Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
KKA81
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 jan 2020 06:40
Mit fyr: Blackstar 20
Areal: 232
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 3 gange

Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af KKA81 » 01 feb 2020 06:28

Er der nogen i nærheden af Roskilde der ligger inde med en kondensator til den interne snegl som jeg kan købe helst idag. Skal passe til et Blackstar 10kw der nu er blevet rigtig skidt med 3 fejloptændinger alene i nat og efter to ugers kamp, tæt på tårer så håber virkelig nogle kan hjælpe?

På forhånd tak

Mvh Kim


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af godsejeren » 01 feb 2020 10:56

KKA81 skrev:
01 feb 2020 06:28
Er der nogen i nærheden af Roskilde der ligger inde med en kondensator til den interne snegl som jeg kan købe helst idag. Skal passe til et Blackstar 10kw der nu er blevet rigtig skidt med 3 fejloptændinger alene i nat og efter to ugers kamp, tæt på tårer så håber virkelig nogle kan hjælpe?

På forhånd tak

Mvh Kim
Daws

Er du i nærheden af vvs eksperten
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... y-pillefyr
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af HR LUCCA » 01 feb 2020 11:18

Har både en ny kondensator og sneglmotor til 10 kw men er kun hjemme til kl 12 .
Bor postnummer 4200

calle

Re: Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af calle » 02 feb 2020 10:50

KKA81 skrev:
01 feb 2020 06:28
Er der nogen i nærheden af Roskilde der ligger inde med en kondensator til den interne snegl som jeg kan købe helst idag. Skal passe til et Blackstar 10kw der nu er blevet rigtig skidt med 3 fejloptændinger alene i nat og efter to ugers kamp, tæt på tårer så håber virkelig nogle kan hjælpe?

På forhånd tak

Mvh Kim
Hej Kim. Velkommen i varmestuen :) Hvor mange mikrofarad er det nu lige den er på. Jeg tror jeg har en liggende og bor ca. 20 min. kørsel fra Roskilde. Prøv lige at beskrive dit problem med fyret lidt mere indgående. Du skriver at du har kæmpet med skidtet i to uger. Der kan jo være mange ting i vejen. Hvorfor tror du, at det er kondensatoren ? Jeg er iøvrigt helt enig med dig i, at det er et godt sted at starte, da den jo ikke koster så meget. Køb derfor 2, så du altid har en liggende.

Venlig hilsen Calle

KKA81
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 jan 2020 06:40
Mit fyr: Blackstar 20
Areal: 232
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 3 gange

Re: Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af KKA81 » 03 feb 2020 07:36

Hej Calle, fik købt et par stykker hos VVS-Eksperten i lørdags og fik skiftet den.
Lang historie kort

Mit Scotte pillefyr 10kw Har drillet i to ugers tid nu. Jeg renser og det kører godt et halvandet døgns tid for efterfølgende at fejloptænde. Har tjekket at alle dele virker upåklageligt, men der dannede sig for meget slagger på herden i starten men i sidste uge var herden tom ved driftstoppene og der lå lidt ubrændte piller i den interne snegl, fik taget lidt video af den i action og så at sneglen kørte utroligt trægt🤔. Når jeg så manuelt opstarter, går det igang med det samme og virker upåklageligt til varmebehovet i kredsene er opfyldt, det virker til at være i lavbelastningsperioden det fejloptænder. Jeg skiftede kondensatoren i lørdags og syntes efterføglende at det har kørt bedre og nu er vi nede på et driftsop i døgnet. Mellem kl. 4-5 går det ud og tog den eksterne snegl på fersk gerning i at være aktiveret uden at snegle fødte piller ned i fyret. Tænker at kondensatoren er blevet træt i den også? Skifter piller idag for at se om de kan være grunde til de sidste to ugers søvnløse og desperate nætter, men hvis det ikke virker så er jeg lost?
Mvh Kim


KKA81
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 jan 2020 06:40
Mit fyr: Blackstar 20
Areal: 232
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 3 gange

Re: Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af KKA81 » 03 feb 2020 07:37

HR LUCCA skrev:
01 feb 2020 11:18
Har både en ny kondensator og sneglmotor til 10 kw men er kun hjemme til kl 12 .
Bor postnummer 4200
Tak for svaret, men fandt ud af at VVS-Eksperten var åben lørdag.
Mvh Kim

calle

Re: Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af calle » 03 feb 2020 20:02

1) Hvor lang tid har du haft fyret ?

2) Tilsætter du olie i pillerne, eller har du boret huller i det externe sneglerør ?

3) Hvornår er magasinet sidst blev renset for smuld ?

Når du skriver "fejloptænder i lavlast", så tænker jeg, at du i virkeligheden mener "går ud i lavlast". Det er, som du selv er inde på, fødningen, at det er galt med. Fint du skifter kondensator i extern snegl til den korrekte mikrofarad, og adskil så silo og snegl og rens skidtet for smuld.

Lav en afvejning.

Bor huller i extern snegl eller tilsæt madolie i siloen. Brug søgefeltet, så kommer der masser at tips og billeder.

Mvh Calle

KKA81
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 jan 2020 06:40
Mit fyr: Blackstar 20
Areal: 232
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 3 gange

Re: Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af KKA81 » 05 feb 2020 08:44

calle skrev:
03 feb 2020 20:02
1) Hvor lang tid har du haft fyret ?

2) Tilsætter du olie i pillerne, eller har du boret huller i det externe sneglerør ?

3) Hvornår er magasinet sidst blev renset for smuld ?

Når du skriver "fejloptænder i lavlast", så tænker jeg, at du i virkeligheden mener "går ud i lavlast". Det er, som du selv er inde på, fødningen, at det er galt med. Fint du skifter kondensator i extern snegl til den korrekte mikrofarad, og adskil så silo og snegl og rens skidtet for smuld.

Lav en afvejning.

Bor huller i extern snegl eller tilsæt madolie i siloen. Brug søgefeltet, så kommer der masser at tips og billeder.

Mvh Calle
Hej Calle,

Fyret er fra 2012, ja jeg hælder 1 dl madolie i efter hver palle skift og jeg rensede siloen for smuld lige inden alt balladen startede.

Du har ret, det går nemlig ud når alle kredse er er grønne og huset er varmet op. I weekenden fik jeg tømt siloen for de gamle piller og tog den eksterne snegl af, rengjorde og støvsugede og fyldte nye piller på systemet. Siden har fyret faktisk kørt stabilt👍. Når du skriver bor huller i sneglen, hvad mener du mere præcist, er det til man kan hælde olie direkte i sneglen?

Tak for dine input.
Mvh Kim

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af Lintz » 05 feb 2020 09:14

KKA81 skrev:
05 feb 2020 08:44
. Når du skriver bor huller i sneglen, hvad mener du mere præcist, er det til man kan hælde olie direkte i sneglen?

Tak for dine input.
Mvh Kim
Der er flere - undertegnet inklusiv - som borer x antal huller på undersiden af røret til ekstern snegl så noget af smuldet drysser ud af røret. Jeg har aldrig haft gode erfaringer med tilsætning af olie men hullerne fungerer fint. Der bliver frasorteret nok smuld til at der aldrig opstår i problem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Akut behov for kondensator til Linax 10kw

Indlæg af T-mek » 05 feb 2020 10:51

Lintz skrev:
05 feb 2020 09:14
Der er flere - undertegnet inklusiv - som borer x antal huller på undersiden af røret til ekstern snegl så noget af smuldet drysser ud af røret. Jeg har aldrig haft gode erfaringer med tilsætning af olie men hullerne fungerer fint. Der bliver frasorteret nok smuld til at der aldrig opstår i problem.
:great:
Og det frasorterede smuld kan bruges som olie-sug på værkstedet.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.


Besvar