Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af Torpet »

NBE har en overbygning til 80x80cm siloer. Overbygningen er på 25cm og skulle give plads til 160kg flere træpiller. Prisen er ca. 450-550 kr. Har nogen erfaring med brug af dette?
Overbygning til NBE silo.jpeg
Overbygning til NBE silo.jpeg (12.87 KiB) Vist 1918 gange
Betyder den ekstra højde noget? Er det solidt nok, eller kan det gøre siloen vakkelvorn. Er de paneler man bruger der på toppen solide, eller giver de nemt efter, hvis man lægger en pose på på kanten?

Er det mon bedre at lede efter siloer, der er i den fulde størrelse for 320L eller 360L, hvis de findes? Jeg har ikke spurgt mr Google om det endnu.

Det er lidt mange tanker, men mon ikke andre også har tænky lidt over dette?

Mens vi er ved siloer, er det egentlig lovpligtigt at have et metallåg på en silo? Der er lidt forskellige svar fra forhandlere, skorstenfejer og forsikringsselskaber. Jeg kender godt standard svaret: "Spørg din fejer, han er konge", men hvad siger loven egentlig, hvis der da er nogen fast regel omkring dette?
Silo låg.jpeg
Silo låg.jpeg (9.23 KiB) Vist 1918 gange
Prisen for et metallåg med håndtag varierer lidt alt efter om det er 60x60cm eller 80x80cm fra omkring 4-600 kr.

pendec

Re: Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af pendec »

Jeg mener at omkring låget, så var en stoker jo direkte forbundet med silo, og derfor kunne flamme og luft lettere trække modsat vej, hvis der ikke var lufttæt den vej tilbage.

På en pillebrænder, falder de igennem rør og nedfalds skakt og der er vist ikke samme fare for tilbage brand og falsk luft på samme måde igennem silo, da kontakten ikke er sammenhængende og du har yderligere har smelteslange imellem kedel og silo der.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af Lintz »

Torpet skrev: 05 apr 2019 12:27

Mens vi er ved siloer, er det egentlig lovpligtigt at have et metallåg på en silo? Der er lidt forskellige svar fra forhandlere, skorstenfejer og forsikringsselskaber. Jeg kender godt standard svaret: "Spørg din fejer, han er konge", men hvad siger loven egentlig, hvis der da er nogen fast regel omkring dette?
Spørg din fejer - Han er Konge icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Hej Torpet - Det var faktisk et krav fra min "Fejers" side da mit fyrrum skulle godkendes.
Hvis der skete en tilbagebrand til silo skulle det være en selvstændig brandcelle så det ikke kunne brede sig - Derfor låget.

- Jeg behøvede ikke at bruge det :roll: Bare det var i fyrrummet :? :? :? Så siden den tid har det bare stået klemt inde mellem væg og silo.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af Torpet »

De tanker Pendec udtaler her, er skam helt på linie med hvad jeg mener, men ofte forstår uindviede slet ikke disse forskelle, selv fejere ser nogle gange anderledes på det, som Lintz fejer-konge.

Andre 'mener' de engang har læst om et pillefyr der forårsagede en brand. Forskellen på en stoker og et pillefyr går lige hen over hovedet på mange.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af Torpet »

Hvad med den overbygning? Nogle erfaringer?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af Lintz »

Torpet skrev: 05 apr 2019 12:54 Hvad med den overbygning? Nogle erfaringer?
Nope - Det eneste jeg vil sige er at jeg er ca 188 høj og vil helst ikke løfte poserne højere end jeg gør nu - Det passer lige.

- Og jo. man kan selvfølgelig bruge et trappetrin men det er så sin egen vægt plus en sæk piller som skal løftes 17 til 20 cm i vejret.

Mener at kunne huske at man kunne få et udbygningssæt sideværts til Scotte silo men det kræver selvfølgelig at man har plads til det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 05 apr 2019 13:33 Nope - Det eneste jeg vil sige er at jeg er ca 188 høj og vil helst ikke løfte poserne højere end jeg gør nu - Det passer lige.
Samme her, jeg fik en overbygning på og har prøvet den et par gange, og jo, der er højt op nu. Om den er tilpas, er jeg sådan lidt i tvivl om.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af Hjemme teori »

Ikke mig!

Men jeg har en hjemmelavet, den virker fint og her har du ikke højere læssehøjde før den er ved at være fuld.
viewtopic.php?f=137&t=16892#p183898
Mvh. Sophus
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af Torpet »

Det er en ret smart løsning, noget at overveje. Ret flot idé og udførelse, samtidig ret simpel at lave.
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Hvem har erfaring med NBE silo overbygning

Indlæg af hensan »

Torpet skrev: 05 apr 2019 12:54 Hvad med den overbygning? Nogle erfaringer?
Jeg har en overbygning på 20 cm - Det giver ca 140 liter ekstra svarende til ca 5 dage. Jeg har haft forhøjningen stort set siden jeg installerede fyret for 8 år siden og er glad for den ekstra kapacitet.

De 20 cm ekstra højde er det jeg i praksis vil sige er min maksimum for at det stadig er behagelig/tilpas højde at løfte pillesækken op på.

Forhøjningen er lavet af alm høvlet forskallingsbrædder til samlet pris på ca 60 kr.
Pilletop.jpg

Besvar