Skift af motorprint.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Skift af motorprint.

Indlæg af Lintz »

Jeg har netop købt et 8 pols motorprint som dog ikke er på matriklen endnu - Og efter jeg har købt det fandt jeg så et i gemmeren som jeg åbenbart havde icon_cheesygrin.gif - Men pyt med det da jeg har en 16 kw med et afbrændt print og en 10 kw med 12 pols.

Kigger lidt på det 12 pols på 10 kw´en og umiddelbart kan jeg se nogle få udfordringer. 8 pols stik er størrer så der skal bores i pladen for montage - Det er til at overkomme.

På det 12 pols sidder der klemrække til "TEMP" hvor der er tilsluttet ledning. Det findes ikke på 8 pols. Så hvad skal der ske der ?
Fotocelle er af den nye type med to tråde (altså ikke ledninger) som skal monteres direkte ned i klemrække på print.
Her kunne jeg så bare bore hul i brænder på siden og monterer den gammeldags fotocelle og trække ledninger på normal vis.

Hvad siger panelet?
12 pol.jpg
8 pol.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Skift af motorprint.

Indlæg af pille bruger »

Lintz skrev: 07 nov 2020 10:57 Jeg har netop købt et 8 pols motorprint som dog ikke er på matriklen endnu - Og efter jeg har købt det fandt jeg så et i gemmeren som jeg åbenbart havde icon_cheesygrin.gif - Men pyt med det da jeg har en 16 kw med et afbrændt print og en 10 kw med 12 pols.

Kigger lidt på det 12 pols på 10 kw´en og umiddelbart kan jeg se nogle få udfordringer. 8 pols stik er størrer så der skal bores i pladen for montage - Det er til at overkomme.

På det 12 pols sidder der klemrække til "TEMP" hvor der er tilsluttet ledning. Det findes ikke på 8 pols. Så hvad skal der ske der ?
Fotocelle er af den nye type med to tråde (altså ikke ledninger) som skal monteres direkte ned i klemrække på print.
Her kunne jeg så bare bore hul i brænder på siden og monterer den gammeldags fotocelle og trække ledninger på normal vis.

Hvad siger panelet?

12 pol.jpg8 pol.jpg
Den nye type foto føler er mere holdbar end den gamle model. icon_cheesygrin.gif
Er det temperatur føler i stikket ved siden af foto føler, så er det skakt føleren der skal være der.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Skift af motorprint.

Indlæg af Lintz »

pille bruger skrev: 07 nov 2020 12:00 Den nye type foto føler er mere holdbar end den gamle model. icon_cheesygrin.gif
Er det temperatur føler i stikket ved siden af foto føler, så er det skakt føleren der skal være der.
Det er fint nok at den nye føler er mere holdbar men da printet ser anderledes ud kan stikben ikke nå til klemrække.
Og så hjælper det lige fedt :)
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Skift af motorprint.

Indlæg af Dunas »

Lintz skrev: 07 nov 2020 12:24 Det er fint nok at den nye føler er mere holdbar men da printet ser anderledes ud kan stikben ikke nå til klemrække.
Og så hjælper det lige fedt :)
Nu ved jeg ikke om jeg misforstår. Men det er således på din 10 kw 12 polet motorprint.
Der hvor der står TEMP skal der monteres en PCT føler "faldskakt føler" https://www.hedestoker.dk/6231-kty-foel ... 8xEALw_wcB
Hvis du ikke gør dette, vil du altid få fejlmelding "Stik Afmonteret" på din version 6 styring. Den ledning der sidder i den nu,
er en NTC faldskakt føler, den fungere IKKE på Version 6 op til omkring Chip version 6.75 (er ikke helt sikker).
Det var nemlig det problem jeg havde, da jeg gik fra 8 polet til 12 polet på min version 6.63 styring, den kunne jeg ikke få til og fungere,
før jeg fandt ud af, at der SKAL monteres en PTC faldskakt føler i TEMP på 12 polet motorprint.
Håber det hjælper....

Glemte lige og nævne, på 8 polet motorprint er PTC faldskakt føler loddet direkte på printet, den sidder der i forvejen. Ergo skal der ikke monteres faldskakt føler på 8 polet motorprint.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Skift af motorprint.

Indlæg af Lintz »

Dunas skrev: 07 nov 2020 12:47 Nu ved jeg ikke om jeg misforstår. Men det er således på din 10 kw 12 polet motorprint.
Der hvor der står TEMP skal der monteres en PCT føler "faldskakt føler" https://www.hedestoker.dk/6231-kty-foel ... 8xEALw_wcB
Hvis du ikke gør dette, vil du altid få fejlmelding "Stik Afmonteret" på din version 6 styring. Den ledning der sidder i den nu,
er en NTC faldskakt føler, den fungere IKKE på Version 6 op til omkring Chip version 6.75 (er ikke helt sikker).
Det var nemlig det problem jeg havde, da jeg gik fra 8 polet til 12 polet på min version 6.63 styring, den kunne jeg ikke få til og fungere,
før jeg fandt ud af, at der SKAL monteres en PTC faldskakt føler i TEMP på 12 polet motorprint.
Håber det hjælper....

Glemte lige og nævne, på 8 polet motorprint er PTC faldskakt føler loddet direkte på printet, den sidder der i forvejen. Ergo skal der ikke monteres faldskakt føler på 8 polet motorprint.
På den 10 kw som jeg har købt sidder der et motorprint med 12 pols. Men da jeg har købt en 8 pols motorprint af en eller anden herinde til overpris icon_cheesygrin.gif kunne jeg tænke mig at skifte det 12 pols ud med 8 pols. Og så var mine spørgsmål som i trådstart.
Om jeg overhovedet kan få motorprint med 12 pols til at køre med min ver. 6,3x ved jeg ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Skift af motorprint.

