Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dårlig forbrænding / egetræspiller (ny ejer - helt grøn)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Rasmus Pedersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10 feb 2022 08:05

Dårlig forbrænding / egetræspiller (ny ejer - helt grøn)

Indlæg af Rasmus Pedersen » 10 feb 2022 08:19

Hej Folkens,

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af at Blackstar+ 16KW Pillefyr (med kompressorrens og VVP)
(https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold)

Jeg har problemer med min forbrænding. Jeg kører med egepiller og har en del sorte uforbrændte piller i askeskuffen.
Samtidigt er der lidt slagger, som jeg ikke tænker bør opstå efter kun 10 dages drift.

Jeg har afvejet nogle gange og prøvet at opjustere tallet fra 1650 til 1750, med tanken om der kom lidt færre piller på risten
og det ville forbedre forbrændigen.

Samtidigt har jeg også til tider lidt lugt/røg i pillesiloen.

Det skal siges mit aftræk er 24x24 og tænker jeg nok skal have det reduceret. Men har 3 naboer med samme setup og aftræk som kører uden problemer, derfor jeg netop valgte denne løsning.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Dårlig forbrænding / egetræspiller (ny ejer - helt grøn)

Indlæg af pille bruger » 10 feb 2022 08:44

Rasmus Pedersen skrev:
10 feb 2022 08:19
Hej Folkens,

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af at Blackstar+ 16KW Pillefyr (med kompressorrens og VVP)
(https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold)

Jeg har problemer med min forbrænding. Jeg kører med egepiller og har en del sorte uforbrændte piller i askeskuffen.
Samtidigt er der lidt slagger, som jeg ikke tænker bør opstå efter kun 10 dages drift.

Jeg har afvejet nogle gange og prøvet at opjustere tallet fra 1650 til 1750, med tanken om der kom lidt færre piller på risten
og det ville forbedre forbrændigen.

Samtidigt har jeg også til tider lidt lugt/røg i pillesiloen.

Det skal siges mit aftræk er 24x24 og tænker jeg nok skal have det reduceret. Men har 3 naboer med samme setup og aftræk som kører uden problemer, derfor jeg netop valgte denne løsning.
Snyd ikke med pille afvejningen.
Men indstil forbrændingen.
Da du har iltstyring på, så er det ønsket ilt % du skal justere på, til asken bliver ensartet grå. icon_cheesygrin.gif

At du har lugt i fyrrummet / magasinet tyder på at du mangler rens, eller ikke har stor nok friskluftventil.

Har du slagge på herden, kan du sætte antal kg ned mellem rens.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

jwschmuck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18 dec 2022 23:29

Re: Dårlig forbrænding / egetræspiller (ny ejer - helt grøn)

Indlæg af jwschmuck » 18 dec 2022 23:38

Hej Rasmus

Fik du løst dit problem?
Eller gik du væk fra egetræspiller?

Synes jeg har fået samme problem.

Har normalt kørt med barlinek eller heatlets piller.
Det har mit fyr kørt ganske fint med.
Uanset om jeg har skiftet mærke osv... så har der bare kørt med de lyse piller.

Men da det i en periode var svært at skaffe piller, fik jeg nogle egetræspiller.

Dem virker den på ingen måde glad for. Sorte pille i askeskuffen og nogle gange røglugt i fyrrummet.

Har renset fyret, afvejet piller osv.. men lige lidt hjælper det.
Jeg har et phoenix 16. Også med iltstyring osv...

Jeg kan se på min undertryksmåler at der er Ca 15 pa undertryk på kedlen når den er slukket. Sagt anderledes. Der er træk i min skorsten.

Men var egentlig interesseret i at høre hvad du har gjort 🙂

Venlig hilsen
Johnny

calle

Re: Dårlig forbrænding / egetræspiller (ny ejer - helt grøn)

Indlæg af calle » 19 dec 2022 12:41

Den 3. december 2022 skrev s-mart om problemer med egetræspiller, der gav løbesod og slagger. Synes der tegner sig et billede. Har i mon købt samme sted, og er der mon basis for en retursag. Er der mon for meget vand i dem ? Har aldrig selv prøvet at fyre med egetræspiller, men jeg har fyret store mængder egetræ af i mine brændeovne. Egetræ er mega lang tid om at blive tørt, og det lugter surt, hvis man er uheldig at få et stykke i ovnen, der ikke er ordentligt tørt. Egetræ kræver også mere luft for at brænde rent. Til gengæld brænder det længe. Har altid undret mig, at en egetræspille kan nå at brænde i løbet af den korte tid, som den ligger på herden.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Dårlig forbrænding / egetræspiller (ny ejer - helt grøn)

Indlæg af triumph » 19 dec 2022 18:29

Jeg har aldrig fyret med egepiller. Men en pillepusher jeg tidligere har brugt, importerede træpiller i skib, som han selv sækkede.
Han sagde at han fik mange klager da han solgte egepiller. De kunne hverken tænde, eller brænde. Så han måtte blande dem i andre piller (F.eks 1/3 eg, og 2/3 fyr)


Besvar