Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kompressorrens og vinterkørsel

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Kompressorrens og vinterkørsel

Indlæg af Torpet » 01 sep 2019 11:37

Så er den dejlige sommer desværre ved at være over.
Så her er lidt at komme tilbage til pillefyr-livet på :)

Nu skal jeg til at indstille mine 2 BS fyr for vinterkørsel. Begge har et nyt kompressorrens kit monteret og dér tænker jeg at følge et forslag (tror det delvis var PB og Hjemme Teori) for at undgå at fyret går ud og skal genstarte hele tiden efter kompressorrens:

— rens efter 15 kg (ca 1 dags forbrug)
— ventil aktiveringsperiode: 2 sek
— stop for træpiller: 360 sek — MEN er det ikke for længe? Noget bud??
— blæser hastighed 100%
— kompressor styrke på max.
(ventil pulslængden på 2 sek, da ret kort kraftigt pust vist er mere effektivt end et langt pust der aftager i styrke)

For det ene fyr, som står i tomt hus og bare skal holde det frostfrit, vil jeg stort set følge tanker af Hjemme Teori’s tidligere indlæg. Kedlen bliver på 65° diff over 5° og 60° under. Pumpen vil køre hele tiden (som PB forslog) og 3-vejs ventil slået fra. Jeg vil så kun tænde for fyret (over Stokercloud), når vi nærmer os kritiske temperaturer (så kan jeg undgå at rode med vejrkompensering og rumtermostat, som Hjemme Teori ellers korrekt foreslår, men som jeg sikkert nemt bare vil dumme mig med). Fyret klarer fint at køre med blot 10%, hvis det skal det i perioder, specielt hvis jeg skruer godt ned på radiatorerne, så varmeaftaget bliver lavt. Et meget stabilt fyr.

Det er kun lige i år med dette fyr, så ulejligheden er OK.

Måske det vil koste lidt ekstra piller uden vejr kompensering og rumtermostat, men så er det så det. Giver det for mange stop/start, så må jeg se på den part og justere, når tiden kommer. Skulle det betyde en ekstra el-tænder, så må jeg prøve at udskifte den for første gang. Det fyr er fra 2015 og kører stadigvæk på de to originale el-tændere, men jeg har en keramisk el-tænder og metal rør klar + reserve.

Hører gerne kommentarer fra nogen med erfaring i dette, da jeg er inde i nye territorier her for disse specielle ting.

PS lærte hurtigt ved monteringen, at rørsamlinger ved kompressorrens skal sikres ved hjælp af garn og salve for at være lufttæt, men ellers ret nemt at montere. Et ret godt gennemtænkt produkt. Det bliver interessant at se hvor effektivt det så er. Specielt for det ene helt nye 2019 fyr, som skal arbejde ret så meget mere i et større hus. Faktisk har jeg aldrig haft behov for kompressorens i den gamle hus (fyret fra 2015), men nu da jeg skal styre det over Stokercloud, tænkte jeg det ville være en god idé med den lille ekstra investering.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kompressorrens og vinterkørsel

Indlæg af Hjemme teori » 01 sep 2019 12:42

Torpet skrev:
01 sep 2019 11:37
Så er den dejlige sommer desværre ved at være over.
Så her er lidt at komme tilbage til pillefyr-livet på :)

Nu skal jeg til at indstille mine 2 BS fyr for vinterkørsel. Begge har et nyt kompressorrens kit monteret og dér tænker jeg at følge et forslag (tror det delvis var PB og Hjemme Teori) for at undgå at fyret går ud og skal genstarte hele tiden efter kompressorrens:

— rens efter 15 kg (ca 1 dags forbrug)
Dette kommer meget an på pillerne og kan sagtens være højere. Under 15 kilo skal være ekstremt ringe piller, så det tror jeg er en indstilling der kan håndtrere 95% af alle piller
— ventil aktiveringsperiode: 2 sek

— stop for træpiller: 360 sek — MEN er det ikke for længe? Noget bud??
Det kommer lidt an på om fyret kørte 10 eller 100% på nedlukningstidspunktet. men det må ikke være lavere. Jeg kører med 410 sekunder, så er alle piller brændt helt af hos mig
— blæser hastighed 100%
Det er for meget og blæser pillerne af herden og restvarmen i skorstenen. Jeg kører med samme blæs som ved 50% drift som en middelværdi. er fyret lidt for stort ville jeg køre med halvdelen af normal maksdrift.
— kompressor styrke på max.
Denne paramater er ny for mig, så den kan jeg ikke udtale mig om.
(ventil pulslængden på 2 sek, da ret kort kraftigt pust vist er mere effektivt end et langt pust der aftager i styrke)
Medmindre det er ændret, pulser styringen selv i mindre bidder

For det ene fyr, som står i tomt hus og bare skal holde det frostfrit, vil jeg stort set følge tanker af Hjemme Teori’s tidligere indlæg. Kedlen bliver på 65° diff over 5° og 60° under. Pumpen vil køre hele tiden (som PB forslog) og 3-vejs ventil slået fra. Jeg vil så kun tænde for fyret (over Stokercloud), når vi nærmer os kritiske temperaturer (så kan jeg undgå at rode med vejrkompensering og rumtermostat, som Hjemme Teori ellers korrekt foreslår, men som jeg sikkert nemt bare vil dumme mig med). Fyret klarer fint at køre med blot 10%, hvis det skal det i perioder, specielt hvis jeg skruer godt ned på radiatorerne, så varmeaftaget bliver lavt. Et meget stabilt fyr.

Det er kun lige i år med dette fyr, så ulejligheden er OK.

