Fejloptænding

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Fejloptænding

Indlæg af stokernut »

Min Scotte var gået ud i morges (fejloptænding). Der lå ikke nye piller på brændehovedet. Jeg kørte en ny optænding. Der kom fint med piller ud på brænderhovedet. Da de ca. 10 minutter var gået og fyret ikke var startet, slukkede jeg helt og trak tænderen ud. Den var absolut rødglødende, så den burde jo ikke fejle noget. Proppede den ind igen og startede forfra, med de tre auto opstart. Fyret tænder ikke. Har i lige nogle forslag til hvad jeg skal forsøge mig med først?

Jeg tænker lidt at siden den rødglødende tænder ikke får ild i pillerne, så kan det vel næppe være lysføleren, der skal skiftets. Altså henset til den ikke har kunne se ild endnu? Eller skal jeg bare skifte optænder og lysføler og forsøge igen?
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Fejloptænding

Indlæg af pille bruger »

stokernut skrev:Min Scotte var gået ud i morges (fejloptænding). Der lå ikke nye piller på brændehovedet. Jeg kørte en ny optænding. Der kom fint med piller ud på brænderhovedet. Da de ca. 10 minutter var gået og fyret ikke var startet, slukkede jeg helt og trak tænderen ud. Den var absolut rødglødende, så den burde jo ikke fejle noget. Proppede den ind igen og startede forfra, med de tre auto opstart. Fyret tænder ikke. Har i lige nogle forslag til hvad jeg skal forsøge mig med først?

Jeg tænker lidt at siden den rødglødende tænder ikke får ild i pillerne, så kan det vel næppe være lysføleren, der skal skiftets. Altså henset til den ikke har kunne se ild endnu? Eller skal jeg bare skifte optænder og lysføler og forsøge igen?
Start med at veje af.
Hvis der er stor forskel på ny og gammel afvejning, kan det være årsagen.
Er blæser fri for smuds ?
Er der aske under herd ?
Evt hæv effekten på eltænderen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejloptænding

Indlæg af stokernut »

Afvejningen er ganske up to date.

Jeg undre mig egentlig mest over at fyret slukkede. Der er jo ikke stor sansynlighed for ophedet kedel, her i vinterhalvåret.

Nu gik det lidt stærkt med at komme ude af døren, her til morgen, så jeg fik ikke rengjort under herd, men jeg går naturligvis alt igennem når jeg kommer hjem. Sidste gang fik jeg en del råd, men det endte med jeg "bare" skulle skifte tænder og føler, så kørte alt igen. Det firklarer så dog ikke hvorfor fyret er slukket.
16Kw Scotte med 6.35 styring
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejloptænding

Indlæg af stokernut »

He, he når jeg spørger igen om et år, så giv mig lige følgende råd:

1. Skift lysmåler.

Virker det ikke så gå til pkt. 2:

2. Skift optænder.

Jeg nåede aldrig længer end pkt. 1.

Nogen gange er de mest simple forslag også de rigtige.

Any way tak
16Kw Scotte med 6.35 styring

Besvar