Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blackstar 1016 Pilleforbrug.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
KaareG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 okt 2018 14:21
Mit fyr: BlackStar 1016
Areal: 240
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4600

Blackstar 1016 Pilleforbrug.

Indlæg af KaareG » 17 dec 2018 22:53

Hej
Efter gennem de sidste ca. 4 år at være tæt på, at blive drevet mere eller mindre til vanvid af en Biomax16, valgte jeg at slå til da jeg fik jeg et godt tilbud på en ” lettere brugt” Blackstar 1016.
Efter at have kørt med Blackstaren de sidste par måneder, er mit umiddelbare indtryk, at mit liv bliver meget lettere nu, da jeg ikke skal være på nakken af fyret kontinuerligt for at holde det gang og samtidig undgår et større svineri i forbindelse med rensning.
Jeg har efter installation justeret systemet efter bedste evne iht. til vejledningen samt ”guldkorn” her i forum og pt. syntes jeg umiddelbart at det kører fornuftigt, men måske en anelse forslugent med hensyn til pilleforbrug i forhold til min gamle Biomax.
Jeg vil tro, at jeg pt. har et forbrug på 2-3 sække i døgnet (Fågelfors 8mm), hvilket jeg mener er højere end jeg havde med Biomax’en. Det kan være at jeg tager fejl, da der er væsentligt forskel på størrelsen af pilletanken.
Så hvis der er nogen der ud fra mine indstillinger mv. evt. har forslag til mulige forbedringer er de meget velkomne.
På forhånd tak 

https://stokercloud.dk/v3/#/kaare/main-page
Mvh
Kaare


Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Blackstar 1016 Pilleforbrug.

Indlæg af Thomsus » 18 dec 2018 07:00

Hej Kaare.

Det øgede forbrug kan skyldes at du skal gen-veje den eksterne snegls leveringsevne. Den ændrer sig med tiden.

Det kan også skyldes forkert forbrænding. Selv læste jeg i starten at ved 10% effekt måtte flammen ikke gå ud over herden. Med korrekt afvejning, var min eneste mulighed at skue ned for luften. Så fik jeg ganske vidst en kort flamme, men også halvbrændte piller og masser af sod. Så pas på med gode råd, de virker måske kun for andre :wink:
På min herde går flammen nu, ved 10%, lidt ud over herdens kant, til gengæld fylder ihvertfald den synlige del af flammen ikke hele bredden, som billederne jeg fandt i diverse vejledninger. Siden dengang har jeg givet mere luft, så jeg de seneste år har haft fin lysegrå aske, og skorstensfejeren har sågar rost fyrets indstilling.

Det eneste jeg ellers kan komme på, er at pillefyr generelt ikke kører optimalt ved 10%. Lidt ligesom en bil i tomgang i timevis :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Blackstar 1016 Pilleforbrug.

Indlæg af pille bruger » 18 dec 2018 07:05

KaareG skrev:
17 dec 2018 22:53
Hej
Efter gennem de sidste ca. 4 år at være tæt på, at blive drevet mere eller mindre til vanvid af en Biomax16, valgte jeg at slå til da jeg fik jeg et godt tilbud på en ” lettere brugt” Blackstar 1016.
Efter at have kørt med Blackstaren de sidste par måneder, er mit umiddelbare indtryk, at mit liv bliver meget lettere nu, da jeg ikke skal være på nakken af fyret kontinuerligt for at holde det gang og samtidig undgår et større svineri i forbindelse med rensning.
Jeg har efter installation justeret systemet efter bedste evne iht. til vejledningen samt ”guldkorn” her i forum og pt. syntes jeg umiddelbart at det kører fornuftigt, men måske en anelse forslugent med hensyn til pilleforbrug i forhold til min gamle Biomax.
Jeg vil tro, at jeg pt. har et forbrug på 2-3 sække i døgnet (Fågelfors 8mm), hvilket jeg mener er højere end jeg havde med Biomax’en. Det kan være at jeg tager fejl, da der er væsentligt forskel på størrelsen af pilletanken.
Så hvis der er nogen der ud fra mine indstillinger mv. evt. har forslag til mulige forbedringer er de meget velkomne.
På forhånd tak 

https://stokercloud.dk/v3/#/kaare/main-page
Mvh
Kaare
Prøv tal til iltstyring fra dette link http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... nt-rsm.pdf
Du har meget svingende kurver, måske mindre P faktor kan hjælpe.
Prøv P = 1.2 icon_cheesygrin.gif
Har du gulvvarme, der står højt i indgangs temperatur ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

KaareG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 okt 2018 14:21
Mit fyr: BlackStar 1016
Areal: 240
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4600

Re: Blackstar 1016 Pilleforbrug.

Indlæg af KaareG » 18 dec 2018 18:37

Hej Tomsus & Michael
Mange tak for jeres hurtige respons.
Jeg har afvejet piller (gennemsnittet af tre afvejninger) her for nyligt, men jeg prøver lige igen for at se om det evt. skulle have ændret sig.
Jeg vil også prøve at justere 10% flamme igen, for jeg syntes den "hostede" noget da jeg gjorde det sidst og jeg kan også se der ligget lidt "sorte" piller i aske skuffen samtidig med at min aske er tættere på sort end grå.
Jeg har også undret mig lidt over mine grafer og den måde de variere på og jeg har ikke umiddelbart fundet andre magen til når jeg ser på andre systemer, så jeg vil prøve at ændre ilt settings iht. listen samt P værdi og se om det hjælper.
Jeg har gulvvarme i hele underetagen 150m2 og fremløbet på gulvvarme kredsene ligger på 35-40 grader, ved ikke om det er for højt, men det er et ældre hus, så den er nød til at ligge der for at holde varmen hvis det bliver koldt samtidig med at det blæser, pt, kan jeg nok godt sænke den til 30g
mvh
Kaare

CKJ1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18 dec 2018 19:52

Re: Blackstar 1016 Pilleforbrug.

Indlæg af CKJ1 » 18 dec 2018 19:58

Check din P setting

Log siger du skiftede fra 1,7 til 12 :shock: :wink:


KaareG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 okt 2018 14:21
Mit fyr: BlackStar 1016
Areal: 240
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4600

Re: Blackstar 1016 Pilleforbrug.

Indlæg af KaareG » 18 dec 2018 20:43

Ja, har netop opdaget det, man må sige den reagerede :-).
Den snød mig lidt, da jeg ændrede den stod den på 1,7 og jeg prøvede så at ændre den til 1,2, men det kan jeg ikke umiddelbart få den til, det er kun muligt i intervaller af ,5, så derfor blev det til 12. Nu er den ændret til 1,5.
Tænker muligvis at det er fordi softwaren blev opdateret mens værdien var 1,7 og det er måske ikke længere muligt i den nye software...
Jeg er heller ikke helt sikker på at det er det rigtige sted jeg ændre, men går ud fra at P faktoren er Kedel temp regulering P-led


Besvar