Den automatiske optænding er gået i udu.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af 383CI »

triumph skrev: 04 maj 2020 14:16 Du må da kunne se om der ligger piller på hærden efter fejl. Hvis der ikke ligger piller, er fejlen optændingsmængden, hvis der ligger piller er problemet optændingen.
På min gamle brænder kan det også være et problem. Der har jeg 100 % effekt på tænder, og sat blæserhastighed ned til 4 % for at få høj nok temperatur (så vidt jeg husker)
Der er forskel på hvor nemme piller er at tænde, F.eks egetræspiller er svære at få ild i
Der er jo intet lavet om, og hvorfor skulle der ikke ligge piller på herden i nogle tilfælde, men ikke i andre? Pillerne falder jo hørbart ned i skakten, som jeg læser det.

Altså fyret tænder ikke første gang, men anden under beskrevne forhold. Så det tyder på for lidt piller, eller for lidt varme. Igen mener jeg pillerne, ikke mindst efter der er skruet op for eltænderen og det evt. ikke hjælper, for pillemængden er det eneste der kan andre sig af sig selv, og kun nedaf fordi snegl/kondensator bliver træt.

Og igen er rådet, KUN pil ved en ting af gangen og ændre tilbage hvis ikke det hjalp, ellers risikerer du at rette fra rigtigt til forkert uden at opdage det.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af triumph »

383CI skrev: 05 maj 2020 10:16 Der er jo intet lavet om, og hvorfor skulle der ikke ligge piller på herden i nogle tilfælde, men ikke i andre? Pillerne falder jo hørbart ned i skakten, som jeg læser det.

Altså fyret tænder ikke første gang, men anden under beskrevne forhold. Så det tyder på for lidt piller, eller for lidt varme. Igen mener jeg pillerne, ikke mindst efter der er skruet op for eltænderen og det evt. ikke hjælper, for pillemængden er det eneste der kan andre sig af sig selv, og kun nedaf fordi snegl/kondensator bliver træt.

Og igen er rådet, KUN pil ved en ting af gangen og ændre tilbage hvis ikke det hjalp, ellers risikerer du at rette fra rigtigt til forkert uden at opdage det.
Der kan være mindst 5 ting galt:
1. Fra lysføler registre ild, til der køres en ny sending piller ind går der noget tid. Hvis optændingsmængden er for lille, kan piller nå at brænde væk, inden den nye posion piller kommer.
2. Hvis der er meget smuld i silo kan fødeningen variere så meget at der nogengange kommer for få piller til optændingen.
3. Kondensator til snegle kan være trætte, så de ikke føder korrekt/nok
Ovenstående fejl kan medføre at optændingsmængeden bliver så lille, at piller når at brænde væk inden der kommer en ny sending piller.

Specielt ældre brændere har en kæmpe blæser, der selv ved lav ydelse giver så meget luft at optændingsluften ikke altid bliver varm nok til at tænde piller, her kan man gøre flg;
4. Effekt på eltænder øges til 100%
5. blæserhastighed reduceres
Her vil fejl medføre at der ligger uforbrændte/ikke antændte piller på hærden
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af Zarge »

Min interne snegl var slidt op på et tidspunkt, det resulterede i at et tandhjul hoppede og sneglen nogen gange kørte "baglæns" ... Så kom der ingen piller ud på herden, og optænding fejlede.. Næste gang kørte sneglen måske det rigtige vej, der kom piller, og alt virkede...
Jeg konstaterer samtidig også at lux var begyndt at svinge, da der ikke altid kom piller nok...
Brugeravatar
John Dudley
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 sep 2012 12:00
Mit fyr: Black Star Mini 10kW
Areal: 210
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17kg
Geografisk sted: Gravlev ved Støvring
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af John Dudley »

Jeg beskev problemet første gang den 30. apr. I dag er 24. mai, og pillefyret har fungeret glimrende siden, jeg fulgte Michaels råd, "Mere effekt på eltænderen." Hr Lucca forslog, at sætte effekten på 100% op fra den fabriks-indstillede værdi på 70%. Jeg ville gå langsommere frem og stillede effekten på 80%.

Dette har været nok.

Tak for alle indlæg.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af pille bruger »

John Dudley skrev: 24 maj 2020 08:21 Jeg beskev problemet første gang den 30. apr. I dag er 24. mai, og pillefyret har fungeret glimrende siden, jeg fulgte Michaels råd, "Mere effekt på eltænderen." Hr Lucca forslog, at sætte effekten på 100% op fra den fabriks-indstillede værdi på 70%. Jeg ville gå langsommere frem og stillede effekten på 80%.

Dette har været nok.

Tak for alle indlæg.
God tilbagemelding :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar