vejrkompensering og eksternt styret

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

vejrkompensering og eksternt styret

Indlæg af Carslen »

Godaften new2
Kort om mit setup:
Fyrrum til hus 15M 2 stk løgstør rør. 2vejs VVB ventil( ikke sat til endnu) og let gulvvarme i huset.
Gulvvarme styringen er sat til at tænde fyret på ekstern kontakt hvilket i denne tid giver en del opstarter i løbet af døgnet.

Kan jeg benytte vejrkompensering til at få antallet af starter ned, eller er der andre tricks der kan anbefales eller er det helt normalt på denne tid af året??
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: vejrkompensering og eksternt styret

Indlæg af MHES »

Hej,

Du kan med fordel sænke temperaturen i gulvvarmesløjfen så det kun lige nøjagtigt kan følge med til at opvarme nok.
Herved sikrer du at telestaterne er tændt i mest muligt tid / længst mulig periode, og dermed at fyret kærer mest stabilt.

Hvis du vil gøre det rigtig godt, bruger du en 2-vejs motorventil i serie med termostatventilen i gulvvarmekredsen, og styrer denne 2-vejs motorventil med vejrkompenseringsfunktionen i NBE v7 eller v13.
Så kan fremløbstemperaturen i gulvvarmesløjfen styres efter udetemperaturen og blæst :)

Det spiller 100% her i huset :)

Hilsen
Michael

Carslen skrev:Godaften new2
Kort om mit setup:
Fyrrum til hus 15M 2 stk løgstør rør. 2vejs VVB ventil( ikke sat til endnu) og let gulvvarme i huset.
Gulvvarme styringen er sat til at tænde fyret på ekstern kontakt hvilket i denne tid giver en del opstarter i løbet af døgnet.

Kan jeg benytte vejrkompensering til at få antallet af starter ned, eller er der andre tricks der kan anbefales eller er det helt normalt på denne tid af året??
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: vejrkompensering og eksternt styret

Indlæg af Carslen »

Takker.
Jeg har nu skruet ned for gulvvarmekredsen og det har reduceret antal starter, men øget pilleforbrug.
Skal motorventilen ind i gulvvarmekredsen kræver det større ombygning, men den bør vel sidde i fyrrumet inden de 15m rør til huset så varmetabet i røret mindskes? Men jeg kan ikke finde den opsætning med VVB på streng så den kan hæve temperaturen.
Hvilken motorventil kan anbefales? Er de orange fra NBE noget værd til dette?
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: vejrkompensering og eksternt styret

Indlæg af MHES »

Hej,

Pas nu på med at konkludere noget efter blot én dags observationer :)
...her tænker jeg på pilleforbruget :)

Det jeg foreslår dig med at bruge vejrkompenseringen til at styre temperaturen i gulvvarmekredsen, fungerer kun hvis motorventilen sidder sammen med termostatventilen i gulvvarme blandekredsen, og er en anderledes måde at bruge vejrkompenseringen på.
Det du taler om med at motorventilen sidder ved fyret og regulerer hele fremløbssystemet er noget andet, det er faktisk det NBE kalder vejrkompensering og som funktionen reelt er lavet til.

I praksis kunne man godt forestille sig at bruge funktionen som du beskriver det, hvis man udelukkende har gulvvarme som opvarmning i huset, udover VVB'en.

Den funktion du beskriver kræver desuden en ekstra cirkulationspumpe.

Motorventilen der skal bruges bør være en "rigtig" reguleringsventil, og ikke en motoriseret kuglehane som den NBE har.
Problemet med en kuglehane er at den åbner og lukker ulineæt og derfor giver ulineær regulering.
Danfoss kar nogle elektriske reguleringsventiler der er væsentligt bedre (og koster mere :) )

Hilsen
Michael
Carslen skrev:Takker.
Jeg har nu skruet ned for gulvvarmekredsen og det har reduceret antal starter, men øget pilleforbrug.
Skal motorventilen ind i gulvvarmekredsen kræver det større ombygning, men den bør vel sidde i fyrrumet inden de 15m rør til huset så varmetabet i røret mindskes? Men jeg kan ikke finde den opsætning med VVB på streng så den kan hæve temperaturen.
Hvilken motorventil kan anbefales? Er de orange fra NBE noget værd til dette?
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: vejrkompensering og eksternt styret

Indlæg af Carslen »

Heheh jeg konkludere ikke noget endnu :) Skal teste først.
Jeg har radiator i laden, hvor fyrrumet er, så her skal jeg have høj fremløbstemeratur. I huset er der kun let gulvvarme.
Med din løsning er der vel i princippet ingen ændringer i driften af fyret og det regulerer sig selv.
Så det er vel det samme som at tilføje en gulvvarmeshunt med vejrkompensering eks http://rothbogen.dk/haandbogen/roth-gul ... a2-l-1560/
Ja det er billigere at benytte fyret, da funktionen er her, men kræver så ændring af eksisterende shunt. Jeg har ovenstående shunt uden vejrkompensering, men den kan udvides
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Besvar