Måske det vil koste lidt ekstra piller uden vejr kompensering og rumtermostat, men så er det så det. Giver det for mange stop/start, så må jeg se på den part og justere, når tiden kommer. Skulle det betyde en ekstra el-tænder, så må jeg prøve at udskifte den for første gang. Det fyr er fra 2015 og kører stadigvæk på de to originale el-tændere, men jeg har en keramisk el-tænder og metal rør klar + reserve.

Hører gerne kommentarer fra nogen med erfaring i dette, da jeg er inde i nye territorier her for disse specielle ting.

PS lærte hurtigt ved monteringen, at rørsamlinger ved kompressorrens skal sikres ved hjælp af garn og salve for at være lufttæt, men ellers ret nemt at montere. Et ret godt gennemtænkt produkt. Det bliver interessant at se hvor effektivt det så er. Specielt for det ene helt nye 2019 fyr, som skal arbejde ret så meget mere i et større hus. Faktisk har jeg aldrig haft behov for kompressorens i den gamle hus (fyret fra 2015), men nu da jeg skal styre det over Stokercloud, tænkte jeg det ville være en god idé med den lille ekstra investering.
Jeg ville sætte en NTC føler på i stedet, så du kan fjern aflæse temperaturen i huset. og så bruge urstyring 1-2 gange pr dag efter behov. og så ikke skrue radiatorer helt ned. Dette fordi jeg ikke har meget fidus til at køre 10% i lange perioder.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Kompressorrens og vinterkørsel

Indlæg af pille bruger » 01 sep 2019 13:11

Når der kompressor renses, så skal der tryk på = herden skal være ren for smuds og piller.
Derefter en frisk optænding icon_cheesygrin.gif

Blæses der med svag styrke, så du kun lige tager toppen af bålet, så får du ikke renset hullerne i herden,
og derfor er der mulighed for at forbrændingen over tid bliver meget ringe.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kompressorrens og vinterkørsel

Indlæg af Hjemme teori » 01 sep 2019 13:29

pille bruger skrev:
01 sep 2019 13:11
Når der kompressor renses, så skal der tryk på = herden skal være ren for smuds og piller.
Derefter en frisk optænding icon_cheesygrin.gif

Blæses der med svag styrke, så du kun lige tager toppen af bålet, så får du ikke renset hullerne i herden,
og derfor er der mulighed for at forbrændingen over tid bliver meget ringe.
Ja den havde jeg lige overset. Det var sådan men forsøgte at rense da kompressorens kom frem til version 6.
Det er man gået helt bort fra, så meget at er der ild med lys, ignorer styringen det og tænder op uanset.
Mvh. Sophus

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Kompressorrens og vinterkørsel

Indlæg af Torpet » 01 sep 2019 13:57

Tak begge to for feed-back på en dag, hvor det stadigvæk er rart vejr.

Hvis jeg sætter en NTC føler i huset, hvor i styringen ville du tilslutte den i styringen?

Når fyret triller med 10% er det jo ikke altid et helt rigtigt 10% i styrke, da det jo må afhænge af hvilken kW effekt man har sat systemet til. Jeg kører f.eks. stort set altid med 1.9kW, hvilket jo så betyder, at jeg aldrig kommer længere ned end 19% i styrke. Men til gengæld stopper fyret aldrig på grund af lavlast. Det negative kan vel så være, at når fyret vil sænke sin temp., tja så tager det noget længere tid. Den rigtige 10% sætning ville vel kræve at man satte ydelse på 10% til 1kW for et 10kW fyr, men så er der andre komplikationer.

Var det ikke dig, Sophus, der engang havde et indlæg hvor du skrev at du undgår at have alle de genstarter med kompressorrens ved at have en meget kort rensning? Måske jeg husker forkert. Hvis det var dig, hvor lang stop for træpiller bruger du så? Jeg foretrækker kontinuerlig kørsel.

PB: Jeg kan fint følge dine tanker, men det eneste jeg tror kompressorrens behøver at gøre for mig (specielt i det lille hus), er at skubbe den løse bunke aske ned, der en gang i døgnet kan samle sig helt ude ved kanten på herden. Den aske giver en varmere skakt. Hvis kompressorrens kan klare den opgave er jeg fuldt tilfreds. Det er jo trods alt bare små 10kW BS fyr, som egentlig godt kan klare sig ved udnyttelse af det indbyggede rens og så lidt hjælp af og til med et skubbejern. Men nu får vi se, jeg skal nok eksperimentere lidt med dette.

En lidt skør overvejelse, som jeg er tvunget til at tage med i betragtning, er at det nye større hus, jeg er flyttet ind i, faktisk er en nedlagt gård jeg har sat i stand, hvor vejen op til hovedvejen godt kan sne til i dårligt vejr og selvom det er en kommunal vej, så er den ikke ligefrem højt oppe på rydnings-prioriteringen. Altså skal det lille hus helst kunne overleve blot ved styring over Stokercloud. Hvis der skulle opstå problemer har jeg 21km at køre.

Som tidligere fortalt, så er det bare lige i år, for jeg har planlagt at sælge det lille hus til foråret. Jeg sælger det selv, så det bliver ret spændende. Når vinteren er overstået skal der lige en tilstandrapport på plads, lidt maling, knofedt og reklamering i gang, så det lille BS fyr skal selvsagt helst kunne holde huset fri for frostskader.

PS har godt lige set dit seneste indlæg vedr optænding, Sophus, nu får vi se. Hvis det er korrekt, så er det ikke sikkert jeg bør benytte kompressorrens på gården, hvor jeg jo er hjemme.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Kompressorrens og vinterkørsel

Indlæg af pille bruger » 01 sep 2019 15:47

Min. ydelse er 10% drift.
Hvad kw effekten så er, er det du indstiller til så der altid er et tilpas bål :great:

Kompressor rens er efter hvor mange kg du forbruger.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar