Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af Hjemme teori »

svanggaard skrev: 19 sep 2022 13:00 Ja, hvis man har flexabn. hvis man kører Pulje-el eller tilsvarende fastpris-produkter, er det jo ligemeget hvornår strømmen bruges (forudsat at transport ikke er dyr i spidslast). Jeg tror det vigtigste er, at VP kører så lidt som muligt.

Sidste år kostede min flex-el ca. 1,02kr/kWh i samme periode gennemsnitligt. Så prisen ser ud til at blive 4-doblet (før afgifter og moms).
Det vigtige er ikke at den kører så lidt så muligt.

Det vigtige er at den kører så meget så muligt.
- Altid når den er billigere eller holder samme pris som piller
- Og måske også når den er lidt dyrere, så man har en buffer af piller, hvis elprisen skulle stikke af (det kunne være 14 dage i januar, hvor det fryser 15grader og blæser i tyskalnd og er vindstille i danmark)

Det sidste er jo lidt forsikring hvis pillerne er købt, hvis ikke ændrer deres pris sig jo også løbende, men jeg tænker lidt vinthers's tiltag er for prisen ikke skal stikke helt og samtidigt være lidt fast, så han kan have lidt ro i maven.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af John Skov Jensen »

vinther2 skrev: 17 sep 2022 17:10 Hej her i gruppen.

Her gik vi for godt 10 år siden og troede vi havde fundet den rigtige afløsning for oliefyret, og for den sags skyld også brændeovnen. Så vi fjernede både oliefyr og tank, tillige med blev vores stålskorsten fjernet og hullet lukket, og til sidst brændeovnen. Nu skulle der fyres med piller :)

Det har kørt helt fantastisk i 10 år, og prisen pr år var den samme som inde i byen hvor de har fjernvarme, vi bor et par km uden for byen.

Vi gav sidste år ca. 1800-2000 kr. for Vida 8 mm, hvad koster de nu? Ja, det kan ingen svare på, for der er ingen piller at få. Jeg kikkede på Vidaes hjemmeside i Sverige. Her tager de i deres onlinebutik, hvis man køber mellem 3 - 5 paller, 5014 Svk pr. palle. Men må hertil sige at fabrikken oplyser at de ingen piller har! Og hvis de får produktionen op igen, hvad bliver prisen så ikke her i DK? Transport og ham som sælger dem skal jo også tjene penge.

Så ingen piller, ingen gang i pillefyret! Hvad gør vi?

Jeg nærmere mig 70 år, og fryse vil jeg ikke, så der blev brugt tid på at finde en løsning, koste hvad det ville!

Da vi for 10 år siden fik sat pillefyret op, fik vi som backup, sat en luft/luft varmepumpe op som kunne dække stue og køkken. Men vi har 3 værelser på 1. sal. Huset er et rødstenshus fra 1938, og isoleringen er nok ikke den bedste! De 2 værelser er i brug mens det sidste værelse er et pulterkammer.

Så vi har fået sat en Mitsubishi multisplit varmepumpe op som kan dække begge værelser: I pulterrummet har jeg tænkt mig at få lavet en rist imellem fra det ene værelse.

Badeværelset er en udfordring, der er vandbåren gulvvarme! :cry:

Vi har 2 paller piller stående som skal bruges, men hvordan?

Har tænkt mig at lade pillefyret køre 12 timer, om aftenen/natten, så slukke det om morgenen og bruge varmepumpen(erne)

Og skal det gå helt galt, så har jeg lige købt en dunk gas til vores gamle gasovn. :)

Det er disse tiltag vi har gjort, for ikke at fryse i vinter.
Kunne du ikke rykke pillebrænderen af, og så montere en oliebrænder på en plade der er tilpasset kedlen? Og så lade den suge fra en 60 l dunk?

Så er der da varme på hytten
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af svanggaard »

Hjemme teori skrev: 19 sep 2022 16:07 Det vigtige er ikke at den kører så lidt så muligt.

Det vigtige er at den kører så meget så muligt.
- Altid når den er billigere eller holder samme pris som piller
- Og måske også når den er lidt dyrere, så man har en buffer af piller, hvis elprisen skulle stikke af (det kunne være 14 dage i januar, hvor det fryser 15grader og blæser i tyskalnd og er vindstille i danmark)

Det sidste er jo lidt forsikring hvis pillerne er købt, hvis ikke ændrer deres pris sig jo også løbende, men jeg tænker lidt vinthers's tiltag er for prisen ikke skal stikke helt og samtidigt være lidt fast, så han kan have lidt ro i maven.
Tror såmænd vi er meget enige. Hvis der er brug for varme, skal den billigste varmekilde benyttes. Men hvis man for alvor vil spare, går en del af øvelsen jo på at reducere antallet af timer der er brug for varmen.

Mht. træpillernes pris er spørgsmålet om man skal værdisætte lageret til indkøbspris eller dagspris? Hvis en palle skal koste 10.500,- (coop-fast lavpris) kan folk med lidt lager hurtigt finansiere en VP :roll:
calle

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af calle »

Så er der sgu da piller og briketter på lager hos Pillemadsen. Ovenikøbet flere forskellige mærker. Godt nok til "let" forhøjede priser, men det er første gang i lang tid, at jeg har set ham have brændsel på lager. Hvad er der mon sket ?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af Lintz »

calle skrev: 20 sep 2022 14:41 Så er der sgu da piller og briketter på lager hos Pillemadsen. Ovenikøbet flere forskellige mærker. Godt nok til "let" forhøjede priser, men det er første gang i lang tid, at jeg har set ham have brændsel på lager. Hvad er der mon sket ?
Kan se at prisen på Barlinek er den samme som han har kørt med et godt stykke tid. Forskel er bare at det er lagervare
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af calle »

vinther2 skrev: 17 sep 2022 17:10 Hej her i gruppen.

Her gik vi for godt 10 år siden og troede vi havde fundet den rigtige afløsning for oliefyret, og for den sags skyld også brændeovnen. Så vi fjernede både oliefyr og tank, tillige med blev vores stålskorsten fjernet og hullet lukket, og til sidst brændeovnen. Nu skulle der fyres med piller :)

Det har kørt helt fantastisk i 10 år, og prisen pr år var den samme som inde i byen hvor de har fjernvarme, vi bor et par km uden for byen.

Vi gav sidste år ca. 1800-2000 kr. for Vida 8 mm, hvad koster de nu? Ja, det kan ingen svare på, for der er ingen piller at få. Jeg kikkede på Vidaes hjemmeside i Sverige. Her tager de i deres onlinebutik, hvis man køber mellem 3 - 5 paller, 5014 Svk pr. palle. Men må hertil sige at fabrikken oplyser at de ingen piller har! Og hvis de får produktionen op igen, hvad bliver prisen så ikke her i DK? Transport og ham som sælger dem skal jo også tjene penge.

Så ingen piller, ingen gang i pillefyret! Hvad gør vi?

Jeg nærmere mig 70 år, og fryse vil jeg ikke, så der blev brugt tid på at finde en løsning, koste hvad det ville!

Da vi for 10 år siden fik sat pillefyret op, fik vi som backup, sat en luft/luft varmepumpe op som kunne dække stue og køkken. Men vi har 3 værelser på 1. sal. Huset er et rødstenshus fra 1938, og isoleringen er nok ikke den bedste! De 2 værelser er i brug mens det sidste værelse er et pulterkammer.

Så vi har fået sat en Mitsubishi multisplit varmepumpe op som kan dække begge værelser: I pulterrummet har jeg tænkt mig at få lavet en rist imellem fra det ene værelse.

Badeværelset er en udfordring, der er vandbåren gulvvarme! :cry:

Vi har 2 paller piller stående som skal bruges, men hvordan?

Har tænkt mig at lade pillefyret køre 12 timer, om aftenen/natten, så slukke det om morgenen og bruge varmepumpen(erne)

Og skal det gå helt galt, så har jeg lige købt en dunk gas til vores gamle gasovn. :)

Det er disse tiltag vi har gjort, for ikke at fryse i vinter.
Kan se, at Pillemadsen for anden dag i træk har flere forskellige pillemærker på lager. Prisen er høj, men dog en del billigere end hvad jeg har set i DK. Har naturligvis tænkt på din situation ligsom alle andre StokerPro-frænder, men der er altså træpiller på markedet i denne her nødssituation.

Venlig hilsen Calle
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af vinther2 »

Hej Calle.

