Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slukke fyret når temp. er opnået?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

Slukke fyret når temp. er opnået?

Indlæg af Jesper Arning » 22 okt 2017 12:52

Jeg forsøger stadigt at forstå hvordan det hele hænger sammen, med det her pille fyr.

Udgangspunkt:

BlackStar+ 16 Kwh
Forbrug lige nu ca. 24 Kg i døgnet

202 Kvm opvarmet i ældre hus der nok kunne isoleret bedre, men lige er blevet hulmursisoleret. 10 radiatorer (store jern /støbejerns) i 8 rum
Vandvarmer der er monteret uden ekstra termostater eller styring end hvad der standart sidder i sådan en Metro.

Det jeg ser er at vores Danfoss ventiler ikke særligt ofte åbner, de står langt fra åbne hele tiden og en del radiatorer i huset er enten lunkne eller egentligt kolde, samtidigt med at rummene holder deres temperatur på omkring 21 - 22 grader i den del vi bruger dagligt og ca. 19.5 grader i en del som vi ikke bruger så meget lige nu.

Jeg ser også at vores kedeltemperatur, som lige nu er indstillet til 63 grader, ligger temmeligt stabilt på denne temperatur.

Det er så nu jeg tænker om fyret kunne slukke / køre ned i effekt? Det er sjældent jeg ser det på 2.5 Kwh, det ligger oftere på ca. 3,5 - 4 - 5 Kwh.

Jeg er klar over at fyret formentligt vil stoppe hvis kedel temp. når 10 grader over som det er indstillet til.

Men kan vi spare nogle piller ved at sætte denne temp. lavere?

Vil det reelt give en besparelse at sætte grænsen ved 5+ grader over de 63 og lade fyret slukke, for derefter at skulle tænde og varme op fra 58 grader (63 - 5 grader under)?.

Jeg kunne selvfølgeligt prøve og gør det sikkert også, men vil gerne forstå hvordan det hele hænger sammen før jeg kaster mig ud i det.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Slukke fyret når temp. er opnået?

Indlæg af Lintz » 22 okt 2017 12:59

Øh altså - Dit fyr er modulerende, så det bruger de piller der er nødvendig for at holde en given temp i huset. Mon ikke det giver det samme at lade den stå og hygge sig ved et par kw end at den slukker flere gange for derefter at måske skal op på 80 % ydelse i en kortere periode for at give varme til radiatorene.
Jo flere gang den slukker skal den jo også tænde op - og det slider på din tænder. Mit 16 kw Scotte står for det meste i denne tid og hygger sig ved 10 % - Prøvede forleden at hæve temp. i kedlen hvorefter at den bare slukkede hele tiden så nu står den på 62 g så vidt jeg husker.

Mit forbrug lige pt er ca. 80 kg ugentlig til lidt gulvvarme og en enkelt radiator samt varmt vand. 160 m2 bolig.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Slukke fyret når temp. er opnået?

Indlæg af pille bruger » 22 okt 2017 13:03

Jesper Arning skrev:Jeg forsøger stadigt at forstå hvordan det hele hænger sammen, med det her pille fyr.

Udgangspunkt:

BlackStar+ 16 Kwh
Forbrug lige nu ca. 24 Kg i døgnet

202 Kvm opvarmet i ældre hus der nok kunne isoleret bedre, men lige er blevet hulmursisoleret. 10 radiatorer (store jern /støbejerns) i 8 rum
Vandvarmer der er monteret uden ekstra termostater eller styring end hvad der standart sidder i sådan en Metro.

Det jeg ser er at vores Danfoss ventiler ikke særligt ofte åbner, de står langt fra åbne hele tiden og en del radiatorer i huset er enten lunkne eller egentligt kolde, samtidigt med at rummene holder deres temperatur på omkring 21 - 22 grader i den del vi bruger dagligt og ca. 19.5 grader i en del som vi ikke bruger så meget lige nu.

Jeg ser også at vores kedeltemperatur, som lige nu er indstillet til 63 grader, ligger temmeligt stabilt på denne temperatur.

Det er så nu jeg tænker om fyret kunne slukke / køre ned i effekt? Det er sjældent jeg ser det på 2.5 Kwh, det ligger oftere på ca. 3,5 - 4 - 5 Kwh.

Jeg er klar over at fyret formentligt vil stoppe hvis kedel temp. når 10 grader over som det er indstillet til.

Men kan vi spare nogle piller ved at sætte denne temp. lavere?

Vil det reelt give en besparelse at sætte grænsen ved 5+ grader over de 63 og lade fyret slukke, for derefter at skulle tænde og varme op fra 58 grader (63 - 5 grader under)?.

Jeg kunne selvfølgeligt prøve og gør det sikkert også, men vil gerne forstå hvordan det hele hænger sammen før jeg kaster mig ud i det.
Du kan med fordel sætte en ventil på din varmt vands beholder.
Det vil du spar mange piller ved :great:
Når du ikke har brug for varmen, så brug tidsstyringen og sluk fyret icon_cheesygrin.gif
Du spare ikke piller ved at ændre på ved hvilken temperatur fyret starter eller stopper ved.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

Re: Slukke fyret når temp. er opnået?

Indlæg af Jesper Arning » 22 okt 2017 13:19

Lintz skrev:Øh altså - Dit fyr er modulerende, så det bruger de piller der er nødvendig for at holde en given temp i huset. Mon ikke det giver det samme at lade den stå og hygge sig ved et par kw end at den slukker flere gange for derefter at måske skal op på 80 % ydelse i en kortere periode for at give varme til radiatorene.
Jo flere gang den slukker skal den jo også tænde op - og det slider på din tænder. Mit 16 kw Scotte står for det meste i denne tid og hygger sig ved 10 % - Prøvede forleden at hæve temp. i kedlen hvorefter at den bare slukkede hele tiden så nu står den på 62 g så vidt jeg husker. Mit forbrug lige pt er ca. 80 kg ugentlig til lidt gulvvarme og en enkelt radiator samt varmt vand.
Tak for svar og det bekræfter et eller andet sted hvad jeg tænkte.

Det er jo sådan at der er stor forskel fra hus til hus, men jeg kan ikke lade være med at undre mig når jeg ser at nogle med huse i samme størrelse kan klare sig med 8 - 10 kg i døgnet.

Jeg har som sådan ikke noget problem med at vi bruger 24 kg, men det ville vi da være ærgerligt at smide penge ud af skorstenen hvis det kunne gøres for mindre.


Besvar