Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny ejer af Blackstar+(16kW) med et spørgsmål ang. O2 reguleringen.(Incl link til skyen)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
hax4
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23 feb 2019 18:20

Ny ejer af Blackstar+(16kW) med et spørgsmål ang. O2 reguleringen.(Incl link til skyen)

Indlæg af hax4 » 25 feb 2019 18:42

Hej Alle

Jeg har i midten af januar fået mit Blackstar+(16kW) op og køre som erstatning for et oliefyr.
Jeg har jo nu kørt med det i en 5-6uger og og har egentlig været godt tilfreds. At rode med pillefyr er helt nyt for mig, men som en nørd med en teknisk baggrund har det været fedt at nørde rundt med det icon_cheesygrin.gif.

Jeg har selv stået for opsætningen og alt indregulering har jeg også selv stået for. Jeg har gjort flittigt brug af dette forum og ligeldes www.mhes.dk hvor der har været nogle gode guides. Men jeg har dog lige en ting jeg undres over:

Efter en 3 uger begyndte fyret at køre 150% i ilt-reguleringen ved lav last, dog aldrig over 102/103% for middel og høj last. Jeg ved ikke helt
hvad dette skyldes. Jeg har ikke (umiddelbart?) justeret noget på det tidspunkt da det begyndte. Jeg har sidenhen afvejet piller 3-4 gange og det
hjælper kort, men efter et døgn er det tilbage på 150%.
Jeg har forsøgt at tilpasse ilt-procenten efter hvordan asken har set ud, altså så den er sådan gråbrun/mørkegrå/grumset.

Mit fyr er i skyen og bor her:

https://stokercloud.dk/v3/#/hax4/


Tak for godt forum

\Hax


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ny ejer af Blackstar+(16kW) med et spørgsmål ang. O2 reguleringen.(Incl link til skyen)

Indlæg af pille bruger » 25 feb 2019 18:53

hax4 skrev:
25 feb 2019 18:42
Hej Alle

Jeg har i midten af januar fået mit Blackstar+(16kW) op og køre som erstatning for et oliefyr.
Jeg har jo nu kørt med det i en 5-6uger og og har egentlig været godt tilfreds. At rode med pillefyr er helt nyt for mig, men som en nørd med en teknisk baggrund har det været fedt at nørde rundt med det icon_cheesygrin.gif.

Jeg har selv stået for opsætningen og alt indregulering har jeg også selv stået for. Jeg har gjort flittigt brug af dette forum og ligeldes www.mhes.dk hvor der har været nogle gode guides. Men jeg har dog lige en ting jeg undres over:

Efter en 3 uger begyndte fyret at køre 150% i ilt-reguleringen ved lav last, dog aldrig over 102/103% for middel og høj last. Jeg ved ikke helt
hvad dette skyldes. Jeg har ikke (umiddelbart?) justeret noget på det tidspunkt da det begyndte. Jeg har sidenhen afvejet piller 3-4 gange og det
hjælper kort, men efter et døgn er det tilbage på 150%.
Jeg har forsøgt at tilpasse ilt-procenten efter hvordan asken har set ud, altså så den er sådan gråbrun/mørkegrå/grumset.

Mit fyr er i skyen og bor her:

https://stokercloud.dk/v3/#/hax4/


Tak for godt forum

\Hax
Du har for meget blæser ved 10% drift icon_cheesygrin.gif
I de perioder hvor du kører 10% drift er aktuel ilt % noget over ønsket ilt%
Prøv 15 som blæsertal ved 10% effekt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

hax4
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23 feb 2019 18:20

Re: Ny ejer af Blackstar+(16kW) med et spørgsmål ang. O2 reguleringen.(Incl link til skyen)

Indlæg af hax4 » 28 feb 2019 17:33

Hej Pillebruger

-tak for hurtigt svar!

Jeg prøvede at nedjustere blæser til 15 ved 10% men det havde dog ingen effekt. Jeg reducerede så til 10% ved 10% som gave lidt men ikke meget.

Men jeg har så prøvet at reducere røgsugerens effekt også. Blæseren kan jo presse luft IND i kedlen, men røgsugeren vil vel også TRÆKKE luft igennem kedlen? De er vel begge bare essentielt blæsere?

Efter at have kørt røgsuger effekten ned til 10%(og testet lidt ved 8%) ved 10% drift, så skete der noget. Pt er 02 korrektionen ved 10% drift nu kun 115%.

Skruer jeg meget længere ned for de 2 blæsere så kører de jo næsten ikke :| . Kan dette problem skyldes at der er en utæthed i kedlen hvor der trækkes luft ind?. Jeg har iøvrigt ret godt træk i min skorsten generelt(røgsugern var nok et overflødigheds køb :? )

Synes det virker underligt at blæser/røgsuger skal køre ved SÅ lav effekt i det lave driftsområde :? ...

skrot1

Re: Ny ejer af Blackstar+(16kW) med et spørgsmål ang. O2 reguleringen.(Incl link til skyen)

Indlæg af skrot1 » 28 feb 2019 18:29

har du trækstabilisator monteret på i/på skorsten/ røgrør?

hax4
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23 feb 2019 18:20

Re: Ny ejer af Blackstar+(16kW) med et spørgsmål ang. O2 reguleringen.(Incl link til skyen)

Indlæg af hax4 » 28 feb 2019 23:01

skrot1 skrev:
28 feb 2019 18:29
har du trækstabilisator monteret på i/på skorsten/ røgrør?
Nej.


skrot1

Re: Ny ejer af Blackstar+(16kW) med et spørgsmål ang. O2 reguleringen.(Incl link til skyen)

Indlæg af skrot1 » 01 mar 2019 06:32

Dit problem er nok du næsten har for meget træt i skorsten, har selv det problem, og så må du køre med meget lave blæsetal, eller hæve iltprocent ved 10 procent drift, måske også ved 50, 100 ydelse. Men prøv dig lidt frem til asken ser rigtig ud. God fornøjelse.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny ejer af Blackstar+(16kW) med et spørgsmål ang. O2 reguleringen.(Incl link til skyen)

Indlæg af Lintz » 01 mar 2019 06:34

skrot1 skrev:
01 mar 2019 06:32
Dit problem er nok du næsten har for meget træt i skorsten, har selv det problem, og så må du køre med meget lave blæsetal, eller hæve iltprocent ved 10 procent drift, måske også ved 50, 100 ydelse. Men prøv dig lidt frem til asken ser rigtig ud. God fornøjelse.
- Eller få den TS monteret hurstigst muligt, går ud fra at NBE stadig anbefaler TS til deres pillefyr.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar