Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af Lintz »

Har ikke kompressor rens men overtog en stor kompressor da vi købte dette sted vi bor nu.
Dengang stod den i et isoleret skur udenfor da den virkelig larmer. Har siden hen flyttet den ind da den ikke kører ret meget.
Men jeg tænke lidt på hvorfor ikke støj isolerer dem hvor I føler det er et problem.
Tænker ikke det kan være det store problem med f.eks varmeudvikling hvis den bare skal køre nogle minutter hver dag.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af Dunas »

Zarge skrev: 20 aug 2020 06:33 Jeg har gået rundt om den her i jem og fix en del gange...
https://www.jemogfix.dk/kompressor-stoe ... 1/9054816/
Opbygningen lignende, dog larmer den lidt mere, men er lidt kraftigere og har stører tank, så bedre egnet til andre ting også...
Har hørt den en enkelt gang, og må sige det er noget helt andet end den billige larme maskine jeg har i kælderen...
Fyret har jeg dog selv bikset noget sammen til, kompressoren fra et køleskab, og en lille tank, totalt lydløs, men nok ikke holdbart i længden, så mon ikke den anden ryger på ønskelisten til jul...😇
Jeg tror ikke den fra Jemogfix (65 db) larmer mere end min på 57 db.
Har på fornemmelse de anvender forskellige måle metoder på db, hvor lang måles db (lyden) fra kompressor.
Har langt mærke til, at stille kompressor deklareres forskellige på db. Et gæt fra min siden.
Denne fra youtube er en jemogfix stille kompressor på 6 liter, som hvis ikke kan købes mere. Mener den også stod til 65 db.
Han er meget begejstret over hvor lav lyden er. https://www.youtube.com/watch?v=l4lyWWkv8vc&t=4s
Jeg er stadigvæk vildt overrasket over, hvor stor lyd forskel der egentlig er. Som nævnt tidligere så skal men høre det i virkeligheden.
Skulle have købt den for lang tid siden........
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af lamborg »

Nu er db jo en mærkelig størrelse .
Dette er sakset fra arbejdsmiljø pjese ang støj på arbejdsplads.
"Øret opfatter et utroligt spektrum af lyd - fra en knappenål der rammer gulvet til et jetfly. For at favne hele dette spektrum er dB-skalen logaritmisk. 3dB op eller ned på skalaen betyder derfor, at lyden er fordoblet eller halveret. Det dobbelte af 80dB er altså ikke 160dB - men 83 dB"
Så helt klart 8 db betyder meget men der er jo heller ingen garanti for at det fabrikanten opgiver er korrekt :-) Men jeg skal have en det er sikkert min gamle trænger voldsomt til udskiftning pga rust i tanken så jeg skal have en skruetrækker i luftskruen for at få vandet ud

383ci undskyld men jeg forstår intet af det du skriver men det er da muligt at jeg aldrig har forstået hvordan en kompresser virker . I min verden sidder der i dens styring en trykføler ( pressostat) som sørger for at den tænder når den mangler luft og slukker når den når det den er sat til så hvordan du kan få en kompressor til at lugte grimt og ville brænde af forstår jeg ikke . Hvorfor har du dens 220v tilslutning igennem din styringen til fyret og ikke bare i en stikkontakt ??? Styringen skal da bare åbne og lukke for udgangsventilen når den blæser så jeg forstår ikke dit udsagn om 6 x driftspænding og desuden er jeg sikker på at styringen sagtens kan klare 10 amp så din sikring vil nok springen før din styring brænder af ?? : jeg har heller aldrig hørt om at en kompressor skal udluftes ?? Jeg har en lille en jeg bruger til håndværktøj og den kan holde luft i flere mdr og den står altid uden strøm . Når den bliver tilsluttet kører den bare op til drift tryk når jeg bruger den lidt og slukker og så er det det ?? Og hvis jeg lufter den der nu står på 7 år ved mit fyr ud er det fordi den er fuld af vand og kører hver andet øjeblik ellers har jeg da aldrig luftet den ud ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar