PI regulering

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Mikkel6535

PI regulering

Indlæg af Mikkel6535 »

Hej med jer

Hej nogen der vil kigge Mine grafer igennem og give lidt bud på hvad jeg skal regulere på, for at få en mere jævn effekt Jeg har kigget på lidt vejledninger fra og prøvet at justere ud fra det, men synes bare ikke virker for mig :shock: mine pi tal for nu er P-led 1.5 I-led 0.14. Fyret har ikke vvb prioritering. Men jeg har en metro combibeholder hvor der sidder en motorventil der åbner og lukker forfrem løbet efter ønsket temperatur.

Tak og goddag til jer :great:

Link https://stokercloud.dk/dev/showmain.php?&mac=mikkel6535

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: PI regulering

Indlæg af svanggaard »

Det er lidt svært at se når man ikke kender installationen. Umiddelbart har du to udfordringer:
1) Meget ujævnt varmeaftræk
2) Meget lavt forbrug.

Det er svært at indregulere PI under de forudsætninger.

Bruger du rumvarme PT?

Tror du skal overveje at skære ned på driftstimerne så fyret har lidt mere at arbejde med når det kører. Hvis du kan begrænse stigningstakten for ydelse kan det måske også hjælpe (På mit fyr hedder det "Ydelse stigning/minut %"). Det burde reducere risikoen for at reguleringen skyder over målet.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: PI regulering

Indlæg af Hjemme teori »

svanggaard skrev: 29 okt 2022 20:39 Hvis du kan begrænse stigningstakten for ydelse kan det måske også hjælpe (På mit fyr hedder det "Ydelse stigning/minut %"). Det burde reducere risikoen for at reguleringen skyder over målet.
Det kan desværre også resultere i det modsatte, da fyret ikke kan komme op i fart og I-stakken så bliver for stor.

Begrænsningen i ydelses stigning er for ikke at kvæle bålet og få en ophobning af piller.
Det er ikke for at hjælpe med reguleringen og hvis ikke det første var et problem, ville reguleringen helst være fri. Så jeg synes den skal stå så højt så muligt og skulle måske endda ikke være linær som nu, men noget med maks en fordobling pr minut.

Så det kan godt hjælpe nogen steder, men kan desværre som skrevet ovenfor også gøre det værre.
Mvh. Sophus

Besvar