Nu falder træpillefyr i pris....

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af Dunas »

Ikke den store overraskelse, nu begynder vi og se prisfald på træpillefyr.
Tja... det siger sig næste selv, hvis træpiller priser er tårnhøje, og de er svære, eller umulig og få fat i.
Falder efterspørgelse på træpillerfyr. Det må være ligesom og køre ind i en mur med 120 km/t.
Bum, ingen efterspørgelse eller kunder mere. Tror faktisk træpillefyr vil falde mere i pris i den kommende tid.
Der er nogle inde på Facebook der opgiver deres pillefyr og søger andre alternativer denne vinter.
Træpillefyr steg ellers voldsomt i pris omkring slut. 2021 og start 2022. Nu går det den anden vej.

Til gengæld holder brænderovne efterspørgelse og prisen. Her kan der jo også brændes meget forskellig brænde af.
Om det er rent eller urent, er folk nok ligeglade med denne vinter.
Tror også et stoker står højere i pris end træpillefyr.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af svanggaard »

Det har nok også noget at gøre med faldet i stålpriser.
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af mgmone »

Hej
Jeg ved ikke hvilken undersøgelse der viser at pillefyr er faldet i pris du henviser til.
kan blot konstaterer at der er større efterspørgsel end i flere år. Kunde eksempel fra denne uge Gasfyr 140 m2, kunne ved skift i 2021 sparer 44% af en gas udgift på 16000= 7000/år. Ved udskiftning i denne uge og med dagens pille priser er besparelsen på 50% af 54000 = 27000/år.
Elpris engros uden afgift incl distributions omkostninger til levering i 4 kvartal 5,25 kr/kw incl moms helt uden elafgift.
Havde kunden valgt vp og håbet på at al elafgift fjernes således at der kun skal betales de 5,25/kw ville varme udgiften være 44000/år
Så det kan undre at der stadig kan sælges pillefyr.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af Dunas »

mgmone skrev: 07 sep 2022 11:03 Hej
Jeg ved ikke hvilken undersøgelse der viser at pillefyr er faldet i pris du henviser til.
kan blot konstaterer at der er større efterspørgsel end i flere år. Kunde eksempel fra denne uge Gasfyr 140 m2, kunne ved skift i 2021 sparer 44% af en gas udgift på 16000= 7000/år. Ved udskiftning i denne uge og med dagens pille priser er besparelsen på 50% af 54000 = 27000/år.
Elpris engros uden afgift incl distributions omkostninger til levering i 4 kvartal 5,25 kr/kw incl moms helt uden elafgift.
Havde kunden valgt vp og håbet på at al elafgift fjernes således at der kun skal betales de 5,25/kw ville varme udgiften være 44000/år
Så det kan undre at der stadig kan sælges pillefyr.
Hilsen Karsten
Kan se på flere websider hvor der sælges pillefyr, er prisen sat ned. Og jeg har en klar fornemmelse, at salget af pillefyr vil falde drastisk.
Det hjælper jo ikke meget og gå fra Gas til pillefyr, hvis du ikke kan få træpiller. Flere med træpillefyr opgiver, da de ikke kan få brændsel "træpiller" til den kommende sæson. For øvrigt er prisen på træpiller tårnhøje, hvis man endelig er heldig og få fat i en palle.
Vil da heller ikke afvise, at pris faldet også hænger sammen med at stålprisen er faldende.
Hvis situationen med mangel på træpiller forsætter, giver det ingen mening og investere i et pillefyr.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af triumph »

mgmone skrev: 07 sep 2022 11:03 Hej
Jeg ved ikke hvilken undersøgelse der viser at pillefyr er faldet i pris du henviser til.
kan blot konstaterer at der er større efterspørgsel end i flere år. Kunde eksempel fra denne uge Gasfyr 140 m2, kunne ved skift i 2021 sparer 44% af en gas udgift på 16000= 7000/år. Ved udskiftning i denne uge og med dagens pille priser er besparelsen på 50% af 54000 = 27000/år.
Elpris engros uden afgift incl distributions omkostninger til levering i 4 kvartal 5,25 kr/kw incl moms helt uden elafgift.
Havde kunden valgt vp og håbet på at al elafgift fjernes således at der kun skal betales de 5,25/kw ville varme udgiften være 44000/år
Så det kan undre at der stadig kan sælges pillefyr.
Hilsen Karsten
Hmmm, Dit regnestykke stemmer ikke overens med dette (Heller ikke selvom man korrigere energipriser)
https://www.bolius.dk/det-koster-de-for ... QoEALw_wcB

calle

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af calle »

