Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommerdrift med Scotte brænder.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

Sommerdrift med Scotte brænder.

Indlæg af GDS-stoker » 16 maj 2009 17:14

Hej.
Er der nogen her inde der har erfaring med at bruge Timeren i SCOTTE / Woody styringen (chip 4.13) til sommerdrift, f. eks starte to gange i døgnet for at lave varmt vand ??

Og hvordan skal uret stilles, jeg tænker her på D1 til D4 i den skjulte menu ??

Hvis dette er muligt har jeg tænkt på om det så er muligt at bruge ovennævnte styrings "udgange" til "Eternal Cut Off" ( de to terminaler der er normalt er "luset" hvis de ikke er brugt til en kontakt på pillebeholderen) til start og stop af cirkulationspumpen til varmtvandsbeholderen, via et kontaktsæt der "trækkes" af 6 v. el. 9v. den tegning jeg har af styringen er lidt dårlig, måske nogen herinde kan oplyse mig om den korrekte spænding.

Et andet spørgsmål vedr. denne styring, normalt når jeg slukker for brænderen står der " OFF 2 " på displayet, men somme tider skifter den til "OFF 1", når jeg så trykker nogle gange på On/Off knappen skifter den tilbage igen, betyder dette at jeg kan have to "set up" i styringen, F.eks. Sommer og vinter drift ??

Hilsen
G.D.S. stoker
Jens.


frederikk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 feb 2009 01:12
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170+24(værksted)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Vemb

Re: Sommerdrift med Scotte brænder.

Indlæg af frederikk » 27 maj 2009 00:17

Hej

Jeg har ikke prøvet at bruge timeren, men jeg har læst på dette forum at den ikke er særlig præcis (går som vinden blæser).

Den "external cut off" (det hedder de to terminaler i manualen), som du nævner bruges ikke til at styre en pumpe, men bruges til at tvangsstyre selve fyret.
På selve printet står der "kontakt" og den er luset, som du selv nævner. Hvis du fjerner lusen under drift vil fyret stoppe med at føde piller, skrive "OFF 3" i displayet (på scotten) og køre med blæseren et stykke tid for at afbrænde de sidste piller på herden.

Den kan for eksempel bruges til at styre fyret med et tænd sluk ur, eller lade VVB'en styre fyret efter forbrug.
Du kan evt. se mine overvejelser i indlæget "Opsummering på Sommerdrift".

mvh. Frederik

Besvar