Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
sht99
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 jul 2020 21:50
Givet likes: 1 gang

forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Indlæg af sht99 » 26 jul 2020 22:35

Hej Stokerpro

Er ny i dette forum og nybagt pillefyrsejer håber derfor på lidt support, erfaringer og gode råde fra dette forum.

Pillefyret står i et fritidshus (4½ timers kørsel fra mit hjem) og jeg er derfor meget interesseret i hvor lange driftsperioder det er realistisk at opnå uden tilsyn.
Kedel Blackstar 30KW, std 60*60 reservoir, styring woody ver. 6 og pt. ingen! akkumuleringstank, men en 100 l brugsvandsbeholder.
Huset er på 230 m2 med middel isolering og skal bare holdes på 10 grader størstedelen af året når det ikke anvendes.

Bonus info der er solceller (6kw anlæg) som kunne kobles på el-patron i en evt. fremtidig akk.tank

Jeg tænker selv at de to første skridt er at:
1. forhøje siderne på reservoir'et så jeg har flere piller der (ca. 300 kg)
2. få installeret kompressor og automat rens.
Skal jeg gøre andet rent mekanisk? (evt. akk tank? fordele / ulemper?)

Jeg vil derudover gerne kunne fjern-overvåge/styre fyret, derfor skal jeg gøre noget ved styringen.
a. opgraderer chippen og koble til en lille PC (Rasberry PI eller lign) og styre via Stokerkontrol.dk
b. købe ny (eller brugt) ver 7 og styre via stokercloud.dk
c. købe ny (eller brugt) ver 10 og styre via stokercloud.dk
d. finde en god nabo som kan efterse det det med 7-14 dages interval og give ham passende betaling derfor :-)

Jeg gætter/håber på et pilleforbrug på 5-10 kg/dag når huset er u-beboet og med et forhøjet reservoir skulle det kunne holde i 30-60 dage er det realistisk???

Gælder mig til at høre jeres syn på sagen.

Mvh

Søren

Eller skal jeg droppe det hele og købe en Varmepumpe med det samme :-(


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Indlæg af svanggaard » 27 jul 2020 00:50

Hvis du udlejer huset betaler turisterne for strømmen mens de er der. Derfor betyder det ikke alverden at VVB skal el-opvarmes.

Du kan sagtens holde huset på 10 Grader med en billig luft-til-luft varmepumpe. Hvis du vil bruge huset i vinterhalvåret (eller udleje det) skal du investere noget mere for at opvarme 200m2 til komfort. Mit eget sommerhus er på 105m2 og godt isoleret - her løb en luft-luft varmepumpe op i 25.000. Den bruger mange timer på at varme et koldt hus op, men har ingen problemer med at holde temperaturen når den først kommer derop. Her er det en kæmpe fordel at kunne booste med en fyring eller 2 i brændeovnen.

Hvis du skal bruge huset i vinterhalvåret kan pillefyret måske være en go' ide - specielt hvis der er rum med gulvvarme. Men du skal helt sikkert ha' fundet en lokal fyrbøder. Nyere pillefyr er meget stabile i drift, men indeholder stadig sliddele og der kan være problemer med bl.a. pille-smuld. Hvis det forventede forbrug holder stik, bliver der sikkert mange optændinger hver dag - det slider.

Det er ikke særligt sjovt at skulle køre 4,5 timer for at fejlrette i er udlejet sommerhus lille juleaften. Sådan en tur har jeg prøvet et par gange med en defekt kloakpumpe.

Luft til vand varmepumper er en mulighed, men du skal nok forvente at der løber op i mindst 80k Hertil årligt service og anlægget har en levetid på 12-18 år. Helt gratis er det ikke - selvom du selv kan levere en del af strømmen. Men det er en go' løsning hvis der er gulvvarme.

Hvis det var mig ville jeg overveje en luft-luft varmepumpe, opvarme VVB med el og eventuelt supplere med pilleovn, brændeovn eller ekstra (backup) varmepumpe.

