Træpillefyr økonomi

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Træpillefyr økonomi

Indlæg af Torpet »

Så ankom årets træpillelager, leveret på eengangspaller. 5 paller svenske 8mm Varga.
5 paller træpiller 2.jpeg
Det ligner måske voldsomt arbejde med 5 paller, men faktisk er det ikke så stort et arbejde, som det måske kan synes. Jeg triller bare 4 paller ind på plads (ca 40 meter) i et lagerrum bag garagen og så 1 palle i fyrrummet (ca 60 meter).
Træpille lagerrum.jpeg
Jeg tager 5 poser af gangen på en trillebør, så er det ret nemt arbejde, egentlig lidt hyggeligt og sikkert ikke usundt! Ialt bare ca 50 ture mede trillebøren. Og så en bonus med et par Fosters ved afslutningen :) . Det er jo bare een gang om året og hver palle tager såmænd bare ca. 30 min. at flytte på plads. Så 2,5 timers arbejde ialt. Det føles rart at have dem hjemme på lager nu. Mit forbrug forventer jeg at være omkring 4 paller. Prisen i år er kr 1795,00 per palle med 896kg, så kr. 2,00 per kg. Altså billigere end sidste år. Træpillefyr syntes stadigvæk at være den mest økonomiske måde at opvarme på.

Jeg har 205m2, hvoraf de 130m2 har fuld varme på og de andre 75m2 holder jeg blot på ca. 17°C. Jeg nævner blot dette, da der lige nu er så meget snakken omkring ændringer i opvarmnings metoder. Min udgift er ca. kr. 7000,00/år. Uden gulvvarme tror jeg en varmepumpe er ude af billedet og dertil kommer, at en varme pumpe siges at kræve et service tilsyn hvert år til vel omkring 2000 kr. og så selve strømmen. Mit private strømforbrug ligger ikke på over 1200 kwh om året. Så hvis den annoncerede billigere strøm først gælder efter de første 4000 kwh brugt, så ville min strøm være meget dyr. Altså ville jeg først skulle bruge vel et par hundrede tusinder til at grave ud i alle gulvene + nye gulve, for at få gulvvarme og så de 100.000 til selve luft til vand pumpe installationen, eller hvad det nu må koste. Alt i alt lyder det meget dyrt og uoverkommeligt. Men de der mener, det er den vej alle skal gå, bor jo nok i storbyerne og har fjernvarme? Mon ikke ret mange på landet kan komme i store problemer? Aner politikerne mon noget om det?

Når vi læser, at nogle er så glade for deres nye anlæg og kan spare 3-4000 kr. per måned, så lyder det ret underligt. Mit månedsforbrug er kr 583,00.

Hvor meget mindre end kr. 7000 om året kan man komme ned på med noget som helst andet end et træpillefyr, med mindre man bruger et brændefyr og har gratis brænde på een aller anden måde?

Der er sikkert mange måder at udregne det hele på, jeg syntes bare der er en kanon forskel på de tal der snakkes om og så vores træpillefyrs udgifter?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Træpillefyr økonomi

Indlæg af Lintz »

Torpet skrev: 14 jul 2020 20:15 Så ankom årets træpillelager, leveret på eengangspaller. 5 paller svenske 8mm Varga.

Det ligner måske voldsomt arbejde med 5 paller, men faktisk er det ikke så stort et arbejde, som det måske kan synes. Jeg triller bare 4 paller ind på plads (ca 40 meter) i et lagerrum bag garagen og så 1 palle i fyrrummet (ca 60 meter).
Syntes heller ikke det er så galt.
Tager gerne en 12 til 15 paller hjem. De står fint i garagen (120 m2) Jeg smider så cirka 2/3 palle ovenpå hver palle så de ikke fylder så meget.

Det er så noget der skal gøres cirka hver 20 mdr.

Så længe det kører så fint som det gør og der ikke er mere arbejde i det kan jeg aldrig drømme om at smide 100 K + ud til f.eks VP.

Men forstår selvfølgelig godt dem som måske er kommet dertil at de ikke mere magter sækkene eller har dårlig opbevaringsmulighed for dem.
Eller friheden til at tage bort i 14 dage eller 3 uger uden opsyn med huset.

Det skal selvfølgelig også tænkes ind i det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Træpillefyr økonomi

Indlæg af pendec »

Torpet skrev: 14 jul 2020 20:15 Hvor meget mindre end kr. 7000 om året kan man komme ned på med noget som helst andet end et træpillefyr, med mindre man bruger et brændefyr og har gratis brænde på een aller anden måde?
Min tante køber 10 rummeter om året, til ca. 130m2 hus, og hun er tilfreds, giver vistnok 500kr/m2 brænde.

Men det er helt klart med en masse tid brugt på at holde brændeovn kørende, og der er sikkert timer hvor huset om vinteren, især morgener man mærker det er køligt.

Hun har så fået en luft/luft pumpe i efteråret for at prøve det men hun er lidt bange for sådan noget og strømforbruget, så den bruges ikke meget.

Omkring paller,
så ville jeg aldrig køre med trillebør her, der er 170 meter til opstillingsstedet, og de kan godt komme ned med deres truck her og store hjul på, så de får 5 eller 6 paller stillet op uden problemer, og det har fungeret i mange år nu. Men pga. det, så må jeg også stille krav til leveringsmåde, og at de tilbyder minitruck til paller, så de kan køre helt hen hvor de skal være op på nøddesten, som palleløfter ikke klarer.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Træpillefyr økonomi

Indlæg af Torpet »

Jo selvfølgelig er en varmepumpe og fjernvarme nemmere, men jeg tager nu ubekymret væk i flere uger. Jeg har monteret forhøjet sider på siloen, så med flere piller fyldt på og så selvfølgelig den effektive kompressor rens, så følger jeg bare med over stokercloud. Fyret kører bare stille og roligt for sig selv.

Ja, Pendec, godt din moder passer på med strømmen, for specielt luft-til-luft er meget grådig og problemet med dem er, at når de stopper er det meget hurtigt koldt.Ingen eftervarme som radiatorer eller en brændeovn giver. Jeg har nogen erfaring (fra udlandet) med pumper der både kan give kold og varm luft, og de er fine, men i danmark betaler man en formue for alle mulige ekstra ting på ens el-regning udover selve strømmen. Den slags har jeg aldrig oplevet før.
pendec

Re: Træpillefyr økonomi

Indlæg af pendec »

Torpet skrev: 14 jul 2020 22:05 Ja, Pendec, godt din moder passer på med strømmen, for specielt luft-til-luft er meget grådig og problemet med dem er, at når de stopper er det meget hurtigt koldt.Ingen eftervarme som radiatorer eller en brændeovn giver. Jeg har nogen erfaring (fra udlandet) med pumper der både kan give kold og varm luft, og de er fine, men i danmark betaler man en formue for alle mulige ekstra ting på ens el-regning udover selve strømmen. Den slags har jeg aldrig oplevet før.
Tante :) Og jo, hun er enig med dig, og derfor er det 1: luft/luft, 2: brændeovn så den tager over når den er varm. Det er primært for at tage råheden efter flere timer væk og uden brænde, den bruges, så luksus for hende og hun gav ikke meget for den, og sønnen er uddannet omkring sådan pumper, så det kunne dårligt gøres billigere på det område.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Træpillefyr økonomi

Indlæg af triumph »

Torpet skrev: 14 jul 2020 20:15 Så ankom årets træpillelager, leveret på eengangspaller. 5 paller svenske 8mm Varga.

5 paller træpiller 2.jpeg

Det ligner måske voldsomt arbejde med 5 paller, men faktisk er det ikke så stort et arbejde, som det måske kan synes. Jeg triller bare 4 paller ind på plads (ca 40 meter) i et lagerrum bag garagen og så 1 palle i fyrrummet (ca 60 meter).

Træpille lagerrum.jpeg

Jeg tager 5 poser af gangen på en trillebør, så er det ret nemt arbejde, egentlig lidt hyggeligt og sikkert ikke usundt! Ialt bare ca 50 ture mede trillebøren. Og så en bonus med et par Fosters ved afslutningen :) . Det er jo bare een gang om året og hver palle tager såmænd bare ca. 30 min. at flytte på plads. Så 2,5 timers arbejde ialt. Det føles rart at have dem hjemme på lager nu. Mit forbrug forventer jeg at være omkring 4 paller. Prisen i år er kr 1795,00 per palle med 896kg, så kr. 2,00 per kg. Altså billigere end sidste år. Træpillefyr syntes stadigvæk at være den mest økonomiske måde at opvarme på.

Jeg har 205m2, hvoraf de 130m2 har fuld varme på og de andre 75m2 holder jeg blot på ca. 17°C. Jeg nævner blot dette, da der lige nu er så meget snakken omkring ændringer i opvarmnings metoder. Min udgift er ca. kr. 7000,00/år. Uden gulvvarme tror jeg en varmepumpe er ude af billedet og dertil kommer, at en varme pumpe siges at kræve et service tilsyn hvert år til vel omkring 2000 kr. og så selve strømmen. Mit private strømforbrug ligger ikke på over 1200 kwh om året. Så hvis den annoncerede billigere strøm først gælder efter de første 4000 kwh brugt, så ville min strøm være meget dyr. Altså ville jeg først skulle bruge vel et par hundrede tusinder til at grave ud i alle gulvene + nye gulve, for at få gulvvarme og så de 100.000 til selve luft til vand pumpe installationen, eller hvad det nu må koste. Alt i alt lyder det meget dyrt og uoverkommeligt. Men de der mener, det er den vej alle skal gå, bor jo nok i storbyerne og har fjernvarme? Mon ikke ret mange på landet kan komme i store problemer? Aner politikerne mon noget om det?

Når vi læser, at nogle er så glade for deres nye anlæg og kan spare 3-4000 kr. per måned, så lyder det ret underligt. Mit månedsforbrug er kr 583,00.

Hvor meget mindre end kr. 7000 om året kan man komme ned på med noget som helst andet end et træpillefyr, med mindre man bruger et brændefyr og har gratis brænde på een aller anden måde?

Der er sikkert mange måder at udregne det hele på, jeg syntes bare der er en kanon forskel på de tal der snakkes om og så vores træpillefyrs udgifter?
Jeg er enig i dine betragtninger, for din situation.
Det var da en god pris på træpiller (Hvis det var inkl. levering) Og du flytter dem noget hurtigere end mig, men jeg kan heller ikke vente til afslutningen, med en Royal Classic
Du har også er lavere forbrug end mig. Jeg bruger 37,5 kg/m2 (men opvarmer for 2 familier), så jeg bruger 7½ tons træpiller/år. Sidste år gav det 17.500 kr.
Jeg har et meget højere elforbrug, Det er jo klar at jo mere man bruger, jo mere kan man spare ved overgang til VP, og når jeg allerede er oppe på 6000 KWh strøm/år, så får jeg ekstra billig strøm (og jeg har lige fået installeret minirens, der også bruger strøm)
Min kammerat har en billig luft/vand VP, og opvarmer 165 m2 for 4-5000 kr/år. (uden VV, og han har gulvvarme. men med alm elpris, da han stadig bruger gasfyr til vv)
Udgiften til eftersyn af varmepumpen modsvares vel nogenlunde af udgiften til skorstensfejer ?
Min kammerat er rimelig godt inde i VP, og hævder at hvis man køber en høj temp VP, så er det stadigt billigere at opvarme med VP med en fremløb på 55 c (Den justeres efter udetemperaturen), End med træpiller. (Jeg skal ikke kunne sige hvad der er korrekt)

Men det er jo ikke alle steder hvor man har plads til træpiller. Ældre mennesker kan ikke nødvendigvis klare et træpillefyr, og nogle mennesker er måske væk i længere perioder af gangen.
Hvis jeg havde gulvvarme, var der ingen tvivl om at min næste varmekilde blev en VP.
et er det ikke, og så længe jeg kan købe en løs kedel/brænder til 5000 kr/stk.Og pilleprisen ikke stiger. Så bliver jeg på piller
pendec

Re: Træpillefyr økonomi

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 15 jul 2020 10:24 Min kammerat har en billig luft/vand VP, og opvarmer 165 m2 for 4-5000 kr/år. (uden VV, og han har gulvvarme. men med alm elpris, da han stadig bruger gasfyr til vv)
Når du skriver billig er alt jo relativt. Er det som et billigt pillefyr til 20.000 eller er vi oppe i en RTB 10kW og service oveni.?

Jeg betaler 470-480kr for skorstensfejer, det ved jeg ikke om vedligehold fra aut.vvs'r tager for eftersyn på luft/vand pumpe, hvis man overholder dem, som dem som køber fyr uden service. Jeg tror mere de matcher en aut. vvs'r som vedligeholder din RTB på garanti her.

Er vi oppe i billig til 50-60.000 og lånte penge, som forrentes, så begynder den løsning jo at koste lidt mere for de 165m2 når man skal tage investering med, præcis som man ville med et pillefyr, formoder jeg. og her er det jo pt, en del mere som investeres.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Træpillefyr økonomi

Indlæg af triumph »

Han gav 25.000 ink. Installation. Men det er uden vv, det havde kostet ekstra, + en ny vvb, da der supplerers med elvarme (tror nok at der laves 50 c vv af varme pumpe, og en gang om ugen varmes op til 65 c med el for at undgå legionella. Der er vist også noget med at el til vv benyttes ved forskellige temperaturer alt efter ude temperatur)
Han får ikke lavet service. Fordi han der solgt/installerede det, ikke kræver at der udføres service, for at få garenti. (Der er ikke kontrol med om service udføres)
Får du ikke fejet 2 gange årligt ? (Det gør jeg. Men jeg har også brændeovn (som jeg ikke bruger)) tror VP service koster 1200 kr
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Træpillefyr økonomi

Indlæg af Torpet »

Ja, det er interessant så mange måder man kan udregne udgifterne ved opvarmning på og desuden sammenholde det med de fordelene ved mindre arbejde osv. Det skal jo altsammen tænkes på, ganske som man selvsagt også skal vurdere om man kan klare de 16kg poser, når man bliver gammel. Altså rigtig gammel, for jeg er ifølge mine børnebørn allerede gammel :) — men hvad er gammel?

Et kritisk punkt er selvsagt, om man kan opnå den billige el-rate ved allerede at bruge 4000+kWh, hvilket en enlig forbruger ikke kan.

Min træpillepris er inkl levering, så en ret god deal, syntes jeg også. (XL Sakskøbing).

Jeg troede ikke en VP kunne opnå 55°C uden at koste en bondegård, men de bliver vel mere og mere effektive. Men jeg mener, at det stadigvæk er påkrævet at have gulvvarme og god isolering, foruden det etablerede private forbrug af 4000kWh, hvis man vil have VP på en fornuftig måde.

Da jeg installerede et nyt træpillefyr sidste år, gik jeg hele området igennem, men kunne ikke se andet end at en ny Blackstar var svaret for mig. Det er jo også en fordel, at man selv kan montere og vedligeholde fyret. Blackstar fyret kører med sin nye kompressor rens stort set uden andet end en askeskuffe tømning hver 5-6 uge. For mig er det en rar fornemmelse at have, at uanset hvor koldt det så end skulle blive, så kan pillefyret nemt klare opgaven.

Hvis jeg havde haft gulvvarme og hvis jeg kunne opnå den billige el-rate, så ville jeg givetvis også have valgt en VP af bekvemmelige hensyn. Også selvom det ville være noget dyrere at bruge. Men økonomien er altid vigtig, dog skal vi tage det forbehold, at man aldrig ved hvad vores politikere finder på at indføre, så vi kan redde hele verdenen. Når alle har fået en VP, finder man sikkert på en ny billigere energikilde, som så skal indføres. Men hvad, hjulene skal jo køre videre . . . :) — det er da en spændende tid vi lever i.

Skorstenudgifterne (een gang om året) er ret overkommelige. For hyggens skyld har jeg også en brændeovn i stuen, så altså to skorstene og de renses for sammenlagt 530 kr/år, flink fejer. Det er et nemt lille job for ham. Jeg har varmt vand med solfangere.
pendec

Re: Træpillefyr økonomi

Indlæg af pendec »

Samme fejer som Torpet, og ja, kun en gang årligt

Har også brændeovn som ikke bruges og derfor lidt reduktion i pris da han ikke skulle rode med skorsten udover kigge i den

Besvar