BlackStar Plus virker som et godt køb.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af Jesper Arning »

Nu er det lige før jeg tager Dankortet op af lommen og bestiller, så her et par sidste spørgsmål til jer professionelle (hvilket jeg langt fra er).

Udgangspunktet er:
265 Kvm bolig der inden for nogle år kan ende på små 300 hvis vi udbygger hele loftet også.
Et helt forbløffende gammelt Olie fyr.
En vandvarmer der kan køre på både el og på det varme vand fra fyret (det kan sikkert formuleres bedre, men jeg aner ikke hvad det hedder).
Eksisterende fyr står i en mindre seperat bygning hvor pille fyret skal sættes op istedet.

Helt generelt .. virker BlackStar Plus (16 Kw) som et godt køb.
Det fås for 29.000 incl. en 280L silo hos Hedestoker:
https://www.hedestoker.dk/5330_blacksta ... yring.html

1. Er der noget på markedet til den pris, eller billigere, i ville foretrække frem for et Black Star Plus, når det nu gerne må være nemt til daglig, men vi samtidigt ikke er bange for at skulle gøre noget selv?

2. Jeg har forstået at nogle termostater kan kommuniker direkte med fyret og dermed spare piller. Er det rigtigt?
I så fald hvilke termostater? Jeg skal alligevel skifte så jeg kan lige så godt vælge rigtigt nu.

3. Der findes som tilbehør til fyret en "Lambda sonde Denso", hvad gør den og hvorfor skal jeg betale 1500 DKR for den?

4. Hvis i ser på ovenstående link til fyret, er der så noget der springer i øjnene, som vi burde tilkøbe?

5. Vi skal ændre eksisterende fyrrum, blænde en dør af og brandsikre loftet, men jeg kan her og nu ikke huske, om skorstensfejeren sagde noget om den temmeligt gamle "stald dør" der fører udefra og ind i fyrrummet. Skal det være en BD 30 dør?

Det hele kommer til at ske her i løbet af September måned, hvis nogle absolut gerne vil hjælpe til, i bytte for kaffe og kage, så er det i postnummer 4880 der sker ;-)


... og tak for hjælpen ..

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af Lintz »

Ad punt 5. Så vidt vides er der ingen krav til branddøre hvis den går ud i det fri. Går den til andet rum er der vist forskellige krav til branddøre afhængig af hvad rummet bruges til.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af HR LUCCA »

1 Hedestoker plejer og have nogle fine priser og fin servise ,så det tro jeg er ok .
2 jeg vil nok bare vælge en rumtermostat , det virker fint og kan give store besparelser forår og efterår og er langt billiger .
3 Lambda giver en bedre regulering af forbrændingen , men ikke sikker på det køre fint uden .
4 Jeg vil nok vælge kompressor rens , men køb en alm billig kompressor og tilslut den et tænd/sluk ur , den kan også bruges til andre ting icon_cheesygrin.gif
5 Angående dør , så spørg fejeren , det er ham der bestemmer :wink:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af triumph »

Black star + er rimeligt nyt, og jeg har aldrig set et, Men brænder og styring er gammelkendt, og virker godt.
Lamdasonde = iltstyring. Iltstyring styre at der tilføres den korrekte mængde luft ifh til piller.
Hvis man ikke har iltstyring skal man veje af hvor mange piller sneglen giver på xx minutter, og indtaste det i styringen.
Umidelbart lyder iltstyring smart. Men for det skal virke, kræver det at kedlen er 100% tæt. Det var den gamle blackstar kedel ikke. Og de fleste havde mere bøvl, end hjælp af af iltstyringen. Tilgængæld kunne man åbne og kigge ned til flammen, når man skulle justere forbrændingen. Den mulighed ved jeg ikke om der er på Blackstar + ?. Hvis kedlen er tæt, og man ikke kan se flammen under justering. Så ville jeg købe den med iltstyring.
Jeg ville lave systemet med 3 vejs ventil og vv prioritering =>temperaturføler i vvb og rumtermostat
her er link til trådløs termostat, jeg ved ikke hvor langt væk fyret er fra hvor rumtermostat skal placeres, så jeg ved ikke om en trådløs termostat er en mulighed.
Husk at købe en trækstabilisator
Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

Re: BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af Jesper Arning »

Lintz skrev:Ad punt 5. Så vidt vides er der ingen krav til branddøre hvis den går ud i det fri. Går den til andet rum er der vist forskellige krav til branddøre afhængig af hvad rummet bruges til.
Jeg tager fat i skorstensfejen igen, det er åbenbart ikke så lige til som jeg troede.

Tak for hjælpen.

Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

Re: BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af Jesper Arning »

HR LUCCA skrev:1 Hedestoker plejer og have nogle fine priser og fin servise ,så det tro jeg er ok .
Også min fornemmelse.
HR LUCCA skrev: 2 jeg vil nok bare vælge en rumtermostat , det virker fint og kan give store besparelser forår og efterår og er langt billiger .
Men skal der ikke stadigt være termostater på radiatorerne? Vi har nogle radiatorer her i huset, med nogle meget gamle, ja termostater er det ikke, de er 100% manuelle så jeg vil mene der skal noget andet på.

Kun du eller andre linke til sådan en rumtermostat? Den skal jo kunne kommunikere med fyret.
Og hvis i har tålmodigheden til det så forklare mig hvorfor en rumtermostat er bedre til det end en termostat på radiatoren?
HR LUCCA skrev: 3 Lambda giver en bedre regulering af forbrændingen , men ikke sikker på det køre fint uden .
Så bruger vi de penge også. Er det korrekt forstået at Lambda sonde og O2 sonde er det samme?
HR LUCCA skrev: 4 Jeg vil nok vælge kompressor rens , men køb en alm billig kompressor og tilslut den et tænd/sluk ur , den kan også bruges til andre ting icon_cheesygrin.gif
Det var vi også kommet frem til og en kompressor har længe været på ønske listen alligevel og nu behøver vi enda ikke, lede efter undskyldninger for at købe den.

Men jeg undrer mig over noget her. Et tænd og sluk ur?
Hvor tit skal fyret renses med den trykluft? Jeg troede det var noget alla hvert halve år?
HR LUCCA skrev: 5 Angående dør , så spørg fejeren , det er ham der bestemmer :wink:
Jamen det gør jeg helt sikkert også, det ville vær kedeligt ikke at få godkendt installationen til sidst pga. en dør.

Tak for hjælpen!


Vi har forøvrigt det her gamle olie fyr stående idag som jeg kan forstå nogle køber for at bygge dem om til brænde fyr. plus en forholdvis ny olie tank på 1000L. Hvis nogle skulle være interesseret i disse ting så skriv endeligt.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af triumph »

triumph skrev:Black star + er rimeligt nyt, og jeg har aldrig set et, Men brænder og styring er gammelkendt, og virker godt.
Lamdasonde = iltstyring. Iltstyring styre at der tilføres den korrekte mængde luft ifh til piller.
Hvis man ikke har iltstyring skal man veje af hvor mange piller sneglen giver på xx minutter, og indtaste det i styringen.
Umidelbart lyder iltstyring smart. Men for det skal virke, kræver det at kedlen er 100% tæt. Det var den gamle blackstar kedel ikke. Og de fleste havde mere bøvl, end hjælp af af iltstyringen. Tilgængæld kunne man åbne og kigge ned til flammen, når man skulle justere forbrændingen. Den mulighed ved jeg ikke om der er på Blackstar + ?. Hvis kedlen er tæt, og man ikke kan se flammen under justering. Så ville jeg købe den med iltstyring.
Jeg ville lave systemet med 3 vejs ventil og vv prioritering =>temperaturføler i vvb og rumtermostat
her er link til trådløs termostat, jeg ved ikke hvor langt væk fyret er fra hvor rumtermostat skal placeres, så jeg ved ikke om en trådløs termostat er en mulighed.
Husk at købe en trækstabilisator
hov mangler link
http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/7194152/
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af Lintz »

Jesper Arning skrev:Også min fornemmelse.



Men skal der ikke stadigt være termostater på radiatorerne? Vi har nogle radiatorer her i huset, med nogle meget gamle, ja termostater er det ikke, de er 100% manuelle så jeg vil mene der skal noget andet på.

Kun du eller andre linke til sådan en rumtermostat? Den skal jo kunne kommunikere med fyret.
Og hvis i har tålmodigheden til det så forklare mig hvorfor en rumtermostat er bedre til det end en termostat på radiatoren?



Så bruger vi de penge også. Er det korrekt forstået at Lambda sonde og O2 sonde er det samme?



Det var vi også kommet frem til og en kompressor har længe været på ønske listen alligevel og nu behøver vi enda ikke, lede efter undskyldninger for at købe den.

Men jeg undrer mig over noget her. Et tænd og sluk ur?
Hvor tit skal fyret renses med den trykluft? Jeg troede det var noget alla hvert halve år?

Kompressor-rens køre jævnligt. Har det ikke selv da jeg personligt mener det er unødvendig ( på mit fyr ) men mener man kan indstille det til flere gange dagligt.



Jamen det gør jeg helt sikkert også, det ville vær kedeligt ikke at få godkendt installationen til sidst pga. en dør.

Du kan sandsynligvis godt få godkendt installationen - bare med en påtale om at få det rettet. En branddør er jo ikke ligefrem gratis så enten et ring til "fejer" eller vent til han kommer ud for at godkende

Tak for hjælpen!


Vi har forøvrigt det her gamle olie fyr stående idag som jeg kan forstå nogle køber for at bygge dem om til brænde fyr. plus en forholdvis ny olie tank på 1000L. Hvis nogle skulle være interesseret i disse ting så skriv endeligt.

Smartest at du opretter ny tråd ang. salg af fyr under "salg"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

Re: BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af Jesper Arning »

triumph skrev:Black star + er rimeligt nyt, og jeg har aldrig set et, Men brænder og styring er gammelkendt, og virker godt.
Dem der har det virker glade for det så sammenholdt med det du skriver, går det vist ikke helt galt.
triumph skrev: Lamdasonde = iltstyring. Iltstyring styre at der tilføres den korrekte mængde luft ifh til piller.
Hvis man ikke har iltstyring skal man veje af hvor mange piller sneglen giver på xx minutter, og indtaste det i styringen.
Umidelbart lyder iltstyring smart. Men for det skal virke, kræver det at kedlen er 100% tæt. Det var den gamle blackstar kedel ikke. Og de fleste havde mere bøvl, end hjælp af af iltstyringen. Tilgængæld kunne man åbne og kigge ned til flammen, når man skulle justere forbrændingen. Den mulighed ved jeg ikke om der er på Blackstar + ?. Hvis kedlen er tæt, og man ikke kan se flammen under justering. Så ville jeg købe den med iltstyring.
Kedlen skulle være tæt og man kan ikke se flammen forstår jeg, så de penge er vist givet godt ud.
triumph skrev: Jeg ville lave systemet med 3 vejs ventil og vv prioritering =>temperaturføler i vvb og rumtermostat
her er link til trådløs termostat, jeg ved ikke hvor langt væk fyret er fra hvor rumtermostat skal placeres, så jeg ved ikke om en trådløs termostat er en mulighed.
Black Star Plus har "VVB styring" er det det du taler om her?
Link til trådløs termostat mangler i dit indlæg og det interesserer mig rigtigt meget lige nu, vil du lige poste det så jeg kan se det?
Det trådløse net burde række derover ellers kommer det til det, jeg sætter simplethen noget netværksudstyr på derover hvis det er behov for det.
triumph skrev: Husk at købe en trækstabilisator

Tjek. Anede ikke det eksisterer men det giver god mening og er billigt. Den er på listen nu.

Tak for din hjælp.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: BlackStar Plus virker som et godt køb.

Indlæg af triumph »

Jesper Arning skrev:Også min fornemmelse.



Men skal der ikke stadigt være termostater på radiatorerne? Vi har nogle radiatorer her i huset, med nogle meget gamle, ja termostater er det ikke, de er 100% manuelle så jeg vil mene der skal noget andet på.

Kun du eller andre linke til sådan en rumtermostat? Den skal jo kunne kommunikere med fyret.
Og hvis i har tålmodigheden til det så forklare mig hvorfor en rumtermostat er bedre til det end en termostat på radiatoren?



Så bruger vi de penge også. Er det korrekt forstået at Lambda sonde og O2 sonde er det samme?



Det var vi også kommet frem til og en kompressor har længe været på ønske listen alligevel og nu behøver vi enda ikke, lede efter undskyldninger for at købe den.

Men jeg undrer mig over noget her. Et tænd og sluk ur?
Hvor tit skal fyret renses med den trykluft? Jeg troede det var noget alla hvert halve år?



Jamen det gør jeg helt sikkert også, det ville vær kedeligt ikke at få godkendt installationen til sidst pga. en dør.

Tak for hjælpen!


Vi har forøvrigt det her gamle olie fyr stående idag som jeg kan forstå nogle køber for at bygge dem om til brænde fyr. plus en forholdvis ny olie tank på 1000L. Hvis nogle skulle være interesseret i disse ting så skriv endeligt.
Rumtermostaten opsættes et centralt sted i huset, og der sættes termostat i vvb. Der monteres en 3 vejsventil før vvb, således at man enten kan lede vv til vvb, eller hus. I tilfælde af at der er varmt nok stopper fyret. I tilfælde af at vvb er kold, starter fyr, skifter 3 vejs ventil, så vand ledes til vvb. Når vvb er varm stopper fyr, 3 vejs ventil skifter og leder rest varme til radiatore. Fordelen ved dette er at man ikke skal varme hele radiatorsystemet op, for at varme vvb. alene denne funktion spare mig ca 1 tons piller /år.
I tilfælde af at hus mangler varme, starter fyr, når hus er varmt stopper fyr.
Du skal stadig have radiatorventiler på. Hvis du f.eks ønsker 22 c i rummet, sætter du radiatorventiler så de vil varme rummet lidt mere op, feks. til 24 C. I tilfælde af at rumtemp. falder til 21 C så starter fyret, når rum temp så når 23 c, stopper fyret.
Systemet er godt fordi fyret brænder med en dårlig vikningsgrad ved meget lav belastning, samt at rørtabet, (alt efter hvilken insataltion man har)
kan være ganske betragteligt.
Min fars rørtab er ca. 1,5 kw => 36 kwh/døgn, hvilket burde svare til 8 kg piller/døgn. Men hvis virkningsgraden f.eks kun ligger på 60%, så koster det 13 kg piller = 26 kr/dag.
Hos os er sådan at natsænkningen udløber kl 4.00. Så fyret starter og varmer huset op til kl 5.00 hvor vi står op. Kl 4.45 starter cirkulationspumpen til vvb (spare ved ikke at cirkere varmt brugsvand hele natten).
Kl 7 går fyret igen på natsænkning/cirkulationspumpe stopper til kl 15. og er på dagprogram til kl 22.30
Systemet giver hovedsageligt mening fra april til november.
På sådan en septemperdag køre fyre måske 2 timer pr døgn. og fyret brænder ved optimal virkningsgrad, i stedet for at fis fyre ved 10% hele dagen. Og man har naturligvis kun rørtab i den periode fyret er tændt.
Når man når længere hen på vinteren bliver kuldeindslag fra vinduer og kolde gulve irerterende. (varme radiatore holder gang i luftcirkulation, der opvarmer gulve, vægge, vinduer. Når radiatore er kolde ophøre cirkulationen)
En anden måde at minimere rørtab på er at sænke fremløbstemperaturen ifh til udetemperaturen. Hvis udetemp er over et eller andet, stopper fyr. Altså, hvis det er -10 C udenfor, er fremløbstemp 70 C, hvis det er + 10 uden for er fremløbstemp 40 C. Denne løsning minimere rørtab, men ikke at fyret brænder uøkonomisk ved lav last. Og rørtabet er jo stadigt lavest, hvis fyret er stoppet.
Husk at din rumtermostat skal have ugeur for at fungere ordenligt (det har den fra NBE ikke)

Vedr kompressorrens.
Jeg kender ikke blackstar + kedlen, men du har din hærd, der skal renses (Brænderrist i brænderen) , og det bagerste rum i kedlen.
Hærden renses med trykluft. det bagerste rum ved at hive i et håndtag 2-3 gange om ugen.
På de ældre blakstar kedler kunne man åbne luge, og skrabe hærden ren en gang om ugen. Det virker mere besværligt på Blackstar + kedlen (Igen; man kan ikke både få en tæt kedel, og nem adgang til brænder)
Vedhæftede filer
fyr-Model %25281%2529.pdf
(25.81 KiB) Downloadet 180 gange

Besvar