Solsikkepiller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
TaPo
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15 nov 2022 18:34
Blevet takket: 1 gang

Re: Solsikkepiller

Indlæg af TaPo »

Den kan nok sættes lidt op eks. som Dunas's 15kg.. Jeg har blot erfaret at solsikkerne jo danner en del aske, som ved for lidt komp.rens danner "kage" i enden af herden. Dette resultere så i blokering af røg vej og så skal jeg ellers love for der kommer modtryk og røg i bageriet! :shock:

Udover det er det også værd at vide at der er stor forskel på hvor meget smuld der er i de forskellige poser, det er lidt et spil i lotteriet.. Nogle gange er der næsten intet og andre gange er der voldsomt meget.. Er der rigtig meget kan det danne bro i siloen og støve lys føleren til når det drysser ned foran den (derfor jeg har sat den til at styre over o2 på startup). :roll:

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Solsikkepiller

Indlæg af svanggaard »

Jeg rensede min 10kW brænder i sidste weekend. I den forbindelse opdagede jeg, til min store overraskelse, en askekage på herden. Jeg fyrer ellers kun med rigtige træpiller. Det viste sig at en af slangerne til kompressorrens på brænderhovedet havde et knæk, og den var i øvrigt blevet utæt.

Det er fikset - jeg regner med det løser problemet.
Kompressorrens-braenderl.jpg
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Solsikkepiller

Indlæg af Dunas »

Nu har jeg efterhånden fået fyret +300 kg solsikkepiller af i mit fyr. Det køre fremragende, og har ingen problemer.
Dog følger der nogle ulemper med, de aske rigtig meget, og askeskuffe skal tømmes ofte i meget koldt vejr, som vi lige har været igennem.
Ca. hver 3 dag, efter omkring små 80-100 kg solsikkepiller. Man bør løfte brænde herd af, hver 3 dag og fjerne aske rester under brændeherd.
Selve rens af kedel bør kunne vente til omkring 1000 kg solsikkepiller. Kompressorens renser mit brændeherd 100%, ingen slagger dannelse.
Håndtering af solsikkeaske er nemt, det støver slet ikke så meget som træpille aske. Det er også nemt og rense kedelflader, efter solsikkepiller.
Nu er prisen jo faldet på træpiller, synes ikke solsikkepiller er faldet tilsvarende i pris. Ergo er prisforskellen ikke ret stor mere.
Jeg vil til en hver tid fortrække træpiller fremfor solsikkepiller, da der er mindre arbejde ved det. Til nøds kan jeg sagtens anvende solsikkepiller.
Når jeg har fyret de sidste +500 kg solsikkepiller, går jeg tilbage til træpiller igen. Hvis der ikke bliver større forskel i pris på solsikkepiller / træpiller, vælger jeg træpiller fremover.
jgercke
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Re: Solsikkepiller

Indlæg af jgercke »

Agger, hvad er dine indstillinger?

Har problemer med at det hober sig op, og røgtemperatur lav i Multiheat 2.5.
denko
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22 dec 2016 08:55
Mit fyr: Scotte Black Star 1016 10kW
Areal: 109
Brændsel: træpiller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Dagligt forbrug: 18
Geografisk sted: 7470 Karup J.

Re: Solsikkepiller

Indlæg af denko »

Havde voldsomme problemer med smuld. Sneglen kunne ikke trkke noget op - sække havde måske stået udenfor lidt længe.
Løsning - efter en halv dags andre forsøg - hældte lidt madolie i siloen, 1 liter til ca 6 sække. Alt bliver nu trukket op (og brændt), så jeg måtte sætte pillemængde per 6 min. voldsomt op. Super god forbrænding nu.
MHT. slagger på herden: Her bliver de automatisk skubbet af herden under forbrndingen. Eneste måske-problem kan være periodevis 'uren forbrænding (mere røg).

biger
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15 okt 2009 11:45
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5 ilt styring
Areal: 150 + 70 værksted
Brændsel: solsikke skaller træ piller
Fremviser gerne i postnummer: 4400

Re: Solsikkepiller

Indlæg af biger »

Jeg er sikker på at der er syre i, når jeg får lidt aske støv på læberne smager asken af syre....
PS Baxi multiheat 1,5 iltstyring og der er sindsyg meget aske skal renses hv2 dage så er det møg beskidt ,brænder og varmer helt fint.
hvilken instilling bruger i jeg bruger indfyring L 1,2 og H 1,6
Rami
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 jan 2023 18:20

Re: Solsikkepiller

Indlæg af Rami »

He, alle sammen, er der nogen der kan fortælle mig indstillinger på solsikke træ piller ? Jeg har en Biomax stokkermax CTD 4001.

Har prøvet men er total gak gak i sådan noget, så hvis nogen kan hjælpe så vil jeg være taknemmelig.

Besvar