Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det blev en Scotte...

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
famgrav
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 dec 2007 15:52
Mit fyr: Scotte 16kW på OPOP H418
Areal: 148, 1½ plan
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: I nærheden af Lemvig

Det blev en Scotte...

Indlæg af famgrav » 05 apr 2008 16:37

Efter længere tids overvejelse, har jeg nu endeligt ordret vort nye fyringsanlæg. Det blev en Scotte pillebrænder på en OPOP H418 kedel, indkøbt hos VVS-eksperten i Holstebro.

Jeg har valgt at forsøge at montere anlægget selv, dog under kyndig vejledning og opsyn af lokal smed (og næsten nabo), da jeg faktisk synes at det er ret så spændende. Hvis det går galt, har jeg jo også et ekstra kort at spille ud, da min "værge" gerne træder til med et par hænder :?

Jeg har haft flere anlæg i tankerne, og havde efterhånden egentligt været nogenlunde sikker på at jeg ville prøve med en Goliath. Prisen synes at være rigtig, og virkningsgraden synes at være ok, og set i forhold til KL 15'eren. Jeg er indstillet på at der vil være mere pasning og vedligehold på en stoker, så tanken skræmte mig ikke.

Men efter flere rigtig fine samtaler med Thomas i Holstebro, og i fredags så en samtale ude i butikken, fandt vi ud af (som Levi også før har nævnt for mig :wink: ), at en Scotte med OPOP vil være en glimrende løsning. Fordelen med automatisk tænding og mulighed for sommerdrift gør, at det synes rigtigt i forhold til vores hus med et relativt lavt olieforbrug på 2.000 ltr. om året.

Jeg glæder mig til at komme igang med monteringen, måske allerede i næste weekend, og jeg glæder mig naturligvis endnu mere til at se det snurre lystigt i kælderen.

Jeg glæder mig også til at finde flere guldkorn på dette glimrende site... Jeg skal lige sige, at flere har sendt mig meddelelser om, at de gerne fremviser deres anlæg, da jeg i tidligere indlæg har givet udtryk for ønker om Baxi, Benekov, PelleX osv. (ja, jeg har været MEGET i tvivl) Jeg har desværre ikke fået svaret ret mange tilbage, men håber at dette vil råde bod på noget af dette... Tak for tilbudene, venner.

Fortsat go' weekend.

P.S. Lettere brugt 1.200 ltr. olietank gives snart væk.... icon_cheesygrin.gif
hilsen Anders
-----------------
Scotte på OPOP H418, uden iltstyring. Trækstabilisator. Pannex 80 l. combi VVB, p.t. uden thermostat.


levi

Re: Det blev en Scotte...

Indlæg af levi » 05 apr 2008 16:40

Tillykke.

Jeg tror ikke du fortryder dit valg!.

Derudover har vi jo lidt af en ekspert herinde i form af "falck" - jeg er sikker på han sidder og venter på du spørger om gode råd, og vejledning i driften af dit nye anlæg :0)

Brugeravatar
famgrav
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 dec 2007 15:52
Mit fyr: Scotte 16kW på OPOP H418
Areal: 148, 1½ plan
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: I nærheden af Lemvig

Re: Det blev en Scotte...

Indlæg af famgrav » 05 apr 2008 16:44

Tak for det, Søren. Jeg er i hvert fald sikker på at jeg får go' brug for at par råd.....har absolut INGEN erfaring i fyring med piller... :wink:
hilsen Anders
-----------------
Scotte på OPOP H418, uden iltstyring. Trækstabilisator. Pannex 80 l. combi VVB, p.t. uden thermostat.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Det blev en Scotte...

Indlæg af Falck » 05 apr 2008 20:09

famgrav skrev:Tak for det, Søren. Jeg er i hvert fald sikker på at jeg får go' brug for at par råd.....har absolut INGEN erfaring i fyring med piller... :wink:
Tillykke med fyret Anders.
Det er efter min overbevisning et rigtigt godt fyr. Du skal bare huske at have en extra eltænder og en photo celle til at ligge. Det er faktisk de eneste ting der går til, og de går aldrig en mandag formiddag.
Hvis du kikker på mit link til fyrdata, herunder, der kan du se hvordan jeg plejer mit fyr...
Og har du nogle spørgsmål til scotten, skal du være velkommen, også selv om du har handlet ved konkurenten 8) 8)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Kris75
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 mar 2008 12:41
Mit fyr: Opop Mini Bio(Scotte)
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Helgenæs

Re: Det blev en Scotte...

Indlæg af Kris75 » 13 apr 2008 09:12

Falck skrev: Tillykke med fyret Anders.
Det er efter min overbevisning et rigtigt godt fyr. Du skal bare huske at have en extra eltænder og en photo celle til at ligge. Det er faktisk de eneste ting der går til, og de går aldrig en mandag formiddag.
Hvis du kikker på mit link til fyrdata, herunder, der kan du se hvordan jeg plejer mit fyr...
Og har du nogle spørgsmål til scotten, skal du være velkommen, også selv om du har handlet ved konkurenten 8) 8)
Tillykke med fyret.

Nej, især eltænderen, min gik til nytårsaften. Det var et meget dårligt tidspunkt!


Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Det blev en Scotte...

Indlæg af scotten » 13 apr 2008 09:40

Hej Anders
Min erfaring med scottefyret er at 99,9995 % af alle driftstop, skyldtes at der ikke er flere piller tilbage i tønden :oops:
Skal have en alvorlig samtale med fyrpasseren desangående.

mvh scotten

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Det blev en Scotte...

Indlæg af kaptajnen » 13 apr 2008 11:45

scotten skrev:Hej Anders
Min erfaring med scottefyret er at 99,9995 % af alle driftstop, skyldtes at der ikke er flere piller tilbage i tønden :oops:
Skal have en alvorlig samtale med fyrpasseren desangående.

mvh scotten
Det er da også for dårligt at den ikke kan brænde videre uden piller - bare indtil at fyrpasseren kommer forbi! :lol:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Det blev en Scotte...

Indlæg af kaptajnen » 13 apr 2008 11:46

Det bliver spændende at høre om dine erfaringer med Scotten. Bestemt en spændende pillefætter...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar