Eltænder forbliver tændt efter stop

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
damager
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 dec 2016 17:18
Mit fyr: scotte 16 kw
Areal: 244
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Har takket: 2 gange

Eltænder forbliver tændt efter stop

Indlæg af damager »

Hej Alle,

Midt i julefrokoster og al maden, har jeg problemer med fyret. Håber en på det her forum kan give et hint til at komme videre.

Kort og godt, så forbliver min eltænder tændt efter "temperatur opnået" eller "stoppet af ur". Den er rødglødende og bliver ved med at være det, mens blæser osv. er stoppet. Det viser sig i stigende skakt temperatur, som til sidst melder fejl. Jeg har prøvet at køble stikket på brænderen fra og slukke/tænde anlægget, men det samme sker igen. Jeg har også opdateret styringen i håb om en form for reset. Men uden held.

Nogen her der har oplevet noget lignede? Er styringen defekt eller har jeg overset noget?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Thomas

Skrot1971
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25 dec 2016 13:38
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Eltænder forbliver tændt efter stop

Indlæg af Skrot1971 »

Det er en defekt styring, nok et relæ der hænger. Men det er der andre herinde der ved mere om end mig.mvh.
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Eltænder forbliver tændt efter stop

Indlæg af J-B »

Hvilken styring og version kører du med?
Hvis der er strøm til eltænderen, selv når fyret er slukket, så er det nok udgangen der er defekt.
Det er nok TRIACen til eltænderen der er defekt, jeg har en print til at plukke fra, så sig bare til hvis du skal have den skiftet hurtigst mulig.
damager
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 dec 2016 17:18
Mit fyr: scotte 16 kw
Areal: 244
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Har takket: 2 gange

Re: Eltænder forbliver tændt efter stop

Indlæg af damager »

Mange tak for begge svar.

Version 7.0651 styring.

Men dvs. en ny styring? Eller i hvert fald print? Hvis ikke man selv fikser noget lodning.

For nu starter jeg den op og får den til at køre hele tiden, så optænding ikke e rnødvendigt. Tager så strømmen fra eltænderen, så den ikke står og varmer.

Det hører forøvrigt også med til historien, at jeg for en uge siden skiftede begge eltændere (version med 2 i). Men hvorvidt det kan have forårsaget noget, ved jeg ikke. Synes jo det var en rimelig lige til og enkel operation.

Med venlig hilsen Thomas
Skrot1971
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25 dec 2016 13:38
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Eltænder forbliver tændt efter stop

Indlæg af Skrot1971 »

Prøv at opdatere din styring. Måske det kan gøre en forskel, det kan være en Bug i softwaren. Hvad effekt står dine eltændere til? 70 % er passende når der er 2 alm. Tændere monteret.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Eltænder forbliver tændt efter stop

Indlæg af triumph »

damager skrev:Mange tak for begge svar.

Version 7.0651 styring.

Men dvs. en ny styring? Eller i hvert fald print? Hvis ikke man selv fikser noget lodning.

For nu starter jeg den op og får den til at køre hele tiden, så optænding ikke e rnødvendigt. Tager så strømmen fra eltænderen, så den ikke står og varmer.

Det hører forøvrigt også med til historien, at jeg for en uge siden skiftede begge eltændere (version med 2 i). Men hvorvidt det kan have forårsaget noget, ved jeg ikke. Synes jo det var en rimelig lige til og enkel operation.

Med venlig hilsen Thomas
Når eltænder går, er det tit de kortslutter, hvilket måske kan få kontaktor til at svejse sammen (bare en teori)
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Eltænder forbliver tændt efter stop

Indlæg af J-B »

damager skrev:Mange tak for begge svar.

Version 7.0651 styring.

Men dvs. en ny styring? Eller i hvert fald print? Hvis ikke man selv fikser noget lodning.

For nu starter jeg den op og får den til at køre hele tiden, så optænding ikke e rnødvendigt. Tager så strømmen fra eltænderen, så den ikke står og varmer.

Det hører forøvrigt også med til historien, at jeg for en uge siden skiftede begge eltændere (version med 2 i). Men hvorvidt det kan have forårsaget noget, ved jeg ikke. Synes jo det var en rimelig lige til og enkel operation.

Med venlig hilsen Thomas
Hej Thomas.

Det at begge eltændere var stået af er nok fordi udgangen til eltænder giver strøm hele tiden.
Det er en TRIAC der sidder i udgangen og når sådan en står af, så kan der ske 1 af 3 ting, enten kommer der ingen strøm fra den, eller konstant den ene halvdel af spændingen, eller konstant fuld power fra den.
Hvis din styring er ny nok, så kan du se strømforbrug under manuel styring, med alle udgange slået fra så skal den vise 25-35 mA, aktiverer du en udgang så viser den hvor mange mA der bliver brugt på udgangen.

Besvar