Hvis ikke det hele retter sig inden udgangen af foråret, så er der da ingen tvivl om, at træpiller er en dødssejler for private, og hvor mange tør vente til sidste øjeblik med at købe ind til næste sæson, hvis de allerede har prøvet at fryse røven i laser. Mit personlige gæt er, at hvis ikke priserne falder drastisk, og forsyningssikkerheden forbliver usikker, så vil vi se folk kaste sig over varmepumper. Måske skulle man investere i en inden priserne stikker af.
SBeck-1
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 sep 2022 07:36

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af SBeck-1 »

Jeg tror nu altså også folk lige vil tænke sig om en ekstra gang inden de køber et nyt pillefyr... en ting er det fine regnestykke med forskellen mellem gas/varmepumpe og træpiller. Men hvis folk er en lille smule bevidst om forsyningssikkerheden, så er det da ikke pillefyr man skal købe, -det har pille-pusherne jo gjort helt klart.... -og ingen har jo lovet os at pillepriserne stoppe ved de helt op til 7.500 kr jeg har set.
Personligt så kommer der ikke flere træpiller her på matriklen, hvis fantasipriserne fortsætter.....
Jeg vælger nu at gå et skridt baglæns og køber mig en 40kw Atmos kedel, -det er jo ikke en større investering end en 3-4-5 paller træpiller..... jeg er så glad for at jeg har gemt den 5.650 Liters tank jeg engang anskaffede, men hvor jeg så besluttede mig for at gå træpillevejen med en BlackStar-kedel... det fortryder jeg lidt i dag, nu kommer jeg jo til at skulle skrue anlæg mens det bliver koldt......
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af Dunas »

SBeck-1 skrev: 07 sep 2022 19:16 Jeg tror nu altså også folk lige vil tænke sig om en ekstra gang inden de køber et nyt pillefyr... en ting er det fine regnestykke med forskellen mellem gas/varmepumpe og træpiller. Men hvis folk er en lille smule bevidst om forsyningssikkerheden, så er det da ikke pillefyr man skal købe, -det har pille-pusherne jo gjort helt klart.... -og ingen har jo lovet os at pillepriserne stoppe ved de helt op til 7.500 kr jeg har set.
Personligt så kommer der ikke flere træpiller her på matriklen, hvis fantasipriserne fortsætter.....
Jeg vælger nu at gå et skridt baglæns og køber mig en 40kw Atmos kedel, -det er jo ikke en større investering end en 3-4-5 paller træpiller..... jeg er så glad for at jeg har gemt den 5.650 Liters tank jeg engang anskaffede, men hvor jeg så besluttede mig for at gå træpillevejen med en BlackStar-kedel... det fortryder jeg lidt i dag, nu kommer jeg jo til at skulle skrue anlæg mens det bliver koldt......
Helt enig. Men synes nu ikke du skal fortryde dit køb af BlackStar-kedel. Den sætter du på pause på ubestemt tid.
På et tidspunkt bør denne krise ændre sig til det normale igen. Om det så bliver 1 eller op til 2-4 år må vi se.
Jeg er ikke tvivl, træpiller skal nok komme tilbage igen på et tidspunkt. Men ikke til 2000 kr for en palle.
Kan se på tyske træpille pris index, at prisen nu ikke stiger længere. Har ligget fast omkring 800 euro (ca. 6000 kr for en palle) i små 3 uger nu.
Om det holder, må tiden vise.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af svanggaard »

2Hvis det var mig som stod for at skulle investere i ny varmekilde, ville det vigtigste være frihed til valg af brændsel.

Der er jo ingen som tø'r spå om prisen på el, olie eller gas. I det lys ville jeg nok være betænkelig ved varmepumpe. Særligt hvis ikke der er mulighed for at supplere med f.eks. brændeovn.

Konkret ville jeg nok gå efter et stokerfyr med mulighed for at fyre med f.eks. træpiller, flis, korn osv.

Kombi'en med pillefyr og Atmos brændekedel virker super godt hos mig. Brændefyr giver billig varme, pillefyr giver frihed - så længe pillerne rækker. Jeg tænker nu ikke at "pilletørken" varer så længe.
calle

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af calle »

svanggaard skrev: 07 sep 2022 20:02 2Hvis det var mig som stod for at skulle investere i ny varmekilde, ville det vigtigste være frihed til valg af brændsel.

Der er jo ingen som tø'r spå om prisen på el, olie eller gas. I det lys ville jeg nok være betænkelig ved varmepumpe. Særligt hvis ikke der er mulighed for at supplere med f.eks. brændeovn.

Konkret ville jeg nok gå efter et stokerfyr med mulighed for at fyre med f.eks. træpiller, flis, korn osv.

Kombi'en med pillefyr og Atmos brændekedel virker super godt hos mig. Brændefyr giver billig varme, pillefyr giver frihed - så længe pillerne rækker. Jeg tænker nu ikke at "pilletørken" varer så længe.
Jeg vil ønske at du har ret, men hvorfor tror du at fjernvarmeværkerne skulle stoppe med at opkøbe alle de træpiller de kan ?

Besvar