Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Paniktråd - sænke forbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Bakkegaarden

Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af Bakkegaarden » 29 aug 2022 16:33

Ja, som mange andre pillefyrsejere er det med bekymring man læser det ene opslag efter det andet om mangel på piller. Jeg fik besked fra min pillemand i går - 1 pl. på lager og ingen udsigt til flere.
Jeg bestilte den og har ca. 1 pl. i fyrrummet.

Vi har heldigvis en ny pejseindsats og jeg har bestilt brænde hjem og har adgang til at kunne fælde selv. Men de knap 2 paller træpiller holder bare ikke længe, så mit spørgsmål går egentlig på om man kan drosle fyret helt ned på et minimum, så vi kun holder varme i et par udvalgte rum.
Min erfaring er desværre at fyret har haft noget nær samme forbrug ligemeget hvor mange radiatorer jeg havde tændt.

Jeg bestiller evt. et par paller mere så vi har fyldt op i fyrrummet. Men tanken om at skulle købe for 50.000 kr. træpiller til hele sæsonen gør sgu lidt ondt. Spørgsmålet er jo om det så er billigere at købe nogle små olieradiatorer til når fingrer og tæer er blevet alt for blå, og så ellers holde os i stuen hvor pejsen kan give varme.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af pille bruger » 29 aug 2022 17:10

Bakkegaarden skrev:
29 aug 2022 16:33
Ja, som mange andre pillefyrsejere er det med bekymring man læser det ene opslag efter det andet om mangel på piller. Jeg fik besked fra min pillemand i går - 1 pl. på lager og ingen udsigt til flere.
Jeg bestilte den og har ca. 1 pl. i fyrrummet.

Vi har heldigvis en ny pejseindsats og jeg har bestilt brænde hjem og har adgang til at kunne fælde selv. Men de knap 2 paller træpiller holder bare ikke længe, så mit spørgsmål går egentlig på om man kan drosle fyret helt ned på et minimum, så vi kun holder varme i et par udvalgte rum.
Min erfaring er desværre at fyret har haft noget nær samme forbrug ligemeget hvor mange radiatorer jeg havde tændt.

Jeg bestiller evt. et par paller mere så vi har fyldt op i fyrrummet. Men tanken om at skulle købe for 50.000 kr. træpiller til hele sæsonen gør sgu lidt ondt. Spørgsmålet er jo om det så er billigere at købe nogle små olieradiatorer til når fingrer og tæer er blevet alt for blå, og så ellers holde os i stuen hvor pejsen kan give varme.
Har du et link til styringen på StokerCloud ?

Fyret er modulerende, så det tilpasser effekten til den effekt du aftager.
Hvis det er som du beskriver, og der ikke er opsætningsfejl i styringen, så er det dit rørsystem der skal isoleres icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Bakkegaarden

Re: Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af Bakkegaarden » 29 aug 2022 17:24

Den tanke havde jeg også. Rørføringen går gennem værksted og en bygning på ca. 20 før det når frem til beboelse. Og det er faktisk en stue vi ikke bruger, så rørene skal videre gennem flere værelser før det når frem til de rum vi bruger.
Jeg bør nok starte med at købe en bunke røreskåle og se om det ændrer lidt på det.

Jeg må lige have styringen online igen inden længe. Den blev koblet fra da gårdspladsen blev lagt om i sommer.

Joachim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 mar 2018 23:11
Mit fyr: Blackstar 30 kW
Areal: 340 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8500
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Grenaa
Givet likes: 4 gange

Re: Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af Joachim » 29 aug 2022 17:46

Nogen der har erfaringer med pilleflis til en Blackstar kedel BS2030 fra 2015?
Skal jeg købe en ny ekstern snegl og gearmotor og hvor?
Hvordan med omrøre i tank, er det nødvendigt?
Har selv adgang til tørt træ. Men lidt svært ved at finde en flishugger at leje som kan lave pilleflis, kan man måske blot hive den igennem en almindelig hugger 2 gange?
Måske nogen som har noget pilleflis til salg?

Planen er at strække min nuværende mængde træpiller over hele vinteren.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af pille bruger » 29 aug 2022 17:58

Joachim skrev:
29 aug 2022 17:46
Nogen der har erfaringer med pilleflis til en Blackstar kedel BS2030 fra 2015?
Skal jeg købe en ny ekstern snegl og gearmotor og hvor?
Hvordan med omrøre i tank, er det nødvendigt?
Har selv adgang til tørt træ. Men lidt svært ved at finde en flishugger at leje som kan lave pilleflis, kan man måske blot hive den igennem en almindelig hugger 2 gange?
Måske nogen som har noget pilleflis til salg?

Planen er at strække min nuværende mængde træpiller over hele vinteren.
Du får ikke flis gennem den smalle snegl fra magasinet.
Der skal helt sikkert et større rør på sneglen og en anden spiral på.
Din herd er sikkert heller ikke egnet til flis.
Måske mini flis hakket i meget meget små stykker kan bruges.
Prøv med en spandfuld inden du investere i udstyr du måske ikke har brug for icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


calle

Re: Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af calle » 29 aug 2022 19:47

Problemet er jo, at fjernvarmeværkerne har købt op af "vores" træpiller, så uanset hvor meget is vi har i maven, og uanset hvor lidt vi hamstrer, så er vi dødens sikre pattegrise. Hvis det her pis fortsætter, så overvejer jeg en luft til luft, som kan give os varmen i nødstilfælde. Hvis du har en elpatron i din VVB, så kan du holde skidtet frostfrit, hvis det skulle sætte ind med dagsfrost.

Joachim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 mar 2018 23:11
Mit fyr: Blackstar 30 kW
Areal: 340 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8500
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Grenaa
Givet likes: 4 gange

Re: Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af Joachim » 29 aug 2022 22:04

pille bruger skrev:
29 aug 2022 17:58
Du får ikke flis gennem den smalle snegl fra magasinet.
Der skal helt sikkert et større rør på sneglen og en anden spiral på.
Din herd er sikkert heller ikke egnet til flis.
Måske mini flis hakket i meget meget små stykker kan bruges.
Prøv med en spandfuld inden du investere i udstyr du måske ikke har brug for icon_cheesygrin.gif
Tak for svar.

Er det en gearmotor som denne 25W: https://pillestoker.dk/reservedele-wood ... 5-rpm.html eller er der andet vildere materiel?

Hvordan med ekstern sneglen, er jo 70 mm idag og 180 cm lang spiral. Skal det være en fast jern kerne model eller?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af Hjemme teori » 30 aug 2022 01:16

Bakkegaarden skrev:
29 aug 2022 17:24
Den tanke havde jeg også. Rørføringen går gennem værksted og en bygning på ca. 20 før det når frem til beboelse. Og det er faktisk en stue vi ikke bruger, så rørene skal videre gennem flere værelser før det når frem til de rum vi bruger.
Jeg bør nok starte med at købe en bunke røreskåle og se om det ændrer lidt på det.

Jeg må lige have styringen online igen inden længe. Den blev koblet fra da gårdspladsen blev lagt om i sommer.
Jeg tænker vejr kompensering, eller bare en fremløbsshunt.

Det kræver en ekstra pumpe og bedst med en 3 vejs ventil. Det kan nok spare en del, sammen med dine nye rør skåle.
Mvh. Sophus

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af svanggaard » 30 aug 2022 02:55

Bakkegaarden skrev:
29 aug 2022 17:24
Jeg bør nok starte med at købe en bunke røreskåle og se om det ændrer lidt på det.
Det er den billigste måde at få forbruget ned. Et uisoleret 3/4" rør taber 38W/m, hvis røret er 40 grader varmere end omgivelserne. Du kan evt. regne på varmetab vha. rockwool's tabeller.

Jeg sparer selv en del træpiller (måske 10-15%) ved at slukke fyret, og cirkulationspumper, om natten og mens vi er på arbejde. Så længe fyret er slukket er der ingen tab i rørene mellem fyrrum og stuehus. Når fyret tændes igen er der lidt højere varmebehov, men fyret kan sagtens følge med. Nogen mener også, at fyret er mere effektivt når det yder i mellemområdet, end når det kører i lavlast. Det skal nok passe, men jeg har aldrig set dokumentation herfor.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Paniktråd - sænke forbrug

Indlæg af pille bruger » 30 aug 2022 07:12

svanggaard skrev:
30 aug 2022 02:55
Det er den billigste måde at få forbruget ned. Et uisoleret 3/4" rør taber 38W/m, hvis røret er 40 grader varmere end omgivelserne. Du kan evt. regne på varmetab vha. rockwool's tabeller.

Jeg sparer selv en del træpiller (måske 10-15%) ved at slukke fyret, og cirkulationspumper, om natten og mens vi er på arbejde. Så længe fyret er slukket er der ingen tab i rørene mellem fyrrum og stuehus. Når fyret tændes igen er der lidt højere varmebehov, men fyret kan sagtens følge med. Nogen mener også, at fyret er mere effektivt når det yder i mellemområdet, end når det kører i lavlast. Det skal nok passe, men jeg har aldrig set dokumentation herfor.
Rigtigt svansgaard, mange misforstår tingene 8)
De bruger timer på at indstille min. effekten og luften sådan at de kan må helt ned på måske 1 kW
Fint nok, men deres tomgangs tab i varmerørene rundt i huset er måske 2 kW eller mere.
I deres iver på at spare glemmer de at den største besparelse er de piller der ikke bruges,
altså brug tidsstyringen, og sluk fyret når der ikke er behov for varmen.
Dernæst gå din installation efter og sæt isolering på der hvor der mangler.
Måske også nye tætningslister i døre og vinduer.
Det er der man nemmest kan spare både piller og penge de efterfølgende år.
Rigtigt at fyret er mest effektivt i det midterste driftsområde.
Forskellen fra yderområdet til det midterste er ca 1%
Jo jo lidt har jo også ret :great:
Men igen spildes meget tid på at justere ind på bitte små ting uden betydning.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar