Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blackstar+

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af triumph » 04 jan 2019 22:50

Bigfoot skrev:
04 jan 2019 22:39
den kører blæserrens også, men jeg ville nu på ingen måde fravælge kompressorrens.
Det gør en gevaldig forskel.
Det gør den alm. blackstar også, men det kan da ikke holde hærd ren


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Torpet » 04 jan 2019 22:56

Hi Triumph

Nu skal huskes at herden på en 10kW er ret kort, så blæserrens klarer ret nemt at holde herden ren. Min blæserrens indstilling er 10min/5 sek./45%. Hvis jeg kommer forbi fyret og skakten er oppe på 40-41°, så er det bot fordi der ligger lidt meget løs aske helt ude på kanten. Det betyder intet, da det på et tidspunkt vil falde ned selv. Men hvis jeg ser det, tager jeg normalt lige skraberen, som jeg har bøjet lidt til og skubber asken af. Dette er nemt at gøre uden at stoppe fyret.

Årsagen til at jeg aldrig har monteret kompressorrens (jeg har en kompressor til andet brug), er at jeg ikke kan lide tanken om at fyret skulle gentænde efter kompressorrens, som nogle siger der skal til. Jeg kan forestille mig at larmen fra en kompressor også må være irriterende. Min el-tænder er selvsagt ikke specielt belastet, den er ikke ligefrem på overarbejde :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af triumph » 04 jan 2019 22:59

men du skal vel så jævnligt pille brænder af for at rense/kontrollere hærd ?
Har enkelte gange modtaget lorte piller der gav en masse slagge (mærkeligt nok "mærkevare" hver gang)

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Torpet » 04 jan 2019 23:08

Nej-da. For det første skal du ikke tage brænder af for at tage herden ud, du rækker bare armen ned i fyret og trække den ud. Next, så renser jeg kun herden helt hver gang jeg tømmer askeskuffen, men selv det er bare for en ordens skyld og egentlig ikke nødvendigt. Jeg har kun selve brænderen af een gang om året, når jeg for en ordens skyld laver et check på om blæseren er ren og om der skulle være for meget støv omkring det hele. Den indre snegl får også lige en trykluft rens en gang om året for at fjerne evt støv. Det er rart lige at se om alt er OK og så pudse området lidt. Det sker når fyringssæsonen er forbi, jeg slukker om sommeren.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af bennylar » 05 jan 2019 10:09

For det første skal du ikke tage brænder af for at tage herden ud, du rækker bare armen ned i fyret og trække den ud.

øhh er det mig der har misforstået noget, men er et B+ ikke helt lukket med en plade på toppen.. det ser da sådan ud på billederne, så kan man vel ikke bare lige stikke hånden ned.. ?
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Torpet » 05 jan 2019 12:00

Måske nogle helt nye modeller er lukket foroven, men min BS+ har et låg der kan åbnes, så man kan komme til herden og ligeledes se flammen:
Låge kæde.jpg

calle

Re: Blackstar+

Indlæg af calle » 05 jan 2019 12:38

Torpet skrev:
05 jan 2019 12:00
Måske nogle helt nye modeller er lukket foroven, men min BS+ har et låg der kan åbnes, så man kan komme til herden og ligeledes se flammen:

Låge kæde.jpg
Den ser da helt ny ud den fætter der. Har du lige fået den ?

Mvh Calle

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Torpet » 05 jan 2019 12:50

Nej, fyret er et par år gammelt, men jeg holder det bare mega godt! . . ...... . :) nej, helt ærligt så er dette billede bare fra mine filer fra da jeg installerede det, men det illustrerer da fint at der er adgang ned til herden, så derfor har jeg bare brugt det.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Torpet » 05 jan 2019 13:40

Bare for en ordens skyld, Calle og Triumf, så er her lige et billede af den model Blackstar+ jeg har. Så vi ikke forvirrer begreberne. Jeg købte det i 2015 fra Q-pro (fin service), købte VVS fittings fra Wattoo.dk og lidt andre over nettet, installerede det hele selv og tog det i brug om vinteren. Forbruget ligger på mellem 2.5 - 3 paller om året, lige nu er det daglige forbrug 13,5 kg, altså under en sæk per dag.
Fyrrum.jpg

calle

Re: Blackstar+

Indlæg af calle » 05 jan 2019 13:52

Torpet skrev:
05 jan 2019 13:40
Bare for en ordens skyld, Calle og Triumf, så er her lige et billede af den model Blackstar+ jeg har. Så vi ikke forvirrer begreberne. Jeg købte det i 2015 fra Q-pro (fin service), købte VVS fittings fra Wattoo.dk og lidt andre over nettet, installerede det hele selv og tog det i brug om vinteren. Forbruget ligger på mellem 2.5 - 3 paller om året, lige nu er det daglige forbrug 13,5 kg, altså under en sæk per dag.
Fyrrum.jpg
Ja tænkte det nok :) Kan se du fyrer med Vida. Hvad giver du for dem, og lever de op til deres gode rygte ?

Mvh


Besvar