Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af vinther2 »

Hej her i gruppen.

Her gik vi for godt 10 år siden og troede vi havde fundet den rigtige afløsning for oliefyret, og for den sags skyld også brændeovnen. Så vi fjernede både oliefyr og tank, tillige med blev vores stålskorsten fjernet og hullet lukket, og til sidst brændeovnen. Nu skulle der fyres med piller :)

Det har kørt helt fantastisk i 10 år, og prisen pr år var den samme som inde i byen hvor de har fjernvarme, vi bor et par km uden for byen.

Vi gav sidste år ca. 1800-2000 kr. for Vida 8 mm, hvad koster de nu? Ja, det kan ingen svare på, for der er ingen piller at få. Jeg kikkede på Vidaes hjemmeside i Sverige. Her tager de i deres onlinebutik, hvis man køber mellem 3 - 5 paller, 5014 Svk pr. palle. Men må hertil sige at fabrikken oplyser at de ingen piller har! Og hvis de får produktionen op igen, hvad bliver prisen så ikke her i DK? Transport og ham som sælger dem skal jo også tjene penge.

Så ingen piller, ingen gang i pillefyret! Hvad gør vi?

Jeg nærmere mig 70 år, og fryse vil jeg ikke, så der blev brugt tid på at finde en løsning, koste hvad det ville!

Da vi for 10 år siden fik sat pillefyret op, fik vi som backup, sat en luft/luft varmepumpe op som kunne dække stue og køkken. Men vi har 3 værelser på 1. sal. Huset er et rødstenshus fra 1938, og isoleringen er nok ikke den bedste! De 2 værelser er i brug mens det sidste værelse er et pulterkammer.

Så vi har fået sat en Mitsubishi multisplit varmepumpe op som kan dække begge værelser: I pulterrummet har jeg tænkt mig at få lavet en rist imellem fra det ene værelse.

Badeværelset er en udfordring, der er vandbåren gulvvarme! :cry:

Vi har 2 paller piller stående som skal bruges, men hvordan?

Har tænkt mig at lade pillefyret køre 12 timer, om aftenen/natten, så slukke det om morgenen og bruge varmepumpen(erne)

Og skal det gå helt galt, så har jeg lige købt en dunk gas til vores gamle gasovn. :)

Det er disse tiltag vi har gjort, for ikke at fryse i vinter.

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af vilhapiller »

Ja man er nød til at finde den optimale løsning der passer til hus og ens livsrytme. Her på matriklen bliver den trådløse termostat indstillet til at starte kl. 5:00 om morgenen og slukke igen kl. 7.30 starte igen kl. 15.00 og frem til senge tid. Fyret starter selvfølgelig kun hvis temperaturen er nået under ønsket temperatur. Jeg ved ikke om regnestykket kommer til at holde, vi har de sidste ti år bare ladet fyret starte og slukke efter den trådløse termostat på den måde har vi altid haft mellem 22 og 23 grader i hele huset, forbrug har været 4 og 4,5 tons piller, til en pris på mellem 1600 og 1800 kr. plus fragt var det jo til at overskue. Har været i gang med at undersøge luft luft men afventer lige og ser hvad der sker med el prisen, i går og i dag er el prisen jo nærmest latterlig lav i forhold til hvad vi er vant til. Ikke at vi har noget ud af det, for vi køre pulje el fra Nordlys til 2.16 kr. pr. Kw. Hvad prisen bliver i det sidste kvartal i år må vi afvente og se.

Vi har også kørt nogen nye rutiner ind, for at nedsætte el forbruget, tørretumbler er koblet fra, vi har i denne uge ikke brugt vores ovn, den opgave har grillen overtaget.
Det ser ud til at vi kan gå fra 4200 kw. Om året og ned på 2800 kw. Om året med de tiltag vi har gjordt.

Synes det er noget mærkeligt noget, vi for at vide at jo mindre el vi bruger jo billegere bliver det, samtidig for vi at vide at vi skal skifte til VP og købe el biler hvilket så igen presser prisen op 😐
Kalechen
Stoker III
Stoker III
6
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af Kalechen »

"Og skal det gå helt galt, så har jeg lige købt en dunk gas til vores gamle gasovn."

Brug af gas kan give en masse fugt...
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af vinther2 »

Til "Kalechen". Ang. fugtafgivelse er jeg fuldstændig opmærksom på det. Det er også kun en nødløsning hvis vores Elselskab vælger at lukke for strømmen f.eks. 2 timer i døgnet, som har været oppe og vende og kunne være en realitet.

Hvad er jeres andre holdninger til kun at køre med pillefyret om natten? Huset er så varmet op og der er varme på badeværelset når man kommer op om morgenen.
Hvis I har brændeovn, er det nærliggende at tænde den op, når man har slukket fyret. For vores vedkommende, en varmepumpe.

Men, jeg kan sagtens sige det, for jeg går hjemme og kan styre det. Mange af jer er stadigvæk på arbejdsmarkedet, og så er det ikke så let. Medmindre I har en varmepumpe med wifi, så kan den jo styres, uanset hvor I er henne.

Jeg er ikke fortaler for varmepumper, og slet ikke med de strømpriser vi ser nu. Men os der har pillefyr, er havnet i en slem kattepine, vi kan ikke bare lade stå til, varme skal vi ha`, enten på den ene eller anden måde, nu hvor vinteren nærmere sig.

Og vi skal ikke vente på, at regeringen kommer med en eller anden fantastisk løsning for os lige her og nu, det gør den ikke. Regeringen kan ikke fremtrylle træpiller, selvom de ville, for der er ikke nogle!

Så derfor, vi må selv handle, som vi hver især synes er den optimale løsning for netop ens husstand.

Mit råd: Planlæg, hvordan I vil varme jeres huse op, med en tom pillesilo.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af svanggaard »

Mit forsigtige gæt er, at politikerne faktisk gør noget. De kan ikke sidde på hænderne og se op mod 100.000 husstande være uden varme. Umiddelbart ser jeg 4 mulige løsninger:

* Vi får en check og må klare os selv.
* Vi får et tilskud til varmepumpe og må håbe der er pumper og montører på markedet.
* Fjernvarme får besked på at frigive nogle af de piller de har på lager.
* Der findes træpiller eet eller andet sted i verden som sendes til DK - bæredygtigt eller ej.

Men økonomi og leveringstid tør jeg ikke spå om. Hvis det går som det plejer, er det for lidt og for sent.

Strategien om at få de piller man måtte ha' på lager til at strække så langt som muligt er helt rigtig. Min egen erfaring er, at det bedste man kan gøre er at slukke fyret så meget som muligt. Jeg har ikke den store fidus til natsænkning pga. rørtab. Men at slukke fyret, herunder alle cirkulationspumper, virker. Hvis det planlægges rigtigt, kan de fleste opnå store besparelser uden væsentlige gener.

Dernæst er det en go' ide at gennemgå rør-isolering endnu engang. Der er alt for mange uisolerede cirkulationspumper og tilslutningsslanger i vores fyrrum.

calle

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af calle »

vinther2 skrev: 18 sep 2022 15:08 Til "Kalechen". Ang. fugtafgivelse er jeg fuldstændig opmærksom på det. Det er også kun en nødløsning hvis vores Elselskab vælger at lukke for strømmen f.eks. 2 timer i døgnet, som har været oppe og vende og kunne være en realitet.

Hvad er jeres andre holdninger til kun at køre med pillefyret om natten? Huset er så varmet op og der er varme på badeværelset når man kommer op om morgenen.
Hvis I har brændeovn, er det nærliggende at tænde den op, når man har slukket fyret. For vores vedkommende, en varmepumpe.

Men, jeg kan sagtens sige det, for jeg går hjemme og kan styre det. Mange af jer er stadigvæk på arbejdsmarkedet, og så er det ikke så let. Medmindre I har en varmepumpe med wifi, så kan den jo styres, uanset hvor I er henne.

Jeg er ikke fortaler for varmepumper, og slet ikke med de strømpriser vi ser nu. Men os der har pillefyr, er havnet i en slem kattepine, vi kan ikke bare lade stå til, varme skal vi ha`, enten på den ene eller anden måde, nu hvor vinteren nærmere sig.

Og vi skal ikke vente på, at regeringen kommer med en eller anden fantastisk løsning for os lige her og nu, det gør den ikke. Regeringen kan ikke fremtrylle træpiller, selvom de ville, for der er ikke nogle!

Så derfor, vi må selv handle, som vi hver især synes er den optimale løsning for netop ens husstand.