Et lille godt råd i øvrigt: få monteret en nøgleboks og smid en ekstra nøgle i. Så kan du i en snæver vending sikre adgang for en lokal VVS'er, elektriker eller hvad der nu lige er brug for. Det er ikke altid at udlejningsbureauer kan hjælpe med ekstranøgle (turisten har den eller kontoret lukket).

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Indlæg af lamborg » 27 jul 2020 16:27

hej sht99
Tillykke med huset .
Det var dog et voldsomt stort fyr til 200 kvm :-). Jeg har en 30kw men opvarmer 587 kvm med den.
Det ses tit at folk køber alllt for store fyr til deres " små "huse og her ville et 10-16 kw fyr nok passe bedre så her vil jeg ikke give et gæt på forbrug men passer fyret til dine 200 pga dårligt isolering/gammelt anlæg med meget store rør /gamle radiatorer skal du nok regne med mindst 40-50 kg i døgnet for alt efter kulde og vind . Med et udvigelses sæt til din silo kommer du op ca 340 kg indhold og selv ved det holder det jo ikke engang en uge.
For at undgå at jeg skal fylde på hver 3`dag har jeg så en silo med ca 650 kg stående med et pelvac system der automatisk kører piller over i hoved siloen men alle de invisteringer i silo udvidelse - pelvac system - styring på nettet enten v7 eller via pi løber jo op så hvis dit hus ellers passer til en varmepumpe så ville jeg uden tvivl tage tyren ved hornene og købe en luft til vand pumpe . Men du kan også tage den menne løsning først og bare bibeholde fyret som det er men få det på nette med en PI og invistere i en luft luft pumpe .Til sammenligning har jeg en luft /luft til at hjælpe i den store sal om vinteren og det virker fint men salen har et kubik indhold der svare til 250 kvm og det kan den slet ikke klare at varme op til 20 gr alene men 10 gr kan den jo nok klare på 230 kvm . Fordelen med dem er at du selv må sætte dem op og beholder du fyret så kan du slukke det når i tager derfra og via cloud tænder hjemmefra så der er vamt når i ankommer.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

sht99
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 jul 2020 21:50
Givet likes: 1 gang

Re: forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Indlæg af sht99 » 02 aug 2020 22:07

Takker, tror Claus er rimelig præcis på mine overvejelser.
Jeg overtager huset 1. okt så giver det nok en chance i et par md. så beslutter jeg mig derfra.

Jeg hører gerne andre erfaringer med hvorlang tid et pillefyr realistisk kan klare sig selv?

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Indlæg af Zarge » 03 aug 2020 06:08

Så længe der er piller på, og plads til asken kører fyret...
Jo virkningsgraden falder nok lidt, men hvis man evt ku bygge noget aske udtræk på og en kæmpe silo kan jeg da ikke se det ikke skulle kunne køre i månedsvis uden problemer


sht99
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 jul 2020 21:50
Givet likes: 1 gang

Re: forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Indlæg af sht99 » 03 aug 2020 21:16

Hej Zarge, tak for de positive tanker, jeg satser på at det holder. Jeg køber en ver. 10 styring så jeg kan følge med fra distancen og udbygger mit reservoir og evt. lidt automatisk rens så krydser jeg fingre...

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Indlæg af 383CI » 04 aug 2020 12:01

sht99 skrev:
03 aug 2020 21:16
Hej Zarge, tak for de positive tanker, jeg satser på at det holder. Jeg køber en ver. 10 styring så jeg kan følge med fra distancen og udbygger mit reservoir og evt. lidt automatisk rens så krydser jeg fingre...
Lige netop V10 er jo så udgået af produktion og salg. Sikkert ikke uden grund. Den har vist ry for at være den ringeste styring NBE har lavet, så det er en overvejelse værd om det er det klogeste valg.

Det sker at V7 er temmelig nedsat og "billig" jeg har lagt mærke til at en søgen rundt jo giver cookies der jo så giver reklamer for det søgte. Der kommer jævnligt en skriggul reklame op hos mig, husker desværre ikke fra hvilken forhandler, hvor V7 fåes ny til en pris hvor brugt ikke er værd at overveje.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Indlæg af lamborg » 04 aug 2020 15:53

Undskyld 383CI men det er noget sludder og vrøvl . V10 er nøjagtig ligeså god som alle andre styringer fra NBE . Grunden til at den blev taget ud af produktion var at den havde for lidt hukommelse til de nørderier man ønskede at indføre . Derfor lavede man en opgradering af V10 hvor skærmen blev deaktiveret og man styre den så via en tablet på sit lan så man fik mere plads . Den version blev så til V13 og udviklet specielt til RTB . Men man kan bare lade være med at opdatere til den version så kan man fint køre med skærm på og have alle de ting man behøver så rigeligt endda .
Jeg har kørt V10 siden den kom frem uden nogen som helst problemer og som betatester af den opgraderede model indtil den blev til V13.
Så den kan man roligt købe
Kan se lille smed har en til 1500 her på siden . Det er en fin pris . Jeg har købt en ekstra som jeg har liggende i tilfælde af lyn og torden og bdet er samme pris jeg gav for den .
viewtopic.php?f=28&t=31903
'Nå den har trådstarter allerede kik på :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: forbrug og langtidsdrift uden opsyn

Indlæg af 383CI » 04 aug 2020 22:15

lamborg skrev:
04 aug 2020 15:53
Undskyld 383CI men det er noget sludder og vrøvl . V10 er nøjagtig ligeså god som alle andre styringer fra NBE . Grunden til at den blev taget ud af produktion var at den havde for lidt hukommelse til de nørderier man ønskede at indføre . Derfor lavede man en opgradering af V10 hvor skærmen blev deaktiveret og man styre den så via en tablet på sit lan så man fik mere plads . Den version blev så til V13 og udviklet specielt til RTB . Men man kan bare lade være med at opdatere til den version så kan man fint køre med skærm på og have alle de ting man behøver så rigeligt endda .
Jeg har kørt V10 siden den kom frem uden nogen som helst problemer og som betatester af den opgraderede model indtil den blev til V13.
Så den kan man roligt købe
Tjek, nu er det jo absolut ikke første gang du mener dig vidende til at irettesætte mig, og det er jo fint nok. Så bliver jeg også klogere.

Jeg har bare hørt en del om V10èr der har kørt mindre godt end andre. Om det er noget kvalitets stempel at V10 er lige så god, eller ringe om vi vil, som de andre NBE styringer er det bedst jeg ikke udtaler mig om.
Min V13 køre general godt men har enorme huller, og vejledningen er jo ikke eksisterende.

Det grænser til jeg ikke forstår det er lovligt og godkendt, og første gang der er en kompressor der er sat til styringen der forsøges startet op med tryk på ryger der enten en kompressor eller en styring.

Det er børne lærdom at en kompressor skal luftes uf ved stop, og det sker jo ikke når V13 afbryder den, der er sgu noget Beta testerne ikke har fanget. NBE ej heller!

For sjov lavede jeg forsøget, altså at starte kompressoren med tryk på, bare for at se hvad der skete. Der gik ikke lang tid inden det lugtede rigtigt stygt.


At du har kørt med en V10èr der har fungeret er jo ikke en garenti for andre gør. Der er også mange andre der har kørt uden bøvl med V13 jeg måtte så acceptere "udgangstest igang" nedbrud og enkelte andre. Om andre så accepterer uforbrændte piller i asken ved jeg ikke, men det jeg har set rundt omkring vil jeg ikke kalde "køre godt"

Jeg fandt iøvrigt V7èrne til god pris

https://www.lavprisvvs.dk/woodyscotte-s ... oud-712102


Besvar