Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pille forbrug ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Thomasu
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02 sep 2008 17:42
Mit fyr: scotte 16 kv 100 trins
Areal: 125
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

pille forbrug ?

Indlæg af Thomasu » 12 nov 2008 22:46

hej her i forummet jeg har et scotte pille fyr som jeg syntes bruger rigtig mange piller jeg fyldte 6x 25 kg poser på den 4.11 og de er er ved at være væk jeg fik af hvide af min udlejere at jeg skulle regne med 25kg ca om ugen og det holder langt fra huset er helt nyt og 120 km2 i et plan der er kun gulv varme og ingen radiator nogle her som kan fortælle mig hva det normale for brug er det er ikke sådan at jeg har 30 grader i alle rum men har ca sat mne termostater på 20 grader

mvh Thomas


Brugeravatar
mbech
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05 jan 2007 19:39
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

Re: pille forbrug ?

Indlæg af mbech » 12 nov 2008 23:00

Ja det ville være skønt, hvis man kunne fyre for 50 kr. pr uge i denne tid, men det holder ikke.

25 kg kan række til en uge om sommeren, hvis man kun bruger fyret til at lave varmt brugsvand, men det rækker langt fra på denne årstid. Så hvis du har kørt otte dage og har brugt omkring 125 kg piller, så synes jeg det ser fint ud. Så har du billig opvarmning.

/Martin

Brugeravatar
Thomasu
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02 sep 2008 17:42
Mit fyr: scotte 16 kv 100 trins
Areal: 125
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Re: pille forbrug ?

Indlæg af Thomasu » 12 nov 2008 23:08

ja det kunne være dejligt hva skal jeg så regne med når vi får frostvejr skal jeg så doble forbruget ?

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: pille forbrug ?

Indlæg af Kenny » 12 nov 2008 23:51

Enig med Matin. Det lyder helt fornuftigt.
Vi bruger selv 25 kg i døgnet i denne periode og 2-3 kg i døgnet om sommeren til varmt vand.

Men jeg ved vi ligger på ca. 30 kg i døgnet mod de 25 nu, når det bliver RIGTIG vinter, med en temp i huset på 23 grader.

Hvis den tidligere ejer har oplyst dig, at du kan fyre med 25 kg om ugen i denne periode, så har han rendt rundt med huer og vanter indendørs :P

Det er således, at en blæsende dag med +10 grader kan æde flere piller, end en vindstille dag med -10 grader. Det er ganske enkelt dine mure, tag, ruder der bliver nedkølet langt mere en blæsende dag. Vinden flytter simpelthen varmen fra stuerne. (hedder chillfaktor). Du oplever nok det samme, når du selv bevæger dig rundt i den friske luft.
En vindhastighed på 10 m/s føles som -26 grader ved en udetemp. på -10 grader.
En vindhastighed på 10 m/s føles som +2 grader ved en udetemp. på +10 grader.
http://www.glemsom.dk/natur/chill_faktor.htm

Se f.eks ovenstående skema i linket.


Besvar