Mit råd: Planlæg, hvordan I vil varme jeres huse op, med en tom pillesilo.
Hej vinther2. Kan se, at du normalt bruger 6 ton, så hvis du har 2 ton, så brug en luft til luft VP eller en gasovn, og så begræns jer til et areal svarende til en 2-værelses lejlighed. Du skal kunne holde varmen og holde centralvarmeanlægget frostfrit, hvis der kommer dagsfrost, og der kan du få brug for dine 2 ton træpiller. Jeg har brændeovn som supplement, men langt fra nok brænde, hvis vi får en hård vinter. Jeg overvejer en luft/luft VP, for så kun at tænde fyret, når det er virkelig nødvendigt. Ofte vil man formentlig blot skulle tænde cirkulationspumpen for at undgå isdannelse afhængig af bygningens størrelse.

Jeg prøver at holde vejret og satser på, at der er mange der har hamstret træpiller, og at der derfor kommer piller til salg, når panikken har lagt sig.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af Hjemme teori »

Olien er lige nu bare sammenlignelig med piller, så dit oliefyr havde ikke hjulpet.

Din løsning er god nok, men jeg ville nok forsøge at blive endnu mere teknisk for at strække pillerne.
Mange el leverandører har en app så man kan se forbrug ca2-3 dage bagud og pris 1-2 døgn fremad. Min har ikke, men bruger Watts som virker rigtig fint.

Så hvis man kan få en graf eller målepunkter til dine varmepumper over cop'en kan du sætte en grænse for hvornår det ikke kan betale sig at køre med VP. Jeg er nemlig bange for at vi overhovedet ikke har set det sidste i forhold til el priser. I sidste uge var prisen i lange perioder omkring 8kr og der havde folk ikke tændt for varmen endnu. Så på et tidspunkt hos energinet at DK lavede 4000MW vindmølle strøm men samtidigt eksporterede 5300MW til tyskland. Så vind eller ej, strøm bliver ikke billig af det, da tyskland presser prisen op.

Så jeg er bange for at vi til vinter snildt kan ramme det dobbelte eller 3 dobbelte og så bliver det dyrere at koge kartoflerne end at købe dem.

Og så tror jeg du i lange perioder vil komme til at køre med VP om natten og i weekenden og måske 4 timer om dagen mellem 12 og 16. Men det kræver man kender cop, ude temperatur og pris på strøm, samt beslutter hvad man mener ens træpiller er værd.

Tænker også prisen i spidsbelastningen vil blive udjævnet lidt når VP ejere opdager hvad det koster at lade VP køre mellem kl 6-10 og 16-21. Så begynder de nok at slukke for varmen i perioder. Og så ender vi måske med at billige perioder slet ikke er billige længere
Mvh. Sophus
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af svanggaard »

Lige nu er forventningen, at strøm kommer til at koste 3,7kr/kWh gennemsnitligt i 4. kvartal (+afgifter, transport og moms). https://www.energidanmark.dk/markedsinfo/ (vælg "quarter" på øverste graf)
Forventningerne har udviklet sig meget positivt de sidste par uger... 1 September troede man på 6,5kr/kWh.

Priserne kan meget hurtigt ændre sig. Men lige nu er det den bedste rettesnor.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af Hjemme teori »

Lyder godt så kan det blive rigtig godt med en VP, men hvis det er 8 timer til 8kr og 16timer til 2 kr, er det stadig rigtig vigtig at bruge VP'en i de rigtige tidsrum.
Mvh. Sophus
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Hvad gør vi, ingen piller til Scotten? Alternativ/supplement kan være luft/luft varmepumpe

Indlæg af svanggaard »

Hjemme teori skrev: 19 sep 2022 11:08 Lyder godt så kan det blive rigtig godt med en VP, men hvis det er 8 timer til 8kr og 16timer til 2 kr, er det stadig rigtig vigtig at bruge VP'en i de rigtige tidsrum.
Ja, hvis man har flexabn. hvis man kører Pulje-el eller tilsvarende fastpris-produkter, er det jo ligemeget hvornår strømmen bruges (forudsat at transport ikke er dyr i spidslast). Jeg tror det vigtigste er, at VP kører så lidt som muligt.

Sidste år kostede min flex-el ca. 1,02kr/kWh i samme periode gennemsnitligt. Så prisen ser ud til at blive 4-doblet (før afgifter og moms).

Besvar