Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til fejlsøgning og korrekt indstilling af nbe/scotte fyr v6.88 styring.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Lizard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 04 feb 2022 09:12
Givet likes: 12 gange

Hjælp til fejlsøgning og korrekt indstilling af nbe/scotte fyr v6.88 styring.

Indlæg af Lizard » 04 feb 2022 09:58

Jeg er ny i pillefyrs verdenen og skal hjælpe min gode kammerat, som lige har købt hus, med at få styr på pillefyret der er monteret.
Fyret stå ude i fyrrummet, i stalden. Der er ført 1 sæt rør (frem og retur) der er sløjfe på med termostat, ekspansionsbeholder og cirkulationspumpe før strækket ind til stuehuset. I stuehuset sidder der en stor tank/væksler, hvorfra varmtvand og gulvvarme går ud fra. Vi har monteret PC med Pellmon installeret til at holde øje med det hele.
Det er den hurtige beskrivelse.
Men jeg har et par spørgsmål:

1. Hvordan er det smartest og billigst at fyre i dette setup?
Lige nu er det sat til 40 grader på kedlen. Her kører fyret konstant hele døgnet omkring 3Kw +/- 0.2 og har ingen start og stop. Det spiser ca/hvert fald 15Kg pille pr døgn.
Er der en bedre mulighed? Syntes alle eksempler jeg ser ude på nettet, der er temperaturen sat til 60-65 grader på kedlen er det smart at hæve temperaturen, så der kommer mere ”pause fyring”?

2. Kan der være noget galt siden der altid er brug for at fyre 3Kw. Jeg har svært ved at forstå hvorfor det skal kører konstant (Hele døgnet ved den effekt). Kan der være en defekt sensor, eller et varme dif. Der er for højt, noget der skal tweakes ind?

Mvh.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Hjælp til fejlsøgning og korrekt indstilling af nbe/scotte fyr v6.88 styring.

Indlæg af Lintz » 04 feb 2022 11:17

Lizard skrev:
04 feb 2022 09:58
Jeg er ny i pillefyrs verdenen og skal hjælpe min gode kammerat, som lige har købt hus, med at få styr på pillefyret der er monteret.
Fyret stå ude i fyrrummet, i stalden. Der er ført 1 sæt rør (frem og retur) der er sløjfe på med termostat, ekspansionsbeholder og cirkulationspumpe før strækket ind til stuehuset. I stuehuset sidder der en stor tank/væksler, hvorfra varmtvand og gulvvarme går ud fra. Vi har monteret PC med Pellmon installeret til at holde øje med det hele.
Det er den hurtige beskrivelse.
Men jeg har et par spørgsmål:

1. Hvordan er det smartest og billigst at fyre i dette setup?
Lige nu er det sat til 40 grader på kedlen. Her kører fyret konstant hele døgnet omkring 3Kw +/- 0.2 og har ingen start og stop. Det spiser ca/hvert fald 15Kg pille pr døgn.
Er der en bedre mulighed? Syntes alle eksempler jeg ser ude på nettet, der er temperaturen sat til 60-65 grader på kedlen er det smart at hæve temperaturen, så der kommer mere ”pause fyring”?

2. Kan der være noget galt siden der altid er brug for at fyre 3Kw. Jeg har svært ved at forstå hvorfor det skal kører konstant (Hele døgnet ved den effekt). Kan der være en defekt sensor, eller et varme dif. Der er for højt, noget der skal tweakes ind?

Mvh.
Allerførst få din kedeltemp op på mellem 60 og 70 grader og shunt max. 15 grader under dette.

Derefter vil det nok være en god ide at starte fra bunden af med korrekt afvejning.
Mindst 3 afvejninger og gennemsnit af det og så gå igang med at få fyret justeret ind.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Lizard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 04 feb 2022 09:12
Givet likes: 12 gange

Re: Hjælp til fejlsøgning og korrekt indstilling af nbe/scotte fyr v6.88 styring.

Indlæg af Lizard » 04 feb 2022 11:23

Lintz skrev:
04 feb 2022 11:17
Allerførst få din kedeltemp op på mellem 60 og 70 grader og shunt max. 15 grader under dette.

Derefter vil det nok være en god ide at starte fra bunden af med korrekt afvejning.
Mindst 3 afvejninger og gennemsnit af det og så gå igang med at få fyret justeret ind.
Afvejning er vi i gang med over nogle gange. :)
Mange tak. Det andet giver ikke rigtigt plads til pause fyring, i min verden.
Når du skriver shunt, er det den der hedder noget med dif. Den står nemlig til 15 grader.

Mvh.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Hjælp til fejlsøgning og korrekt indstilling af nbe/scotte fyr v6.88 styring.

Indlæg af Lintz » 04 feb 2022 11:26

Lizard skrev:
04 feb 2022 11:23

Når du skriver shunt, er det den der hedder noget med dif. Den står nemlig til 15 grader.

Mvh.
Shunten er en ventil som sender vand retur til kedlen - Altså ikke tal i styringen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hjælp til fejlsøgning og korrekt indstilling af nbe/scotte fyr v6.88 styring.

Indlæg af pille bruger » 04 feb 2022 11:30

Lizard skrev:
04 feb 2022 09:58
Jeg er ny i pillefyrs verdenen og skal hjælpe min gode kammerat, som lige har købt hus, med at få styr på pillefyret der er monteret.
Fyret stå ude i fyrrummet, i stalden. Der er ført 1 sæt rør (frem og retur) der er sløjfe på med termostat, ekspansionsbeholder og cirkulationspumpe før strækket ind til stuehuset. I stuehuset sidder der en stor tank/væksler, hvorfra varmtvand og gulvvarme går ud fra. Vi har monteret PC med Pellmon installeret til at holde øje med det hele.
Det er den hurtige beskrivelse.
Men jeg har et par spørgsmål:

1. Hvordan er det smartest og billigst at fyre i dette setup?
Lige nu er det sat til 40 grader på kedlen. Her kører fyret konstant hele døgnet omkring 3Kw +/- 0.2 og har ingen start og stop. Det spiser ca/hvert fald 15Kg pille pr døgn.
Er der en bedre mulighed? Syntes alle eksempler jeg ser ude på nettet, der er temperaturen sat til 60-65 grader på kedlen er det smart at hæve temperaturen, så der kommer mere ”pause fyring”?

2. Kan der være noget galt siden der altid er brug for at fyre 3Kw. Jeg har svært ved at forstå hvorfor det skal kører konstant (Hele døgnet ved den effekt). Kan der være en defekt sensor, eller et varme dif. Der er for højt, noget der skal tweakes ind?

Mvh.
Kig i min signatur, og hent en manual icon_cheesygrin.gif

Som allerede skrevet, det er vigtigt at kedeltemperaturen er passende høj.
Den skal være så høj at shunten har varme nok til at der ikke kommer kondens i bunden af kedlen.
og den skal være så høj at der ikke kommer kondens i røgrør.
Er der bevægelige retarder i bagerste kammer, så er det op på 70 grader.
Se manual for detaljer om rørføring og temperatur.

Pause fyring er droppet af hensyn til miljøet, det sviner unødigt.
Når der er brug for varme til opvarmning skal fyret tændes.
I vinter halvåret er det gerne konstant tændt.
Uden for vinter halvåret, kan man med fordel bruge tidsstyringen.

Fyret er modulerende, dvs at det erstatter den varme der er forbrugt ved at tilføre ny varme, og holder derfor en konstant temperatur i kedlen.
Et oliefyr tænder og slukker, temperaturen i systemet svinger op og ned, pillefyret søger at holde temperaturen jævn.
Man kan indstille PID reguleringen i styringen så man har jævne kurver.

Når du vedvarende har et forbrug, så kan det forbrug bestå af to dele.
Et varme tab i rørene, og et forbrug af varme til opvarmning.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Lizard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 04 feb 2022 09:12
Givet likes: 12 gange

Re: Hjælp til fejlsøgning og korrekt indstilling af nbe/scotte fyr v6.88 styring.

Indlæg af Lizard » 04 feb 2022 11:44

pille bruger skrev:
04 feb 2022 11:30
Kig i min signatur, og hent en manual icon_cheesygrin.gif

Som allerede skrevet, det er vigtigt at kedeltemperaturen er passende høj.
Den skal være så høj at shunten har varme nok til at der ikke kommer kondens i bunden af kedlen.
og den skal være så høj at der ikke kommer kondens i røgrør.
Er der bevægelige retarder i bagerste kammer, så er det op på 70 grader.
Se manual for detaljer om rørføring og temperatur.

Pause fyring er droppet af hensyn til miljøet, det sviner unødigt.
Når der er brug for varme til opvarmning skal fyret tændes.
I vinter halvåret er det gerne konstant tændt.
Uden for vinter halvåret, kan man med fordel bruge tidsstyringen.

Fyret er modulerende, dvs at det erstatter den varme der er forbrugt ved at tilføre ny varme, og holder derfor en konstant temperatur i kedlen.
Et oliefyr tænder og slukker, temperaturen i systemet svinger op og ned, pillefyret søger at holde temperaturen jævn.
Man kan indstille PID reguleringen i styringen så man har jævne kurver.

Når du vedvarende har et forbrug, så kan det forbrug bestå af to dele.
Et varme tab i rørene, og et forbrug af varme til opvarmning.
Mange tak :)
Jeg sætter i gang...

Mvh.


Besvar