Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Har Opop 16 kw og 10 kw brænder. Hvis nyt anlæg, så hvilket?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Har Opop 16 kw og 10 kw brænder. Hvis nyt anlæg, så hvilket?

Indlæg af vinther2 » 16 jul 2022 15:56

Som overskriften lyder, så er det det anlæg vi har. Det er 10 år gammelt, og det eneste jeg har skiftet er en eltænder efter 9 år! Ikke engang fotocellen er skiftet.

Vi har ikke muligheder for fjernvarme, og indtil videre er luft/vand udelukket da det endnu, efter min mening, ikke kan bruges i et ældre hus uden gulvvarme og med store radiatorer. Forestiller mig at varmelegemet vil køre hele tiden og med et stort strømforbrug.

Så, hvad så? Skal vi beholde det gamle anlæg indtil det bryder ned, for jeg kan allerede se, at displayet er begyndt at blinke, og da det hele er gammelt, snegle mm., så inden vi får set os om, har vi et anlæg jeg kan blive ved med at reparere på. Og til slut vil vi blive træt af det og købe nyt anlæg.

Så hvad vil I foreslå? Køre videre med det gamle eller investere i et nyt, både kedel og brænder?

Eller vente indtil luft/vand er blevet udviklet så meget, at det kan betale sig for os, uden gulvvarme og ældre radiatorer, at købe sådant et anlæg.

Go` weekend til alle.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Har Opop 16 kw og 10 kw brænder. Hvis nyt anlæg, så hvilket?

Indlæg af Dunas » 16 jul 2022 19:17

vinther2 skrev:
16 jul 2022 15:56
Som overskriften lyder, så er det det anlæg vi har. Det er 10 år gammelt, og det eneste jeg har skiftet er en eltænder efter 9 år! Ikke engang fotocellen er skiftet.

Vi har ikke muligheder for fjernvarme, og indtil videre er luft/vand udelukket da det endnu, efter min mening, ikke kan bruges i et ældre hus uden gulvvarme og med store radiatorer. Forestiller mig at varmelegemet vil køre hele tiden og med et stort strømforbrug.

Så, hvad så? Skal vi beholde det gamle anlæg indtil det bryder ned, for jeg kan allerede se, at displayet er begyndt at blinke, og da det hele er gammelt, snegle mm., så inden vi får set os om, har vi et anlæg jeg kan blive ved med at reparere på. Og til slut vil vi blive træt af det og købe nyt anlæg.

Så hvad vil I foreslå? Køre videre med det gamle eller investere i et nyt, både kedel og brænder?

Eller vente indtil luft/vand er blevet udviklet så meget, at det kan betale sig for os, uden gulvvarme og ældre radiatorer, at købe sådant et anlæg.

Go` weekend til alle.
Jeg ville beholder træpiller, selvom de er rigtig dyre nu. Men stadigvæk billig målt mod andre varmekilder.
Sidste år skiftede jeg min gammel Opop 418 til BS1016 kedel. Inkl. ny røg rør, pumpe, sikkerhedsventil, ekspansionsbeholder og div.
rør inkl. fittings. Købte en Version 7 styring på DBA. Skiftede motor på ekstern og intern snegl. Og opgraderede min brænder til Version 7
styring inkl. printplade osv. Lavede alt selv, mener prisen var omkring 15 - 17.000 kr inkl. alt. Så er det opgraderet og kan holde i mange år.
Kan se priserne er stukket lidt af, jeg gav 8500 kr. for en sprit ny BS1016, i dag koster den omkring 14.000 kr. Jeg købte åbenbart på det rigtige tidspunkt.
Egentlig meget nemt og skifte fra Opop 418 til BS1016, stort set plug and play. Er rigtig glad for, at jeg gjorde dette. Har ikke fortrudt det i et sekund.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Har Opop 16 kw og 10 kw brænder. Hvis nyt anlæg, så hvilket?

Indlæg af triumph » 16 jul 2022 20:03

Dunas skrev:
16 jul 2022 19:17
Jeg ville beholder træpiller, selvom de er rigtig dyre nu. Men stadigvæk billig målt mod andre varmekilder.
Sidste år skiftede jeg min gammel Opop 418 til BS1016 kedel. Inkl. ny røg rør, pumpe, sikkerhedsventil, ekspansionsbeholder og div.
rør inkl. fittings. Købte en Version 7 styring på DBA. Skiftede motor på ekstern og intern snegl. Og opgraderede min brænder til Version 7
styring inkl. printplade osv. Lavede alt selv, mener prisen var omkring 15 - 17.000 kr inkl. alt. Så er det opgraderet og kan holde i mange år.
Kan se priserne er stukket lidt af, jeg gav 8500 kr. for en sprit ny BS1016, i dag koster den omkring 14.000 kr. Jeg købte åbenbart på det rigtige tidspunkt.
Egentlig meget nemt og skifte fra Opop 418 til BS1016, stort set plug and play. Er rigtig glad for, at jeg gjorde dette. Har ikke fortrudt det i et sekund.
Jeg har en brænder fra 2006. Den køre fint (Men med 24 kw er den til den store side)
Den skal have en ny kondensator hvert 5 år, og med en keramisk tænder, så spiller det
Den sad oprindeligt på en OPOP kedel, der blev udskiftet til en BS kedel. Ikke fordi den fejlede noget, men fordi den er utæt i låger, og dårligt isoleret (Og jeg fik et super godt tilbud på en BS inkl. en styring v7)
Styringen sang alligevel på det sidste. Men jeg har ikke skiftet printplade i brænder.
Snegl gik i stykker tidliger, så den er også skiftet.
Det er nok 8 år siden jeg skiftede (Det var dengang BS kedlen kom på markedet). Og har bare været super stabilt. Jeg har kun skiftet kondensatore (planlagt vedligehold), og enkelte gange den keramiske tænder, ( samt den uorginale Biomax snegl, jeg i min visdom havde købt)
Jeg er også super glad for mit valg om at skifte kedel/styring
Det gode ved NBE er at man kan skifte den del der er i stykker/man er utilfreds med. Og så mange dele er der jo heller ikke. Fordi man skulle bruge 4000 på en ny styring/2000 på at få den renoveret, eller 1500 på et gear. Så er det jo heller ikke værre. Men det er da rigtigt at man godt må tænke lidt ud i fremtiden

Vinter2 har ret.
Hvad er alternativet til pillefyr,
Jeg skal ikke give mig til at spå om udviklingen af el/pillepriser.
Men i et marked der ændre sig på en måde man ikke kan forudsige. Så ville jeg nok ikke investere store beløb i min varmeinstallation.
Og en VP i et hus uden gulvarme, og med mindre god isolering. Det bliver dyrt. Så jeg ville enten holde liv i det jeg har, eller opgradere med nye enkeldele, eller et lettere brugt anlæg

Et nyt pillefyr koster fra ca. 30.000
Nu ved jeg ikke hvilken kedel Vinter2 har, Hvis det er en gammel OPOP så ville jeg opgradere. Men så er spørgsmålet hvor meget.
En ny kedel koster 14.000
https://www.hedestoker.dk/pillefyr-blac ... edler.html
og en styring 3700
https://www.hedestoker.dk/4305-version- ... dgang.html
Så kan man enten skifte motorprint til775, eller købe en adaptorplade til 85
https://www.hedestoker.dk/4504-motorpri ... n-ntc.html

Der var en periode hvor NBE brugte nogen halvsløje gear og blæsere, jeg har ikke styr på hvornår, men det kunne godt være Vinters2 årgange ?
Jeg ville nok lade det fare, og se om det blev et problem

Alternativet til at holde liv i det gamle, eller den operation som Dunas/jeg har gjort er f.eks at købe et nyere brugt anlæg.
(Jeg kender ikke alt "Det nye NBE", så jeg ved ikke hvilken model det er, men er det ikke en RTB, der er noget mere kompliceret/dyrere end et BS anlæg. om det er godt eller skidt, det ved jeg ikke)


https://www.dba.dk/pillefyr-nbe-komplet ... 091828316/

Og en BS
https://www.dba.dk/pillefyr-blackstar-1 ... +Anden+VVS

Et nyt anlæg koster fra ca. 30.000
Så en ny kedel/styring koster ca. 18.000
Og et brugt, ca. 12-15.000


Besvar