Skal der være afløb i fyrrummet?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Skal der være afløb i fyrrummet?

Indlæg af MichaelK »

pille bruger skrev:I stedet for afløb kan en stor spand ofte godkendes, når den stilles under overløb.
Den fortæller jo straks om der er en utæthed i anlægget, det gør en kloark ikke.
Jeg tror du misforstår en smule. Når man taler brandbekæmpelse i fyrrummet, er der to godkendte muligheder.
Man kan have en vandhane med slange med strålespids, eller en pulverslukker. Een af delene SKAL man have!

Bygningsreglementet (BR) kræver at rum med tappested (Eks. Vandhane), skal være forsynet med gulvafløb!
Nogle brugere har fået godkendt deres fyrrum af skorstensfejeren, uden at have et gulvafløb. Derfor er der
opstået tvivl om, hvorvidt kravet til gulvafløb kan fraviges, eller ej?

Jeg mener, at skorstensfejeren sagtens kan godkende et fyrrum uden gulvafløb, da afløbsinstallationerne eller
manglen på samme, ikke høre under hans arbejdsområde. Men jeg kan tage fejl.

Jeg vil dog slå een ting fast. Det er ikke særligt smart ikke at have et gulvafløb, når vi her arbejder med
vandfyldte anlæg til opvarmning. Vandspild kan være svære at undgå, enten ved pludselig opstået lækage,
eller simpel servicering af anlæget. Der kan altså være tale om nogen liter vand, der skal fjernes. Der er
et gulvafløb altså en god ting at have.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar