Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Lintz »

Er det ikke korrekt at brun ledning skal flyttes over til rød for at cirkulations-pumpe styres af styringen.
Samledåse.jpg
Scottestyring.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

honneymonster
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af honneymonster »

Har det virket før det ligner en fuglerede hvor man skal starte forfra
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Lintz »

honneymonster skrev: 03 apr 2020 19:23 Har det virket før det ligner en fuglerede hvor man skal starte forfra
Den har kørt over styringen - Ja.
Havde lagt en seddel hvor jeg havde skrevet placering samt farver op - Men seddel er sådan ikke lige at finde..... :wink:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af 383CI »

Hvis vi siger pumpen køre hele tiden nu og den er monteret på brun/brun, (der bør være fase) giver det mening.
Hvis du så tager pumpens brune ledning og flytter over på den røde (der formodes at kommer fra styringen) vil styringen bestemme om der kommer fase (der så bliver til mellemledning) over til pumpen, og dermed styre den.

Men som jeg ser det sidder den en grå sammen med den røde i dåsen? Hvor kommer den grå evt. fra?
Umiddelbart ser det lidt "hjemmestrikket" ud?

Der er, som jeg ser det. 2 ledninger med Brun, blå og gulgrøn og et kabel (eller er der et kabel omme bagved i toppen) med Brun/hvid/sort/blå/gulgrøn.


Kabel= Stive kore
Ledning= Bløde og mange kore

Rød er ikke umiddelbart en "almindelig" farve, slet ikke i installations kabler.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af lamborg »

Det er da umuligt at sige uden man ved hvor de forskellige kabler går hen. Jeg ville trække kablet fra pumpen med fase-nul og jord direkte ind i styringen og bruge stryingens nul (blå ) som det ene ben og sætte jord på styrings jord . Derefter sætte pumpens fase på pumpeudgangen i styringen .
Et af de kabler ere et gammelt evt 4 ledet kabel som brugte farver man ikke ser idag . Feks kan jeg se er der også brugt en sort som nul :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Lintz »

383CI skrev: 04 apr 2020 09:20

Men som jeg ser det sidder den en grå sammen med den røde i dåsen? Hvor kommer den grå evt. fra?
Grå er en del af et installations-kabel som går op ad væggen - hen over loftet og ned igen til min solvarme-styring. Så det ser jeg intet forkert i.
Den er så tilsluttet i udgang "L5" hvor den giver signal til cirkulationspumpe (går jeg ud fra) når solvarme får at vide at den skal sende overskudsvarme til huset.
Den røde kommer direkte nede fra Scotte-styring (som vist på foto) og sidder i "L6" udgang hvilket er den som styrer om pumpen skal køre eller stoppe i henhold til om fyret kører eller ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Lintz »

lamborg skrev: 04 apr 2020 10:10 Det er da umuligt at sige uden man ved hvor de forskellige kabler går hen.
Fra cirkulationspumpe kommer der: gul/grøn - blå og brun.
De er alle tilsluttet installations-kabel som kommer ned ovenfra. Om der er tilsluttet med kronmuffer på dette kabel eller sad i en stikkontakt med jord er i det tilfælde ligegyldigt.
Det eneste minus er at jeg ikke kan slukke for pumpe - Men hvis jeg flytter brun over til rød som kommer nede fra L6 burde styringen virke som tænd/sluk. - Og jeg mener at det var sådan.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Lintz »

383CI skrev: 04 apr 2020 09:20
Der er, som jeg ser det. 2 ledninger med Brun, blå og gulgrøn og et kabel (eller er der et kabel omme bagved i toppen) med Brun/hvid/sort/blå/gulgrøn.


Ledning fra pumpe kommer ind fra venstre og der er kun en brun - Tror at du også ser den brune som kommer nedefra, som styrer en motorventil.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af 383CI »

Lintz skrev: 04 apr 2020 10:54 Fra cirkulationspumpe kommer der: gul/grøn - blå og brun.

Det eneste minus er at jeg ikke kan slukke for pumpe - Men hvis jeg flytter brun over til rød som kommer nede fra L6 burde styringen virke som tænd/sluk. - Og jeg mener at det var sådan.
Det er rigtigt, men om det er billedet der snyder eller hvad er jeg ikke lige med på. Det ser ud som der er monteret noget på den røde i dåsen, men det kan jo være det er synsbedrag eller en bliz der giver genskin, men hvis rød kommer fra styringens pumpeudgang bør du kunne flytte brun fra ledningen til pumpen derover, og dermed væk fra fasen.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Lintz »

383CI skrev: 04 apr 2020 11:30 Det er rigtigt, men om det er billedet der snyder eller hvad er jeg ikke lige med på. Det ser ud som der er monteret noget på den røde i dåsen, men det kan jo være det er synsbedrag eller en bliz der giver genskin, men hvis rød kommer fra styringens pumpeudgang bør du kunne flytte brun fra ledningen til pumpen derover, og dermed væk fra fasen.
Jamen. Der er grå ledning i muffen sammen med den røde. Se svar til dig længere oppe
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar