige direkte inde i returløbet inde i fyret. At jeg så har fået alt fra 60 grader til 45 grader oplyst, som værende minimum er en hel anden sag. Så shunten har intet med selve fremløbet til radiatoren at gøre.

60 grader lyder vildt, da det jo er hvad man lukker ud i radiatoren. Nogen bud?
Last edited by 1 on stokernut; edited 30 times in total
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af stokernut » 30 jul 2009 18:14

jesperrl skrev:Se vedhæftede diagram
Jep den har jeg set flere gange, men for en "bonder.." som mig, er den for sufistikeret. Jeg skal gerne have ord (og sumboler) på, som jeg forstår :wink:
16Kw Scotte med 6.35 styring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jul 2009 20:51

Kig i manualen, f.eks.http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/asset ... on%206.pdf på side 2, der er et diagram, som selv jeg forstår. (Kig dog også viewtopic.php?f=137&t=5281, der har et godt billede)

Videre i manualen på side 2 kan læses: "Kedlen skal shuntes, så returen altid holdes over 45 grader." Måske står der noget anden i din manual, også må det være gældende for din kedel.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af stokernut » 31 jul 2009 11:07

Frank_Rasmussen skrev:Kig i manualen, f.eks.http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/asset ... on%206.pdf på side 2, der er et diagram, som selv jeg forstår.
Jooooo men det er jo en Woody.

Frank_Rasmussen skrev:(Kig dog også viewtopic.php?f=137&t=5281, der har et godt billede)
Joooo men det er jo ikke en Scotte så de "studser" findes jo slet ikke på min Scotte. Jeg kan se at shunt føleren (termostaten) slet ikke sidder på retur (ok måske er der forbindelse inde i fyret til retur???).
Frank_Rasmussen skrev:Videre i manualen på side 2 kan læses: "Kedlen skal shuntes, så returen altid holdes over 45 grader." Måske står der noget anden i din manual, også må det være gældende for din kedel.
God oplysning. Det lyder også meget mere fornuftigt end 60. Rent faktisk står der 40 grader i min manual (ja jeg ved godt jeg burde have læst den for længst...sorry).

PS Jeg har jo også en manual til min Scotte og jeg forstår også det meste af diagrammet, men når der fx. (ud for en signaturforklaring) står "3 Way Thermostatic Valve" (3 vejs temostat ventil) så er jeg ikke helt med på hvad det reelt er etc.
Vedhæftede filer
LowWasteNBE.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 31 jul 2009 13:26

Jeg tror alle fyr, Scotte, Woody, kraftvarmeværk, virker på samme måde: Det varme vand, og dermed fremløbet, i toppen, og det kolde vand og dermed tilbageløbet, i bunden.

Alle 'studsen' går, formentlig også på næsten alle fyr, 'lige igennem' ind til kedelvandet.

Man kan derfor svarer 'Ja' til dine spørgsmål i billedet.

(Som du kan se af den tidligere tråd, så havde jeg ikke selv læst manualens først siden helt grundigt på et tidspunkt....)


Besvar