Indlæg af Dunas »

Lintz skrev: 07 nov 2020 12:55 På den 10 kw som jeg har købt sidder der et motorprint med 12 pols. Men da jeg har købt en 8 pols motorprint af en eller anden herinde til overpris icon_cheesygrin.gif kunne jeg tænke mig at skifte det 12 pols ud med 8 pols. Og så var mine spørgsmål som i trådstart.
Om jeg overhovedet kan få motorprint med 12 pols til at køre med min ver. 6,3x ved jeg ikke.
Du kan godt skifte til 12 pols motorprint, det kræver blot følgende:
1 Så skal du købe sådan et sæt. https://www.hedestoker.dk/5562-8-12pin- ... VsQAvD_BwE
2: Så skal du anvende PTC føler i TEMP på 12 polet motorprint (du må ikke anvende NTC føler).
3: Så skal du skifte Kabel/ledning i styring fra 8 polet til 12 polet.
Det er faktisk det jeg lige har gjort..... Der for har jeg sat min 8 polet motorprint og kabel til salg for en billig pris icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Skift af motorprint.

Indlæg af Lintz »

Dunas skrev: 07 nov 2020 13:05 Du kan godt skifte til 12 pols motorprint, det kræver blot følgende:
1 Så skal du købe sådan et sæt. https://www.hedestoker.dk/5562-8-12pin- ... VsQAvD_BwE
2: Så skal du anvende PTC føler i TEMP på 12 polet motorprint (du må ikke anvende NTC føler).
3: Så skal du skifte Kabel/ledning i styring fra 8 polet til 12 polet.
Det er faktisk det jeg lige har gjort..... Der for har jeg sat min 8 polet motorprint og kabel til salg for en billig pris icon_cheesygrin.gif

Hov Dunas - Nu får du vendt det om.......

Jeg har 12 pols på brænder og vil gå til 8 pols.....

Men da jeg skal mødes med denne Ågerkarl på mandag kan jeg tage brænder med - Måske han kan forklare hvordan det skal gøres icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Skift af motorprint.

Indlæg af Dunas »

Lintz skrev: 07 nov 2020 13:09 Hov Dunas - Nu får du vendt det om.......

Jeg har 12 pols på brænder og vil gå til 8 pols.....

Men da jeg skal mødes med denne Ågerkarl på mandag kan jeg tage brænder med - Måske han kan forklare hvordan det skal gøres icon_cheesygrin.gif
Øhhh.... du behøver ikke og tage brænder med icon_cheesygrin.gif. Du kan godt monterer 8 polet print, hvor du har 12 polet print i dag.
Som du selv er inden på, skal du blot lave et større hul til 8 polet print. På 8 polet print sidder der i forvejen loddet PTC føler (se billede).
Det jeg er lidt i tvivl om, er om den nye fotosensor vil fungerer på 8 polet print, men det tror jeg. Ellers bliver du ligeledes nød til
og lave en hul til den gammel fotosensor i siden af brænder. Så vil det fungere icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
print.jpg
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Skift af motorprint.

Indlæg af Lintz »

Dunas skrev: 07 nov 2020 13:17 Øhhh.... du behøver ikke og tage brænder med icon_cheesygrin.gif. Du kan godt monterer 8 polet print, hvor du har 12 polet print i dag.
Som du selv er inden på, skal du blot lave et større hul til 8 polet print. På 8 polet print sidder der i forvejen loddet PTC føler (se billede).
Det jeg er lidt i tvivl om, er om den nye fotosensor vil fungerer på 8 polet print, men det tror jeg. Ellers bliver du ligeledes nød til
og lave en hul til den gammel fotosensor i siden af brænder. Så vil det fungere icon_cheesygrin.gif
Det var lige nøjagtig det jeg efterlyste icon_cheesygrin.gif

Ved ikke om ny fotosensor kan fungerer sammen med 8 pols print MEN det kan ikke monteres på/i klemrække da der på 12 pols sidder klemrække til sensor inderst lige under hvor sensor bliver monteret. På det 8 pols sidder klemrække jo forrest (hvis man kan sige det sådan) og derved kan ben ikke nå.

Se foto i trådstart.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Skift af motorprint.

Indlæg af Dunas »

Lintz skrev: 07 nov 2020 13:21 Det var lige nøjagtig det jeg efterlyste icon_cheesygrin.gif

Ved ikke om ny fotosensor kan fungerer sammen med 8 pols print MEN det kan ikke monteres på/i klemrække da der på 12 pols sidder klemrække til sensor inderst lige under hvor sensor bliver monteret. På det 8 pols sidder klemrække jo forrest (hvis man kan sige det sådan) og derved kan ben ikke nå.

Se foto i trådstart.
Har faktisk selv fået fat i et billig sæt "10 kw brænder incl. Version 7 styring og ekstern træpille snegl. Derfor valgte jeg og skifte til 12 polet.
Den nye fotosensor bør virke på 8 polet motorprint. Du skal blot lave en forlænger ledning på de 2 ben med fx en samlemuffe, eller kabelsko,
fra den nye fotosensor til 8 polet motorprint FOTO. Det bør virke.
I øjeblikket køre jeg med 10 kw brænder i stedet for min 16 kw. Her virker den nye fotosensor i Version 6.63 på 12 polet motorprint 10 kw brænder.
Har ikke fået monteret version 7 styring endnu, det venter jeg lige med.

Besvar