Har godt været inde og kikke på Pillemadsen, men når jeg taster mit postnummer ind, så står der at han ikke leverer i vores område.

Nå, men det skal nok gå, måske får jeg besked fra min sædvanlige leverandør at han har piller, han forhandler Vida.(måske også andre i denne tid, hvis han kan få fat i nogle) Men er bange for at udsigterne for leverance af Vida er ud i fremtiden. Jeg er jævnligt inde på deres svenske hjemmeside, og der står at de ingen 8 og 6 mm piller har. (det undrer mig lidt,- er fabrikken lukket?)

Har føret Log over pillefyret i 10 år. De sidste mange år, er fyret først tændt permanent omkring 1. oktober.
I år vil jeg, hvis muligt, strække den længere, og så køre med varmepumpen. Med de priser på piller, som efter min mening, er helt ude af proportioner, er det, som en tidligere nævnte, billigere end at bruge piller.

Men en ting er sikkert, 10.500 kr. som bl.a. COOP tager for en palle, vil jeg aldrig gi`. Så er løsningen med varmepumperne billigere.
Hold da helt op, at tænke sig at en koncern som COOP, annoncerer med de priser, det er uforståeligt. Vil faktisk mene, det er meget dårlig og usmagelig "reklame", et tegn på at de vil spinne guld på andre menneskers ulykkelige situation.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af vinther2 »

Lige en opdatering.

Når nu vi snakker økonomi,pillefyr kontra varmepumpe, kan jeg i den forbindelse fortælle, at vi havde et forbrug på El i alt, for 19. september på, 15,02 KWH.Varmepumpen i stuen var tændt fra om morgenen til midnat. Denne dag kørte vaskemaskinen ikke, det gjorde opvasker og ovn heller ikke.
Der blev holdt 23 grader i stue på 60 m2 samt et køkken på 18 m2.

Kan man holde den pris med pillefyr?

Men så enkelt er det heller ikke. Vi har jo ingen varme på badeværelse, der er gulvvarme, vandbåren fra pillefyr. Og 3 værelser på 1. sal er heller ikke varmet op!

Jeg er B menneske, elsker at være sent oppe, hader hver morgen, men sådan er det. Men det jeg vil sige er, at når jeg slukker pumpen, f.eks kl. 24.00, så går der ikke mange minutter før det bliver koldt. I modsætning til vandbåren system som holder på varmen i lang tid.

Ved godt at der er mange parameter som spiller ind, udendørs temperatur, vindhastighed mm., især jo længere vi kommer frem på året.

Som sagt, bare lige for at fortælle, vores forbrug på et døgn med luft luft varmepumpe her i september. (I en del af huset)
Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af Tvillingen »

Hej
Her er der Samba træpiller 6mm til 5495kr for 832kg.
https://unite-dk.com/

Her er der også
https://www.pillemadsen-danmark.dk/shop ... -344p.html
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af triumph »

vinther2 skrev: 21 sep 2022 17:35 Lige en opdatering.

Når nu vi snakker økonomi,pillefyr kontra varmepumpe, kan jeg i den forbindelse fortælle, at vi havde et forbrug på El i alt, for 19. september på, 15,02 KWH.Varmepumpen i stuen var tændt fra om morgenen til midnat. Denne dag kørte vaskemaskinen ikke, det gjorde opvasker og ovn heller ikke.
Der blev holdt 23 grader i stue på 60 m2 samt et køkken på 18 m2.

Kan man holde den pris med pillefyr?

Men så enkelt er det heller ikke. Vi har jo ingen varme på badeværelse, der er gulvvarme, vandbåren fra pillefyr. Og 3 værelser på 1. sal er heller ikke varmet op!

Jeg er B menneske, elsker at være sent oppe, hader hver morgen, men sådan er det. Men det jeg vil sige er, at når jeg slukker pumpen, f.eks kl. 24.00, så går der ikke mange minutter før det bliver koldt. I modsætning til vandbåren system som holder på varmen i lang tid.

Ved godt at der er mange parameter som spiller ind, udendørs temperatur, vindhastighed mm., især jo længere vi kommer frem på året.

Som sagt, bare lige for at fortælle, vores forbrug på et døgn med luft luft varmepumpe her i september. (I en del af huset)
Hvis 1 KWh koster en femmer, så er det jo 60 kr = 10 kg træpiller

Besvar