El-Tænder

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

El-Tænder

Indlæg af Hr.Hansen »

Nu har jeg læst lidt på alle tråde om el tændere, og jeg kan forstå at eltænderne generelt holder 1-3 år. Jeg har nu haft mit fyr i ca. 7 måneder, og nu hvor jeg køre med start stop en gang i døgnet, virker el tænderen kun 1 ud af 4 gange, hvilket er trælst.

Jeg ringede så til fyrteknik i dag, og han sagde at den allerede var færdig, og at man normalt skulle regne med at el tænderen kun holder 1/2 til et helt år.
Det lyder efter min mening som en gang sluder, jeg kan se at el tænderen har lavet 148 optændinger, hvorfra de 40 sidste sikkert er fejl optændinger. Den kan da ikke være over det allerede ? Så kan det sgu godt gå hen og blive dyrt i den sidste ende.

Hvis jeg nu skal have en ny, skal jeg så tage den på 300 watt, eller nøjes med den standart på 200w. Er der nogen som har lidt erfaringer med det, om den store holder længere ?
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: El-Tænder

Indlæg af thoken »

Hr.Hansen skrev:Nu har jeg læst lidt på alle tråde om el tændere, og jeg kan forstå at eltænderne generelt holder 1-3 år. Jeg har nu haft mit fyr i ca. 7 måneder, og nu hvor jeg køre med start stop en gang i døgnet, virker el tænderen kun 1 ud af 4 gange, hvilket er trælst.

Jeg ringede så til fyrteknik i dag, og han sagde at den allerede var færdig, og at man normalt skulle regne med at el tænderen kun holder 1/2 til et helt år.
Det lyder efter min mening som en gang sluder, jeg kan se at el tænderen har lavet 148 optændinger, hvorfra de 40 sidste sikkert er fejl optændinger. Den kan da ikke være over det allerede ? Så kan det sgu godt gå hen og blive dyrt i den sidste ende.

Hvis jeg nu skal have en ny, skal jeg så tage den på 300 watt, eller nøjes med den standart på 200w. Er der nogen som har lidt erfaringer med det, om den store holder længere ?


Hej!
Ja dyrt og dyrt :roll:
Selvfølgelig bør en eltænder holde mere end et halvt år,forudsat at brænderen er korrekt indstillet(så der ikke er fx. 30 optændinger i døgnet).
Jeg har kørt med min i snart 2 år uden at skifte den, og den koster altså ikke mere end ca 150.
Hvis du så sammenligner med at have oliefyr, og skal have lavet lovpligtig årligt eftersyn(ca 800 kr, uden evt. reservedele), så er det da ikke urimeligt at bruge en eltænder årligt, der er da stadig en god besparelse.


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: El-Tænder

Indlæg af Ole S. »

Hej

Nu ved jeg ikke med Scotten om tænderen kan ligge forkert. Men det er ihvertfald vigtigt at den ikke ligger ude i bålet, det holder den ikke til ret længe. Og JO den skal holde længere end et halvt år, med en daglig optænding.

Hvis den virker engang imellem, mener jeg ikke den er færdig. forstået på den måde, at enten så virker den eller ikke. Prøv at justere på tændluft op/ned, hvis det er muligt. Er der piller nok i skålen når den skal tænde op?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
agentjensen
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: El-Tænder

Indlæg af agentjensen »

Hvis den kun holder et halvt år - så er den vel dækket af garanti.
Købeloven siger: 24 mdr reklamationsret - hvoraf de første 6 mdr er under formodningsreglen - det betyder at går den i stykker de første 6mdr skal butikken bevise du har brugt den forkert - ellers skal de give dig en ny eller reparere.
Tror ikke de kan putte den ind under at det er en sliddel ???

mvh

AgentJensen
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: El-Tænder

Indlæg af jni »

Det har de gjort, altså kaldt den en sliddel.
Der er vejledning på NBI´s hjemmeside, hvor der monteres to eltændere i serie. Det skulle angiveligt forlænge levetiden meget.
Derudover kan levetiden forlænges ved korrekt indstillinger. DVS korrekt (lav) effekt samt indstilnig af lysføler så den registrere ild ved 5 lux
mvh jesper

jensras
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 64
Tilmeldt: 01 jun 2008 10:42

Re: El-Tænder

Indlæg af jensras »

Hej.
Jeg har også prøvet en af de røde. Den holdt ca 4 mdr. Den gamle orginale runde tænder kører nu på 4 år og i øjeblikket med 4- 9 optændinger om dagen ! !

Mvh Jens
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: El-Tænder

Indlæg af Scotte Kim »

Prøv her !

http://q-pro.dk/index.php?cPath=55

Her har de 200, 250 og 300w eltændere. 250 er ikke nævnt men de har den.

Super pris - god service og rimelig hurtig leverance. Jeg gav kun 20 kr i porto

PS - måske har din eltænder kontakt til noget metal som "stjæler" varmen og dermed tænder den ikke så godt?? Jeg bruger U-tænderen i min TB mini og den fungerer upåklageligt selvom den ikke er designet til fyret og har tændt op mange gange efterhånden. Jeg har i øvrig selv 4 el-tændere på lager.....

:o)
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: El-Tænder

Indlæg af Hr.Hansen »

Jeg ved godt de 150 kr. ikke er ret meget i året, men jeg syntes stadigt det er i underkanten efter ca. 148 tændinger.

Jeg har kigget ved q-pro. Jeg kunne ikke finde på at købe en ved vvseksperten. Den koster jo det dobbelte.

Hvad angår det med at røre metal, det kan vidst ikke undgåes ved et scotte/woody fyr. Eller har jeg misforstået noget ? Skal den ligge lidt fra hullet, eller helt ude i hullet?
Mvh Thomas Hansen
xantia
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 16
Tilmeldt: 01 apr 2009 21:06
Mit fyr: Scotte 16KW
Areal: 208
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 2.2-4kg
Årligt forbrug: Ved ikke endnu...

Re: El-Tænder

Indlæg af xantia »

Hej

Min eltænder holdte kun 2,5md :( Kører med standart opsætning på eltænding. Synes det virker underligt den ikke holder mere ? havde heldigvis købt en extra :D Men hvis dette forsætter skal jeg vel købe et par kasser :D Men tænder 4 gange i døgnet.
Kan det være noget med opsætningen som gør den dør så hurtigt ??
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: El-Tænder

Indlæg af thoken »

xantia skrev:Hej

Min eltænder holdte kun 2,5md :( Kører med standart opsætning på eltænding. Synes det virker underligt den ikke holder mere ? havde heldigvis købt en extra :D Men hvis dette forsætter skal jeg vel købe et par kasser :D Men tænder 4 gange i døgnet.
Kan det være noget med opsætningen som gør den dør så hurtigt ??

Hej!
Ja det kan sagtens være at den er indstillet forkert!
Jeg kan ikke lige huske værdierne i hovedet, men prøv at læse gamle tråde igennem, det er vigtigt at justeringerne passer til de forskellige eltænder typer!
Alternativt kan du gå ind på Nordjysk Bioenergi hjemmeside, under "lær", der er der et skema med de forskellige værdier!

Husk der er flere slags eltændere!


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Besvar